Aimtec hnv murr

Čína vybuduje v Nikaragui konkurenci Panamskému průplavu

Panamský průplav, který nyní prochází rekonstrukcí, dostane možná po 100 letech svého monopolu na přesun lodí mezi Tichým oceánem a Atlantikem konkurenci. Nikaragua udělila Číně povolení na výstavbu kanálu, který by rovněž propojil tyto dva oceány. 

 

Nový průplav, jehož přesná trasa zatím nebyla určena (zřejmě povede přes jezero Nikaragua), má být dlouhý 120 km a náklady na výstavbu jsou odhadovány na 40 mld. dolarů. Nikaragujská vláda navrhuje „smíšené“ financování, na němž by se podílel soukromý sektor, ale vláda by si ponechala 51% podíl. Podle dosavadního záměru by práce měly být zahájeny do května příštího roku, kdy bude rovněž známo, kdo bude výstavbu realizovat. Vybraná čínská firma, která ambiciózní projekt provede, získá od nikaragujské vlády koncesi k vybudování a provozu průplavu na 100 let. Již v loňském roce uvažovala nikaragujská vláda, že nový kanál by měl umožnit průjezd obřím kontejnerovým lodím s hmotností až 250 000 t, což je více než dvojnásobek maximální velikosti plavidel, která budou moci proplouvat rekonstruovaným Panamským průplavem.
V případě úspěšné realizace by tento projekt mohl mít zásadní závažné geopolitické důsledky, protože by oslabil dosavadní americkou nadvládu nad hlavní přepravní cestou mezi Tichým a Atlantským oceánem. Zejména panují obavy z výrazného posílení vlivu Číny na světový obchod. O zapojení do projektu projevily zájem Čína, Venezuela, Brazílie, Rusko, Japonsko a Jižní Korea. Skeptici však upozorňují, že výstavba tak nákladného a náročného díla je v současné neutěšené světové hospodářské situaci spíše utopií, a pochybují, že se najde ochota takovýto gigantický projekt vyžadující enormní investice realizovat.
 

 
Publikováno: 25. 8. 2013 | Počet přečtení: 1556