Aimtec hnv murr

Ke snižování emisí jsou v motorech využívány plasty s nízkým třením

Speciálně mazaný typ polyamidu Stanyl 46 byl vybrán na výrobu kluzných patek s nízkým třením pro systém časování u nové generace energeticky úsporných benzínových motorů s turbovstřikováním. Pro motorové části zas nabízí nový Stanyl TW371 výhody snížení emisí CO2 a zlepšení spotřeby.  

 

V těchto nových energeticky úsporných přeplňovaných zážehových motorech se uplatnily rozsáhlé technologické zkušenosti, dosažené v posledních letech ve vozech formule 1, a představují nejnovější stav techniky v zmenšování motorů (tzv. downsizing). Nabízejí optimální kombinaci jízdních vlastností a spotřeby paliva, s výrazně nižšími emisemi CO2, a to navzdory jejich vyššímu výkonu.
Stanyl PA46 se již nyní používá v součástech motoru, vzhledem k jeho schopnosti odolávat velmi náročným podmínkám, jakým jsou vystaveny kluzné patky, což obnáší vysoké teploty, vysoké zatížení, vysoké rychlosti, drsné chemické prostředí a silné vibrace. Tento materiál má výbornou odolnost vůči opotřebení a oděru a předčí většinu ostatních termoplastů ve většině případů, ale zejména při vyšších teplotách a vysokém zatížením. Podle výrobce, firmy Royal DSM, nabízí lepší vlastnosti ve srovnání s konkurenčními materiály jako je PA6 a PA66 (odolnost proti opotřebení může být až 7krát vyšší), polyphthalamid (PPA), acetaly a PPS. Každý z nich má nějakou slabinu, ať už jde o křehkost (PPS, PPA), nízká tuhost při vysokých teplotách (POM, PPS, PA6, PA66, PPA) nebo vysoká hrubost (PPS).
Až dosud byl současným průmyslovým standardem pro motorové součásti  Stanyl TW341, ale pro nové motory vyvinula DSM produkt s lepšími parametry tření - Stanyl TW371. Ten nabízí další výhody, pokud jde o snížení emisí CO2 a zlepšení spotřeby paliva. Testy prokázaly 20% snížení tření ve srovnání s materiálem TW371. Díly časovacího systému jsou vyráběny na bázi přesného vstřikování plastů belgické firmy Quadrant Creative Molding Systems (QCMS), systémové položky jsou dodávány společností Tsubakimoto v britském Nottinghamu. Úzká spolupráce firem DSM, Tsubakimoto a QCMS zajistila, že Stanyl TW371 splňuje všechna kritéria výkonu. QCMS provedla řadu tvářecích testů pro optimalizaci lisovacího procesu, Tsubakimoto pak ověřování a výkonnostní testy. Materiálová novinka, která je výsledkem této spolupráce, pomůže splnit cíle v oblasti skleníkových plynů (oxid uhelnatý, uhlovodíky, oxidy dusíku) a emisí pevných částic v rámci normy Euro 6, která vstoupila v platnost v září 2014. Všechny nové osobní vozy musí nyní v souladu s limity EU týkajícími se emisí CO2 vypouštět méně než 130 g CO2 na kilometr.
V DSM hledají další řešení, které pomůže k výraznějšímuvsnížení emisí z automobilů. V současné době probíhá u několika OEM firem hodnocení vývojových verzí dalšího stupně polyamidu s nízkým třením Stanyl HGR1 a HGR2.
 

 
Publikováno: 1. 4. 2016 | Počet zobrazení: 1899 článek mě zaujal 430
Zaujal Vás tento článek?
Ano