Aimtec hnv murr

Hi-tech „plexisklo“ PMMA pro zasklení aut i vrtulníků

Německý výrobce speciálních chemikálií, společnost Evonik, vyvinula novou, nárazově modifikovanou PMMA lisovací směs pro zasklení, která zůstává křišťálově čistá, i když prochází velkými teplotními výkyvy a redukuje dosavadní slabou stránku tohoto typu plastů – nižší odolnost vůči nárazu.

 

Nevýhodou odolnějších průhledných modifikovaných PMMA materiálů (polymetylmetakrylát) až dosud bylo, že se u nich při extrémně nízkých nebo vysokých teplotách objevovalo mírné zakalení. Důvodem byly právě modifikační částice, které zvyšují odolnost vůči nárazu u jinak tvrdého, ale křehkého materiálu PMMA. Až dosud bylo toto reverzibilní zamlžení viditelné při velmi nízkých nebo naopak vysokých teplotách prakticky u všech známých lisovacích hmot PMMA modifikovaných pro zvýšení houževnatosti. Novinka s názvem Plexiglas Resist AG 100, už tímto problémem netrpí. Materiál se formuje a zpracovává snadněji  a lépe než sklo, umožňuje např. extrémní zakřivení.

Výhodná varianta prosklení
Nová třída PMMA vykazuje navíc díky své molekulární struktuře velmi malé napětí dvojlomu. To je hlavní výhoda oproti jiným termoplastům používaným pro zasklení, jako je např. polykarbonát. U vstřikovaného tvarovaného plastového zasklení z těchto materiálů dochází v důsledku dvojlomem vyvolaného napětí k optickému zkreslení, což je v tomto případě přirozená vlastnost materiálu.
Dalším důležitým požadavkem je u materiálů používaných pro zasklívání jejich odolnost proti poškrábání. Standardní PMMA již má nejvyšší tvrdost povrchu všech termoplastů, i bez speciálního povlaku, přesto musí být použito povlakování, aby byly splněny přísné požadavky na odolnost proti poškrábání. Vzhledem k tomu, že PMMA je materiál ve své podstatě odolný UV záření a povětrnostním vlivům, stačí však jednokrokový povlak, zatímco termoplasty, které nemají odolnost proti povětrnostním vlivům vyžadují povlakový systém prováděný ve dvou krocích, což má za následek vyšší náklady na povrchové úpravy.
Materiál je také zajímavý z hlediska integrace funkcí. V budoucnu by mohlo být možné začlenění do aplikací, jako jsou např. zadní osvětlení nebo střešní okna, apod.

Vysoká bezpečnost a viditelnost při nízké hmotnosti
Nejen automobilky však využívají vlastnosti těchto moderních plastových materiálů. „Plexiskla" PMMA jsou specifikována např. i pro zasklení letecké záchranné helikoptéry Eurocopter EC 135, kterou vyrábí společnost Eurocopter (divize zbrojovky EADS). Panoramatické čelní sklo tohoto vrtulníku je vyrobeno z materiálu PMMA, stejně jako průhledné přední, boční a zadní prosklení – vše je z průhledného materiálu s ochranou před UV zářením. Tento plast je dvakrát lehčí než tradiční minerální sklo, které je navíc z bezpečnostních důvodů pro tyto aplikace nevhodné. V případě, že dojde k nehodě, jako je např. srážka s ptákem, sklo se roztříští na drobné kousky, což výrazně zhoršuje viditelnost, zatímco u „plexiskla", které je mnohem odolnější vůči rozbití, toto riziko nehrozí – postižena je pouze oblast, která je přímo poškozena.
Desky z průhledného plastu lze snadno tvarovat a z nich vyrobené zasklení kabin pak může poskytnout pilotům panoramatický výhled - důležitý prvek u sférických kabin vrtulníků. Materiál je vyroben litím v závodě společnosti v německém Weiterstadtu, kde je certifikován jako splňující standardy v oblasti letectví z hlediska optické kvality, tolerance tloušťky a mechanických vlastností. Následně je dopraven k úpravám specializovaným firmám k dalšímu zpracování - plast se zahřívá a formuje do požadovaného tvaru pro zajištění dokonalé viditelnosti pro pilota.
 

 
Publikováno: 28. 6. 2015 | Počet zobrazení: 2124 článek mě zaujal 520
Zaujal Vás tento článek?
Ano