Ceratizit AMPER 2019

Sportovní limuzína s uhlazeným vzhledem – elektromobil Opel Ampera

Automobilka Opel představuje první sériově vyráběný elektromobil, který má být využitelný, díky prodlouženému dojezdu, pro každodenní běžný provoz. Kola elegantního vozu jsou poháněna vždy jen elektřinou. Inovativní lithio-iontový akumulátor kapacity 16 kWh napájí elektromotor o výkonu 111 kW. Plně nabitá baterie umožňuje dojezd 40 až 80 km pouze na elektrický pohon. V České republice se Ampera začne prodávat v červnu letošního roku.     

 

Akční rádius vozu čistě na elektrický pohon závisí na profilu trasy, způsobu jízdy a vnější teplotě. Sofistikovaný systém pohonu Voltec garantuje příjemnou dynamiku. Točivý moment 370 Nm je dostupný od minimálních otáček motoru a zaručuje zrychlení z 0 na 100 km.h-1 za cca 9 s, maximální rychlost činí 161 km.h-1. Ampera při pohonu na elektřinu jezdí téměř bezhlučně a i v režimu prodlouženého dojezdu se spalovacím motorem, který pohání elektrický generátor, je hlučnost minimální.
Tento propracovaný systém prodlouženého dojezdu i po vybití akumulátoru dává řidiči jistotu, že s vozem nezůstane někde stát s prázdnou baterií. Nová Ampera disponuje všemi environmentálními přednostmi včetně výborné dynamiky, která je dána systémem elektropohonu, aniž by trpěla tradičními nedostatky konvenčních elektromobilů.

Design vně i uvnitř
Nejde nevšimnout si vyvážených proporcí karoserie kombinované nízkým a širokým postojem. Linie aerodynamických tvarů dodává vozu na dynamičnosti s futuristickým vzhledem. Přispívají k tomu také nové výrazové prvky automobilky, jako jsou přední světlomety ve tvaru bumerangů. Zavazadlový prostor nabízí základní objem 310 l, který se dá jako u konvenčních vozů zvětšit sklopením zadních sedadel na 1005 l.
Interiér praktického 5dveřového modelu poskytuje prostor a komfort vozu střední třídy, do kterého se komfortně vejdou čtyři dospělé osoby. Konvenční sdružený přístroj, který mívá před sebou řidič, byl nahrazen rekonfigurovatelným grafickým displejem informačního centra řidiče. Klasické ovladače v zájmu zjednodušení zastoupil dotykový monitor, na kterém lze primárně volit navigaci, klimatizaci, centrum užívání energie a funkce nabíjení. Ukazatel účinnosti, zobrazující se na displeji informačního centra spolu s údajem o rychlosti jízdy, představuje animovaná kulička, která se pohybuje nahoru a dolů, mění barvy podle rychlosti jízdy, akcelerace a brzdění. Udržováním kuličky ve středu obrazovky naznačuje, že řidič využívá energii optimálně.

Stálý elektrický pohon
Přední kola modelu Ampera vždy pohání elektromotor o výkonu 111 kW. Vlastní elektrický pohon tvoří dvojice elektromotorů a vícerežimová planetová převodovka. Na rozdíl od konvenční převodovky nemá převodovka Ampery jednotlivé převodové stupně. Vůz je poháněný buď jedním nebo oběma elektromotory, v závislosti na požadovaném výkonu a rychlosti – vždy ale tak, aby byla garantována optimální účinnost. Jeden z elektromotorů má dvojí funkci: pomáhá pohánět vůz, nebo slouží jako generátor a udržuje minimální pohotovostní kapacitu baterie. V zájmu maximální životnosti je elektromotor efektivně mazán tlakovým olejem, který zároveň systém ochlazuje.
Při vyšším zatížení a rychlosti se aktivuje druhý elektromotor. Optimalizační program systému pohonu průběžně vyhodnocuje nejúčinnější režim a plynule přepíná mezi pohonem jedním a dvěma motory, tak, aby systém v rámci požadavků řidiče na dynamiku jízdy spotřebovával co nejméně energie. Jde o proces, který řidič vůbec nevnímá.
Účinnost každého elektromotoru se snižuje, pokud se blíží ke hranici maximálních otáček. Použitím dvou elektromotorů propojených přes planetovou převodovku se zvyšuje celková účinnost pohonného systému snížením otáček motorů při dosažení požadované rychlosti jízdy. Tato konfigurace redukuje spotřebu elektrické energie především při rychlé jízdě po dálnicích.
Spojením palubního generátoru se spalovacím motorem (který se nastartuje samočinně v momentě, když kapacita akumulátoru klesne pod zadanou minimální hodnotu) umožňuje vozidlu ujet přes 500 km na jedno nabití a naplnění nádrže.
Zážehový 16ventilový čtyřválec je konstruovaný s ohledem na nízké údržbové nároky. Proto disponuje mj. bezúdržbovým řetězem pro pohon ventilů, zapalovacím systémem se samostatnými indukčními cívkami pro každou zapalovací svíčku přímo v hlavě válců (řešení zvyšuje spolehlivost) a zapalovací svíčky s platinovými elektrodami.
Elektromobil je připraven tak, aby fungoval za všech podmínek bez zvýšení nároků na řidiče. Kromě provozního režimu „Normal“, který se aktivuje po každém nastartování, lze tlačítkem „Drive Mode“ na středové konzole navolit režim „Sport“. Ten mění samočinně reakci pedálu akcelerátoru a umožňuje dynamičtější jízdu. Pro specifické jízdní podmínky jsou k dispozici dva zvláštní režimy: „Mountain“ a „Hold-charge“. Horský režim „Mountain“ zaručuje dostatečnou kapacitu akumulátorů pro delší jízdu po horských silnicích. Zapnout by se měl asi 10 min před vjezdem do kopcovité oblasti, aby se pohonný systém stačil v předstihu zásobit elektrickou energií pro zvýšenou energetickou spotřebu. Udržovací režim „Hold-charge“ je užitečný při jízdách v zónách s omezenými emisemi, jako jsou už dnes některá městská centra. Režim včas aktivuje zážehový motor i když jsou akumulátory plně nabité a při vjezdu do bezemisní oblasti může řidič naplno využívat ryze elektrický pohon s dojezdem až cca 80 km.

