Nový systém brání srážkám vlaků
Vědci z Německého centra letectví a kosmonautiky (DLR) vyvinuli systém, který umožňuje zabránit kolizím na železničních tratích. Řešení využívá technologii Railway Collision Avoidance System (RCAS), odvozenou z výzkumného projektu "Inteligence na kolech".
V rámci této iniciativy byl vyvinut antikolizní systém pro vlaky, jehož výhodou je, že nevyžaduje žádnou dodatečnou speciální infrastrukturu. Vše potřebné zajistí modul o velikosti malé krabičky. Každá jednotka se skládá z komunikačního zařízení RCAS a komponenty pro zjišťování polohy, umístěných v kabině strojvedoucího a fungujících nezávisle na traťové infrastruktuře. Systém zaznamenává každý parametr vlaku, který by mohl hrát roli při nehodě - polohu, rychlost, schopnost brzdění nebo přebytek průjezdného průřezu - a posílá je rádiem přímo vlakům v okolí. "Každý vlak, který přijímá tato data, je může porovnat s vlastními parametry, a tak neustále hodnotit aktuální dopravní stav na trati. Pokud systém zjistí kritickou situaci, upozorní řidiče nebo aktivuje brzdicí proces. Přímou komunikaci mezi vlaky RCAS zajišťuje nezávislá radiová síť, která funguje bez základnové stanice. V hlavním posunovacím dvoře, musí být systém zvládnout potenciálně provoz asi 500 současně vysílajících jednotek v rozmezí pěti kilometrů," říká Andreas Lehner, technický ředitel projektu „Inteligence na kolech“.
Výzkumníkům DLR se podařilo vlaky spolehlivě a přesně lokalizovat pomocí kombinace různých senzorových systémů. Systémem RCAS ale mohou být vybavena i stavební vozidla nebo vozidla údržby pro traťové dělníky, aby byl obraz co nejúplnější, čímž se minimalizuje pravděpodobnost kolize. Jak ukázala měření na železniční síti, ani v nejhorším scénáři a za velmi obtížných provozních podmínek, např. při maximální rychlosti, se brzdná dráha, která je k dispozici nezvýšila více než o faktor sedmi z místa, kde RCAS jako první přijme signál z jiného vlaku a může provést počáteční posouzení bezpečnosti.