Aimtec hnv murr

Na výběr barvy má vliv klima i pověry

Když si lidé kupují nový automobil, v mnohých případech hraje barva nového vozu dost zásadní věc. Koukněme se, na základě čeho se rozhodují lidi ve světě a proč je bílá nejžádanější.

 

Podle údajů společnosti Axalta Coating Systems je bílá nejoblíbenější barvou na světě a již sedmým rokem je na vrcholu žebříčku. Této barvě dává přednost 39 % majitelů osobních vozů. Převaha bílé je však závislá na regionu. Například v Asii je tato barva mimořádně módní. Šest z deseti prodaných vozů v Číně je bílých. Na druhé straně v Evropě a v USA je její podíl ca 25 %.

Tyto statistiky se shodují i s daty značky Seat. Zde také dominuje bílá barva deseti největším trhům s výjimkou Nizozemí, kde jsou nejpopulárnějšími barvami šedá a černá. Z nejvýznamnějších trhů značky patří největší podíl bílých automobilů Španělsku s 45 % prodeje.

„Je to čistá, univerzální barva, která odráží sluneční světlo v teplých regionech s intenzivním slunečním svitem, podobně jako domy na středomořských ostrovech, jejichž bílé nátěry exteriéru vytvářejí v místnostech příjemnější prostředí,“ vysvětluje Jordi Font z oddělení barev v Seatu.

Černá je druhá nejoblíbenější barva na světě s 16% podílem. Ale rozdíly mezi zeměmi jsou i v tomto případě velké. Celkem 22 % všech vozů v Japonsku je černých, zatímco v Indii černé vozidlo téměř nepotkáte, zčásti proto, že lidé vnímají černou jako barvu, která soustředí více tepla. Mimořádně oblíbené černé vozy jsou v Alžírsku a Nizozemí. Naopak v Mexiku je černá až na šestém místě. V Turkmenistánu je černá dokonce oficiálně zakázána, protože přináší neštěstí.

Hned po černé následuje šedá barva, kterou si pořídí 11 % zákazníků na celém světě a podle společnosti Axalta se těší stejné oblibě jako stříbrná. Stříbrná je mimořádně oblíbená v již zmíněné Indii, kde má 30% podíl, zatímco pouze 6 % čínských zákazníků má vůz v této barvě. Co se značky Seat týče, šedá je druhou nejoblíbenější barvou v Německu, Španělsku, Velké Británii, Francii, Itálii, Rakousku a Švýcarsku.

Rozdíly mezi regiony vysvětluje několik faktorů, od klimatu a asociací barev se štěstím či neštěstím až po země, v nichž jsou automobily stále považovány za symbol společenského postavení. U méně oblíbených barev jsou specifika jednotlivých regionů ještě zřetelnější. Například v Evropě a USA má prominentní postavení s 10% podílem modrá barva, zatímco v Číně se s modrou prakticky nesetkáte. Středomořské země preferují zářivější barvy. Ve Španělsku je u zákazníků značky Seat třetí nejoblíbenější barvou červená, která je na čtvrtém místě v Itálii a šestá na trzích, jako je Švýcarsko.

Rozhodujícím faktorem je nejen zeměpisná poloha, ale také druh vozu. Sportovní model nebude mít stejnou paletu barev jako SUV, které vyžaduje zemité odstíny a jiné barvy, jež lépe ladí s přírodou. Malé automobily mohou mít jednoduché zářivé barvy, zatímco u větších vozidel převažují spíše tmavé metalické odstíny. Například 34 % luxusních SUV v Evropě je černých, zatímco u kompaktních vozů je to o polovinu méně. Na druhé straně pouze 3 % majitelů luxusních SUV volí červenou, jejíž podíl u kompaktních vozů činí 10 %.

Rozmanité osobní preference mají jeden společný cíl: Řidiči si vybírají barvu, která jim nejlépe vyhovuje. Design je rozhodujícím faktorem při výběru modelu a v něm hrají zásadní roli barvy a materiály. Nesmíme zapomínat, že výběr barvy je velmi osobní záležitostí a vyjadřuje, jak chtějí být lidé vnímáni ostatními.

 
Publikováno: 6. 9. 2019 | Počet přečtení: 701