Systém elektrického pohonu Voltec
Ampera se liší od jiných elektromobilů schopností pokračovat v jízdě i po vyčerpání kapacity akumulátorů. Revoluční systém elektrického pohonu, uložený pod přední kapotou vozu spolu se zážehovým motorem, tvoří trakční elektromotor, elektrický generátor a planetová převodovka, zvyšující účinnost pohonu redukcí otáček elektromotoru. V režimu prodlouženého dojezdu, který se aktivuje vždy při poklesu kapacity akumulátoru pod stanovenou hodnotu, čerpá trakční elektromotor elektrickou energii z generátoru poháněného účinným čtyřválcovým zážehovým motorem o objemu 1,4 l a výkonu 63 kW. Tím se prodlouží dojezd na více než 500 km na jednu náplň palivové nádrže. Podle zkušební metodiky EU pro elektromobily (ECE R101), která zohledňuje smíšený způsob pohonu (elektrický a se spalovacím motorem) spotřebuje Ampera na ujetí 100 km méně než 10 kWh elektrické energie a méně než 1,6 l benzinu, přičemž emituje méně než 40 g/km CO2.

Akumulátor
Komplet akumulátoru o hmotnosti 198 kg s kapacitou 16 kWh je uložený ve středovém tunelu vozu ve tvaru písmene „T“ pod zadními sedadly. Akumulátor je chráněn opěrnými lištami z martenzitové ultra-pevné oceli. Celý komplet sestává z 288 lithium-iontových článků a je konfigurovaný pro optimální výkon a životnost. Jako první sériově vyráběný systém svého druhu využívá kapalinový systém tepelné regulace, který dokáže podle potřeby baterií zahřívat nebo chladit.
Baterie se dá snadno dobíjet z běžné domovní zásuvky veřejné elektrické sítě 230 V/16 A, a pro plné nabití stačí cca čtyři hodiny. Nabíjecí proces lze naprogramovat tak, aby se využilo výhod nižších sazeb mimo odběrové špičky.

Podvozek odladěný podle evropských specifik
Jízdní vlastnosti Ampery lze srovnávat s vlastnostmi sportovně laděné limuzíny. Přední náprava využívá kombinované tlumičové vzpěry McPherson s hliníkovými spodními rameny a hydraulickými silentbloky. Zadní náprava je tvořena vlečenými rameny propojenými torzně poddajnou příčkou. Takováto náprava spojuje výhody nízké hmotnosti, malých prostorových nároků a přesného vedení kol.
Hřebenové řízení s elektrickým posilovačem má dva pastorky, jeden spojený s volantem, druhý s elektromotorem posilovače, čímž je zajištěn variabilní účinek posilovače. Brzdová soustava inovativní konstrukce umožňuje měnit při brzdění kinetickou energii na elektrickou. Při tzv. regenerativním brzdění vůz zpomaluje elektromotor, který funguje jako generátor a dobíjí akumulátory. Při potřebě intenzivního brzdění nebo úplného zastavení se aktivují plynule konvenční hydraulické brzdy. Přechod mezi oběma režimy brzdění je naprosto plynulý.

Maximální pasivní bezpečnost
Základní struktura karoserie je dimenzovaná pro mimořádnou míru ochrany posádky při případné nehodě. Během vývoje bezpečnostních a ochranných systémů bylo provedeno přes 50 různých bariérových testů při různých rychlostech a úhlech nárazu. Řada specifických testů prověřovala také bezpečnost li-iontové baterie, např. se zkoumala její vodotěsnosti při zaplavení. V případě nouzové situace lze baterii snadno odpojit od systémů vozu.
Na tento povedený nový model zaregistrovala automobilka koncem února v Evropě už přes 6000 objednávek. V celé Evropě se bude prodávat za jednotnou doporučenou cenu 42 900 eur, což odpovídá ceně 1 080 000 Kč (samozřejmě se může lišit dle aktuálního kurzu). Dle filozofii značky se na Amperu vztahuje dlouhodobá záruka, omezená pouze proběhem 160 000 km. Na samotný akumulátor se vztahuje záruka 8 let nebo 160 000 km. /pk/

 

 

 
Publikováno: 5. 4. 2012 | Počet zobrazení: 2030 článek mě zaujal 348
Zaujal Vás tento článek?
Ano