hnv murr

Formule z ČVUT vyhrála českou Grand Prix

Se sedmou generací monopostu se týmu eForce FEE Prague Formula podařilo získat celkové vítězství na závodech Formula Student Czech Republic, čímž se zapsala do historie jako vůbec první elektroformule, která tento titul na FS Czech získala.

 

Pražský tým na závodech 1.-4. srpna na polygonu v Autodromu Most porazil konkurenci z celé Evropy, mj. z Německa, Belgie, Španělska či Řecka. Před závodem pošel monopost týmu eForce náročnými technickými přejímkami. V samotných disciplínách už jednoznačně dominoval.

V pátek (3. srpna) se soutěžilo v disciplínách Akcelerace, Skidpad a Autokros. Tým eForce zajel nejrychlejší akceleraci s pevným startem na 75 m s časem 3,55 s. Tento čas žádný z týmů s elektrickou ani spalovací formulí nepřekonal. Ve druhé dynamické disciplíně, Skid Pad (jízda v osmičce), skončil tým eForce na třetím místě se ztrátou na prvního pouze necelé 0,2 s.

Vzhledem k nepředvídatelnému počasí se musela formule v závěrečném sektoru disciplíny autokros probrodit několika velkými loužemi. I přesto dokázala zajet druhý nejlepší čas v kategorii elektrických formulí. Díky tomuto výsledku se tým eForce mohl zúčastnit také závodu Endurance opět mezi třemi nejlepšími týmy v elektrické kategorii. Po pěti kolech byl nicméně tento závod zrušen kvůli přívalovému dešti, který znemožnil dokončení závodu za přípustně bezpečných podmínek.

Díky celoroční neutuchající práci na stavbě monopostu tým eForce závodům od začátku do konce naprosto dominoval. V rámci statických disciplín obhájil 1. místo při prezentaci Business Planu, a dvakrát získal 2. místo v disciplínách Cost report a Engineering Design. V dynamických disciplínách se eForce podařilo utržit postupku - 1. místo v Akceleraci, 2. v Autokrosu a 3. ve Skidpadu. Ve všech vyhlašovaných disciplínách se umístil tedy na třech nejvyšších příčkách, díky čemuž se stal vítězem nejen v kategorii elektrických formulí, ale také celkovým vítězem závodů Formula Student Czech 2018, s čímž se také pojí výhra 1200 eur od generálního sponzora závodů Škoda Auto.

Koncept vítězné formule přiblížil kapitán týmu Ing. Jan Kosina: „Vítězný monopost měl zcela nový design stojící na inovované nosné části, kterou tvoří kompozitní sendvičová struktura (monokok) z uhlíkové tkaniny a jádra. Nový tvar monokoku byl podřízen ergonomii pilota, s čímž je spojena změna konstrukce uchycení pásů a pozice volantu. V konstrukci řízení byly použity sintrované díly z hliníků, včetně ozubených kuželových kol z oceli. Pro zlepšení kontroly byl navrhnut zcela nový design palubní desky, která nyní přehledně ukazuje ty nejdůležitější informace o autě. Veškeré nastavení vozu včetně zobrazení dalších informací lze provést přes nový dotykový displej integrovaný přímo do volantu.“

„Inovační řešení se týkala také baterií, kde se dosáhlo snížení ztrát a navýšení kapacity, a zároveň byl brán zřetel na maximální bezpečnost. Další zajímavostí vozu je více jak dvojnásobný nárůst senzorů pro detailnější analýzu monopostu, jako je např. měření teplot brzd, implementace kontroly trakce spolu s elektronickým diferenciálem, která pomohla našemu monopostu na závodní trati předvést prvotřídní výkon, řekl vedoucí elektrické skupiny Ondřej Šereda.

 
Publikováno: 22. 8. 2018 | Počet přečtení: 715