Aimtec hnv murr

Šance na lepší dojezd elektromobilů

Výzkumníci zabývající se čistou energií z Technologické univerzity v Sydney (UTS) navrhli molekulu pro zvýšení výkonu lithium-kyslíkových baterií.

 

Lithium-vzduchové, resp. lithium-kyslíkové články (Li-O2) nejsou novinkou, vědci s nimi experimentují už několik let. Už v roce 2015 navrhli na univerzitě v Cambridge prototyp lithium-vzduchové baterie s vysokou hustotou, s více než 90% účinností. Její hlavní výhodou oproti nynějším nejčastěji používaným li-ion bateriím by měla být až desetinásobně vyšší kapacita a zhruba pětinová hmotnost.
Li-O2 baterie využívají špičkovou technologii zaměřenou na poskytování maximální hustoty energie „dýcháním“ vzduchu k výrobě elektřiny. Až dosud se však potýkaly s řadou problémů včetně nízké kapacity vybíjení, nízké energetické účinnosti a nežádoucích parazitických reakcí.
Nově vyvinutá „all-in-one“ molekula může tyto problémy řešit. Profesor Guoxiu Wang, který vede výzkumný tým v UTS Center for Clean Energy Technology, řekl, že objev vyřešil několik existujících překážek a vytvořil možnost vývoje energeticky husté lithium-kyslíkové baterie s dlouhou životností, která by byla rovněž vysoce účinná.
Baterie se prostřednictvím nového mechanismu, který se opírá o přímé chemické reakce mezi všestrannou molekulou a superoxidovým radikálem/Li2O2, zásadně mění. Baterie vykazuje 46násobné zvýšení vybíjecí kapacity, nízký nabíjecí potenciál 0,7 V a ultra dlouhou životnost cyklu přesahující 1400 cyklů.
Práce vědců z UTS by mohla znamenat zásadní krok pro vývoj baterií umožňujících prodloužení dojezdu mezi nabitími, které by elektromobilům poskytly stejný dojezd, jako u aut na benzín, což by představovalo významný skok pro průmysl elektrických vozidel.

Petr Kostolník
Foto: UTS

 
Publikováno: 4. 6. 2022 | Počet zobrazení: 313 článek mě zaujal 73
Zaujal Vás tento článek?
Ano