hnv murr

KIA v novém zvenčí i zevnitř

Koncem léta představila automobilka Kia v Mnichově nové přírůstky modelové řady Optima určené pro český trh. Nová kolekce vozů zahrnuje prémiové kombi Optima Sportswagon a dynamické sportovní provedení řady GT a GT line ve verzi sedan a kombi. Navíc tento D segment rozšířila i verze plug-in-hybrid (PHEV).

 
Optima Sportswagon je prvním vozem této značky, kterým jihokorejská automobilka vstupuje do segmentu kombi střední třídy. Co hodlá v tomto vysoce konkurenčním trhu nabídnout? 
 
Výkon, pohodlí i prostor
Prostorné kombi s pohonem předních kol disponuje elegantním vzhledem a propracovaným interiérem. Jeho vývoj byl inspirován studií SportSpace. Vzhled rozhodně neurazí ani náročné uživatele, i když motorizace není nabízena v tak širokém provedení jako některé konkurenční značky. Kia vsadila na inovovaný osvědčený vznětový čtyřválec 1,7 CRDi o výkonu 104 kW a točivém momentu 340 Nm, který je propojen buď s 6stupňovou manuální převodovkou nebo verze 1,7 CRDi DCT s novou 7stupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou z vývoje automobilky. Hladká jízda a (příplatkový) systém elektronicky řízeného odpružení i vysoká úroveň akustické izolace snižuje míru únavy za volantem na dlouhých cestách i při jízdě po nekvalitním povrchu.
České uživatele, zaměřené u kombíků hlavně na dostupný prostor by měl zaujmout všestranně využitelný zavazadelník o objemu 552 l, ale za pozornost stojí i prvky na posílení bezpečnosti, jako např. to, že výrobce v široké míře použil u karosérie kvalitnější vysokopevnostní ocel AHSS. Vůz je vybaven řadou pokrokových bezpečnostních prvků a funkcí palubního infotainmentu, včetně nových funkcí a technologií typických spíše pro vozy spadající o třídu výše. Např. nejnovější bezdrátový systém dobíjení mobilních přístrojů ve spodní části středové konzoly, který se aktivuje okamžitě po položení kompatibilního přístroje do přihrádky. Pokud majitel při vystupování z vozidla na telefon zapomene, nabíječka jej na tuto skutečnost upozorní. 
Nová Optima je na českém trhu nyní k dispozici kromě klasické kombi varianty a sedanu také v designovém provedení GT/GT Line. Sportovně laděné modely, které budou dostupné v provedení sedan i kombi, pohání nový celohliníkový přeplňovaný benzínový motor 2,0 T-GDI o výkonu 180 kW a točivém momentu 350 Nm, který s novou automatickou 6stupňovou převodovkou akceleruje z 0 na 100 km.h-1 za 7,4 s (kombi je jen o 0,2 s pomalejší). S nejvyšší rychlostí 240 km.h-1 (232 km.h-1 v případě kombi) je Optima GT vůbec nejrychlejším modelem nabízeným automobilkou Kia pro evropské zákazníky. Díky tomu je GT vybaveno většími brzdami než klasické verze. Kombinovaná spotřeba činí 8,2 l/100 km a emise CO2 jsou na úrovni 191 g/km.
 
K benzínu nastupuje i elektřina
Technologicky asi nejzajímavějším z nově představených modelů je Optima Plug-in Hybrid, který by se měl na trhu objevit v závěru letošního roku. Je vůbec prvním v portfoliu značky na českém trhu a výrobce jej označuje za klíčové rozšíření modelové řady Optima v segmentu střední třídy. Jeho potenciálními zákazníky, na které novinka cílí, jsou nejen soukromí příznivci nových ekologických technologií, ale i firemní segment, kde by tento vůz měl představovat díky svému atraktivnímu designu, parametrům a bohaté standardní i doplňkové výbavě velmi dobré zastoupení ve fleetových parcích středně velkých firem. Fleetové vozy ostatně tvoří nemalou část evropských prodejů v D-segmentu (prakticky 2/3).
Nový Plug-in Hybrid je vybaven vysokokapacitní lithium ion polymerovým akumulátorem o kapacitě 9,8 kWh, nabízejícím vyšší zásobu energie než předchozí modely Optima Hybrid, a také novým úsporným zážehovým čtyřválcem 2,0 l GDI. Ten sám o sobě disponuje výkonem 115 kW a točivým momentem 189 Nm, navíc má ale pomocníka v podobě elektromotoru o výkonu 50 kW a točivým momentem 205 Nm. Synergická součinnost těchto dvou pohonných jednotek nabízí ve finále celkový systémový výkon 151 kW a celkový točivý moment 376 Nm již od 2300 ot.min-1. Díky komplexním opatřením zaměřeným na úsporu energií pro maximální dojezd na elektřinu a co nejnižší spotřebu paliva (včetně designu vyprojektovaného ke zlepšení aerodynamiky) výrobce uvádí dojezd až 54 km na elektřinu s nulovými emisemi při rychlosti do 120 km.h-1, emise CO2 na úrovni 37 g/km (NEDC). Např. díky nové aerodynamické cloně v masce chladiče a úpravě předních a zadních nárazníků zajišťující efektivnější obtékání vzduchu kolem vozidla se podařilo snížit součinitel
 aerodynamického odporu na pouhých 0,25 Cd. Nový přístrojový štít před řidičem zobrazuje klíčové informace o hnacím ústrojí a podrobnosti o jízdním stylu s doporučením jak snížit spotřebu.
Při kombinované jízdě (míněno 50 km na elektrický pohon a zbytek na spalovací) by měl vůz dosahovat podle výrobce velmi zajímavých hodnot spotřeby, jen 1,6 l/100 km a emisí CO2 na úrovni pouhých 37 g/km, což je výrazně méně než u předešlé generace hybridního modelu, která dosahovala emisí 119 g/km. Na tiskové konferenci při prezentaci novinky však představitelé automobilky jako jedni z mála i férově upozornili na ošidnost výkladu marketingově uváděných hodnot, které sice odpovídají složitým oficiálně používaným výpočtům, ale skutečnost se od papírové teorie obvykle výrazně liší. Budiž jim tedy přičteno ke cti, že přiznávají, aby zákazníci neočekávali v reálném provozu od robustního auta tuto „tabulkovou“ spotřebu, kterou nedosahují ani malé městské malolitrážní vozy.

 
Publikováno: 30. 11. 2016 | Počet zobrazení: 1998 článek mě zaujal 425
Zaujal Vás tento článek?
Ano