hnv murr

Češi si elektroauta nekupují, ale půjčují

Podle aktuálního průzkumu Schneider Electric využívá elektromobil 11 % řidičů, vlastníkem je přitom jen každý stý. Tato auta lákají především mladé lidi ve věku do 26 let a muže. Nejčastěji si ho Češi pořizují pro soukromé účely (foto: Schneider Electric).

 
V porovnání s jinými evropskými státy Češi elektroautům příliš zatím nefandí. „Hlavní bariérou pro jejich pořízení je stále ještě cena. Zatímco v západní Evropě vlády poskytují na elektroauta dotace, u nás musí zájemce sáhnout jen do vlastní kapsy,“ uvádí Leoš Kabát, ze společnosti Schneider Electric. Přesto se jejich počet zvyšuje, např. za rok 2020 se prodalo podle statistik meziročně o 330 % více aut s čistě elektrickým pohonem (celkem 3262 vozů). Ke konci černa 2021 bylo v ČR registrováno 8500 elektromobilů a tento pohon tak měl každý tisící vůz. Jen pro zajímavost, v celé EU bylo za stejnou dobu registrováno přes 356 tisíc nových osobních elektromobilů.



Elektroauto využívá 11 % Čechů, ale jen 1 % ho vlastní. Ostatní si ho půjčují, popřípadě jezdí firemním. Elektroauta využívají podle dat Schneider výrazně častěji mladí lidé, převážně muži. Obě tyto skupiny mají k technologiím blíže než zbytek populace. Hlavním důvodem, v 51 %, je právě záliba v nových technologiích. „V tomto se od západní Evropy významně lišíme. Tam je totiž klíčovým důvodem pro jízdu elektroautem ekologie,“ vysvětluje Leoš Kabát. Tu Češi umístili až na třetí příčku.

Na co Češi využívají elektrické vozy?

Nejčastěji pro soukromé účely. Pouze soukromě s ním jezdí 41 % jeho majitelů. Výhradně k práci ho pak používá 35 % a zbylých 24 % ho využívá bez ohledu na účel.

„Vidíme nárůst zájmu o elektroauta hlavně mezi firmami, které na ně přecházejí ve velkém. Limitem je ovšem nízká dojezdová vzdálenost a s tím spojený problém s dobíjením. V Česku je totiž zatím zcela nedostatečná infrastruktura. Prvním krokem k jejímu vylepšení je novela stavební vyhlášky, podle které musejí mít od října 2021 nové bytové domy povinně nabíjecí rozvody. S tím pak jde ruku v ruce i předpokládaný zvýšený prodej elektronabíječek, kterých jsme v roce 2021 nainstalovali stovky kusů. Drtivou většinu z nich právě pro firemní vozovou flotilu,“ komentuje Leoš Kabát.

Aktuálně se situace začíná měnit také na rezidenčním trhu, kde koncem minulého roku stát rozšířil podporu v rámci programu Nová zelená úsporám o nabíjecí stanice pro rodinné a bytové domy. To by mělo přispět k rozvoji elektromobility. Primární zájem o instalaci nabíjecích stanic mají vlastníci fotovoltaických elektráren. Pro ty elektromobilita znamená možnost využití vyrobené energie nejen v domácnosti, ale také v dopravním prostředku.



Nabídka nabíjecích stanic EVlink Home je zaměřena právě na tyto instalace do rodinných a bytových domů.
 
Publikováno: 24. 2. 2022 | Počet přečtení: 733