EuroBlech Murrelektronik

Hybridní Peugeot 508 RXH

Automobilka Peugeot přišla jako první s realizací hybridního systému, kdy pohon zajišťuje naftový agregát v kombinaci s elektromotorem. Do té doby byl hybrid výhradně záležitostí benzínového agregátu s elektromotorem. Ve většině případů hybridních systémů jde o úsporu pohonných hmot. Peugeot však u modelu 508 RXH nevyužívá elektromotoru hybridního systému primárně ke snížení spotřeby, ale k pohonu všech kol.

 

Model RXH vychází z Peugeotu 508 kombi, ale s offroadovými úpravami a zvednutou světlou výškou o 50 mm na 184 mm. Celkově povyrostl v řádu milimetrů (o 10 mm na délku, 11 mm na šířku a 34 mm na výšku), zvětšil se rozchod kol o 40 mm, a obrnil se plastovými díly po celém obvodu vozu. Ke zvýraznění designu plastového obrnění přispívají kovové prvky v podobě pásů na prazích, v rozích zadního nárazníku a také v čele vozu. U nového předního nárazníku zaujmou na každé straně trojice svislých pásů tvořených LED diodami pro denní svícení. Celkově se mi vnější provedení moc líbí a také podle reakcí kolemjdoucích můžu prohlásit, že design vozu je velmi zdařilý.
Po nasednutí upoutá prostornost a velmi kvalitní zpracování interiéru. Pohodlné sedadlo řidiče lze nastavit elektronicky do všech směrů. Zadní pasažéři si nemůžou stěžovat na nedostatek místa, a navíc mají k dispozici nastavení samostatné duální klimatizace. Prosklení celé střechy vypadá impozantně, ale napadla mě otázka, jestli bych si takovou střechu přál. Myslím, že nikoliv, protože když svítí sluníčko, tak ji budu mít zataženou, a když je pod mrakem, tak také, navíc se nedá otevírat. Jde čistě o designový prvek, který ale dokáže zaujmout. V prostorném a praktickém interiéru má řidič vše po ruce. Ovládací prvky jsou rozmístěny intuitivně, takže trvá jen krátkou dobu, než si uživatel zvykne na nabízený komfort.
Na středovém panelu vyčnívá extravagantní malá páka pro ovládání robotizované 6stupňové převodovky. Provedení se mi líbilo, hlavice páky sedla pěkně do ruky. Napravo od ní se pomocí otočného ovladače nastavoval režim pohonu. V nabídce byly čtyři jízdní režimy. Základní režim Auto optimalizuje elektrické toky dle aktuálních požadavků, v poloze Sport jsou podávány maximální výkony, režim 4WD aktivuje pohon všech kol a režim ZEV nastavuje jízdu v čistě elektrickém pohonu. Aby se ale poslední jmenovaný režim dal aktivovat, musí být splněny odpovídající podmínky, jako mít rychlost do 50 km.h-1, baterie musí být nabitá a neakcelerovat. Ale i pak se musí jen velmi lehce používat akcelerátor, jinak se režim přepne do pozice Auto.

Motor a systém pohonu
Model 508 RXH je osazen vznětovým čtyřválcem 2.0 HDi o maximálním výkonu 120 kW při 3750 ot.min-1 s maximem točivého momentu 300 Nm při 1750 ot.min-1 a elektromotorem o výkonu 27 kW s točivým momentem 200 Nm. Vůz disponuje celkovým kombinovaným výkonem 147 kW a 500 Nm točivého momentu. Dieselový agregát pohání přední kola a o zadní se stará elektromotor, který je poháněn z akumulátorů Ni-MH (Nikl-MetalHybrid) umístěnými pod zavazadlovým prostorem. V případě jízdy pouze na elektřinu můžeme jet rychlostí do 50 km.h-1 a s plně nabitými akumulátory ujedeme nejvýše 3-4 km. Díky rekuperačnímu brzdění, kdy provozní brzdy nahrazuje elektromotor, v dané chvíli fungující jako generátor, se dojezd prodlužuje. Systém hybridního systému umožňuje při klidné jízdě místo brzdového pedálu uvolnit pouze plynový pedál a vozidlo díky vysoké rekuperaci hodně zpomalí, a ještě u toho dobíjí akumulátory. Při zapnutém režimu 4x4 můžeme mít baterie vybité, protože díky reverznímu 8kW alternátoru zvládne vznětový motor zajistit dostatek energie i pro zadní kola.
S vozem jsem najel 1200 km v kombinovaném provozu, většinou v režimu Auto. Naměřená celková spotřeba na drobečka s provozní hmotností skoro 2 t byla jen 6,3 l. V městském provozu při klidné jízdě je dobře využitelný elektropohon. Přehledné schéma na displeji ukazuje, jaký pohon je zrovna v akci a kdy se dobíjejí baterie. Překvapil tužší podvozek, menší nerovnosti výborně tlumí a při projíždění zatáček vozidlo pěkně sedí na silnici. Motor je náležitě odhlučněný a díky výborné aerodynamice se do kokpitu dostává jen málo hluku.  
Peugeot 508 RXH jsem si za dobu týdenního testu oblíbil nejen pro jeho nápaditý design s příjemným interiérem, ale i pro jízdní vlastnosti. Jízda je totiž s touto hybridní technologii zcela jiná, přemýšlivá. /pk/ 
 

 

 
Publikováno: 9. 8. 2013 | Počet zobrazení: 1528 článek mě zaujal 237
Zaujal Vás tento článek?
Ano