Ceratizit SPS AMPER 2019 EuroBlech Murrelektronik

Novinky ZKL na kolejích

Na základě zkušeností z provozu a z dlouhodobých zkoušek se firma ZKL dál věnuje inovaci výrobního sortimentu i vývoji nových provedení ložisek pro kolejová vozidla osobní železniční i tramvajové dopravy. 

 

Ložisková kuželíková jednotka PLC 810-13.1 (TBU130x230) je schválená pro uložení nehnaných náprav elektrických jednotek řady 471 City Elefant pro České dráhy a odvozené typy souprav pro ZSSK. Ložisky ZKL je například osazena souprava 471 080, která je na přiloženém snímku zachycena dne 3. dubna 2013 ve stanici Mosty u Jablunkova. Nová konstrukční varianta ložiska PLC 810-13.B.1, určená pro použití při vyšších rychlostech, má za sebou úspěšné zkoušky na speciální zkušební stanici ve Zkušebním centru VÚŽ Praha v Cerhenicích. Zkouškou byla ověřena spolehlivá funkce ložisek pro použití ve vlacích s rychlostí do 200 km.h-1 i s menším průměrem kol. Ložiska byla testována při maximální zkušební frekvenci otáčení 28,2 s-1, která odpovídá rychlosti 220 km.h-1 např. elektrických souprav Flirt. Pro srovnání zkušebních podmínek s reálným provozem může posloužit například provozní frekvence otáčení ložiska již zmiňované elektrické jednotky City Elefant, která je při rychlosti 140 km.h-1 13,5 s-1. To znamená, že při stejné frekvenci otáčení jako byla při zkoušce, by tento vlak jel po kolejích rychlostí přes 290 km.h-1!
Dalším z nových ložisek ZKL je nové konstrukční provedení kuželíkové jednotky s označením PLC 810-15.A.1 (TBU133x210) pro uložení nového tramvajového dvojkolí. Původní provedení ložiska PLC 810-15.1 (TBU130x210) je nasazeno v provozních zkouškách. Nové ložisko se od základního provedení liší změnou průměru díry vnitřních kroužků. Oba typy mají plastové klece a jsou naplněny kvalitním plastickým mazivem. Díky doposud dobrým výsledkům zkoušek byl již na dodávky nových upravených ložisek uzavřený obchodní kontrakt.
Základním výrobním sortimentem nápravových ložisek ZKL stále zůstávají válečková ložiska. Po loňském zavedení nových plastových klecí, které jsou také funkčně ověřeny pro provoz do 200 km.h-1, jsme letos rozšířili nabídku o tzv. gradační ložiska. Jde o ložiska s menším průměrem díry vnitřního kroužku pro použití na dvojkolí s repasovanými čepy. Sortiment těchto ložisek je uveden v novém katalogu ZKL. Nejnovější nápravové válečkové ložisko je dvojice ložisek PLC 410-53/54.2 s plastovou klecí, s oboustranným krytováním a trvalou náplní plastického maziva. Ložisko je v současné době zkoušeno na zkušební stanici ve Zkušebním centru VÚŽ Praha.
Výsledky provedených zkoušek a nové zkušenosti z provozu pro ZKL znamenají po loňském ocenění Výroční cenou ACRI další významné kroky vedoucí k širšímu rozšíření použití nápravových ložisek ZKL v kolejových vozidlech u nás i v zahraničí. Všechna nová ložiska budou vystavena v expozici ZKL na Czech Raildays 2013 v Ostravě.
 

 
Publikováno: 9. 8. 2013 | Počet zobrazení: 1672 článek mě zaujal 247
Zaujal Vás tento článek?
Ano