Aimtec hnv murr

Nový „létající kamion“ pro americkou armádu

Po Černém jestřábovi (sestřeleném) přichází Černý rytíř. Americká firma Advanced Tactics (AT) úspěšně dokončila první zkušební let svého projektu Black Knight Transformer: Jak napovídá označení, jde o hybridní zařízení pro dopravu osob i nákladu, které je z poloviny helikoptérou a z poloviny nákladním vozidlem. 

 

Konstrukční řešení stroje se svislým vzletem a přistáním nabízí letové schopnosti vrtulníku a jízdní schopnosti kamionu. To vše navíc s možností dálkového ovládání (i když stroj může být samozřejmě řízen jako běžný letoun s pilotem na palubě). Vývoj zaměřený na splnění požadavků americké armády, na nové evakuační vozidlo, probíhal od roku 2010. Test zahrnoval z bezpečnostních důvodů jen vzlet do třímetrové výšky, ale normálně by stroj měl být schopen operovat až ve výšce 3 km.
Nabízí mnohostranné využití, od dodávek různého nákladu po víceúčelové mise zdravotní a úrazové evakuace pomocí bezpilotního prostředku, kombinujícího možnost letecké i pozemní přepravy a to i v oblastech a časech, které by pro člověkem řízené platformy byly neproveditelné, např. při nulové viditelnosti nebo v kontaminovaném prostředí.
Stroj o hmotnosti téměř 2 t (1995 kg) a rozměrech 9,5 x 5,8 x 2,5 m má 8 oddělených rotorů, které nabízejí vysokou stabilitu a kontrolu tím, že řízení diferenciálu, potřebný tah mezi nimi a zpětné vazby počítá vysokorychlostní elektronický ovládací systém. To eliminuje jak mechanickou složitost kloubového systému rotoru, který stabilizuje a řídí konvenční vrtulník, tak potřebu ocasního rotoru nebo převodovky motoru. Když je stroj v režimu kamionu, rotory se složí, což poskytuje stabilní těžiště pro jízdu a také ho učiní dostatečně malým, aby se vešel do transportního letounu C-130 Hercules. Na zemi může dosahovat rychlosti až 110 km.h-1, a pneumatiky podobné těm, které se používají pro velké off-roady fungují také jako odpružení a tlumič nárazů při přistání.

 

 
Publikováno: 18. 6. 2014 | Počet zobrazení: 2251 článek mě zaujal 526
Zaujal Vás tento článek?
Ano