IBM Rosler murr Schunk

Projekty z Brna podpoří autonomní lety

Brněnské vývojové centrum společnosti Honeywell vede dva nové výzkumné projekty programu EU SESAR 3. Jde o projekt DARWIN, který vytvoří klíčové technologie pro provoz s minimální posádkou během letu a v budoucnu jednopilotní provoz komerčních letadel, a projekt OperA, který vyvine řešení pro bezpečné začlenění strojů pokročilé letecké mobility do leteckého provozu.

 
Výzkumné projekty SESAR se zaměřují na vyšší úroveň automatizace a digitálních asistentů s umělou inteligencí pro letadla.

Projekt OperA (Operate Anywhere) řeší bezpečnou integraci nových účastníků pokročilé letecké mobility (AAM) – nákladních dronů a leteckých taxi – do leteckého provozu v Evropě. Zabývá se zvýšením automatizace těchto letů a umožní postupný přechod z pilotovaných na bezpilotní lety, vývoj systémů pro optimální využití energie při letu a přiblížení, přesnou navigaci pro přiblížení a přistání a antikolizní systém pro vyhýbání se překážkám a letadlům.



Foto: Honeywell

OperA se dále věnuje vývoji pozemní řídicí stanice, která umožní bezpilotní řízení více dronů jedním operátorem, a vývoji autonomního systému pro dynamické rozhodování včetně nestandardních situací. Projekt bude také řešit optimalizaci trasy letu např. s ohledem na hluk. Konsorcium plánuje provést testovací lety v roce 2025.

Projekt DARWIN připravuje systém automatizované podpory pro piloty tradičních dopravních letadel. V první fázi umožní snížit počet členů posádky během letu, poté provoz s jedním pilotem a položí základy pro budoucí plně autonomní lety. To pomůže vyřešit dlouhodobý nedostatek pilotů. Projekt se zabývá automatizací letu založenou na umělé inteligenci (AI). DARWIN vyvine škálovatelný koncept spolupráce mezi člověkem a AI, který umožní postupně zavádět nové funkce a asistenty pilota dle doporučení agentury EASA pro umělou inteligenci.



Foto: Honeywell

„Projekt OperA připraví nebe na provoz leteckých taxi a nákladních dronů, zatímco projekt DARWIN pomůže provozovatelům tradičních dopravních letadel,“ vysvětluje Jolana Dvorská z Honeywell Aerospace.

Výzkumný program SESAR 3, na kterém se podílí soukromý i veřejný sektor, je spolufinancovaný Evropskou unií s cílem urychlit realizaci udržitelného a digitálního evropského nebe prostřednictvím výzkumu a inovací.
 
Publikováno: 16. 11. 2023 | Počet přečtení: 257