Ceratizit SPS AMPER 2019 Schunk EuroBlech Murrelektronik

Naftové ampéry - Peugeot 3008 Hybrid4

V okolí francouzského letoviska Dinard jsme vyzkoušeli první sériově vyráběný hybridní automobil s dieselovým motorem Peugeot 3008 HYbrid4. A svezení to bylo opravdu hodně zajímavé.   

 

Peugeot sice nepatří mezi průkopníky vývoje hybridních pohonů, nicméně se může pochlubit vlastní technologií. Jako první navíc od počátku prosazuje spojení elektromotoru a přeplňovaného vznětového motoru. Výsledkem vývoje byla v lednu 2006 představená full-hybridní technologie HYbrid2 s elektromotorem 16 kW/80 Nm vloženým mezi turbodiesel 1,6 HDI/80 kW a robotizovanou 6stupňovou převodovku. Přestože Peugeot o rok později tuto techniku oficiálně představil na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem pod kapotou modelu 308, nakonec od této konstrukčně poměrně nákladné koncepce ustoupil a vše vsadil na souběžně vyvíjenou technologii HYbrid4. Ta slavila premiéru v roce 2008 na domácí půdě na pařížském autosalonu právě v crossoveru 3008, tehdy však prezentovaném ještě jako studie Prologue. Sériová výroba prvního dieselového hybridu se rozjela po třech letech vývoje a pečlivého testování v továrně v Sochaux na konci roku 2010, a to na společné lince s běžnou 3008.
Ačkoliv je technologie HYbrid4 ve své podstatě konstrukčně jednodušší, ve srovnání s HYbrid2 přináší několik výhod. Dá se poměrně snadno použít i u jiných modelů, Peugeot ji vedle 3008 namontoval i do poloterénního kombi 508 RXH. Hlavním bonusem pro zákazníka je však spolu s úsporou paliva pohon všech kol. Obě poháněné nápravy však nejsou mechanicky spojené žádným hřídelem ani mezinápravovou spojkou. Podobně jako u luxusního SUV Lexus 450h jde totiž o elektronicky řízenou čtyřkolku „by wire“ (po drátech). Přední kola Peugeotu 3008 HYbrid4 roztáčí osvědčený a skvěle odhlučněný přeplňovaný vznětový čtyřválec 2,0 HDI s výkonem 120 kW (163 k) a nejvyšším točivým momentem 300 Nm. O pohon zadních kol se stará ve víceprvkové nápravě uložený střídavý synchronní elektromotor s 20 kW (27 k) a 100 Nm, který však umí krátkodobě až 27 kW (37 k) a 200 Nm.
Společně oba motory vyvinou výkon až 147 kW (200 k), což hybridní 3008 zajišťuje zrychlení z 0-100 km.h-1 za 8,5 s a maximální rychlost 191 km.h-1. Hlavním smyslem hybridního pohonu je však co nejefektivnější zacházení s naftou, ke kterému hlavně ve městě značnou měrou přispívá i schopnost čistě elektrické jízdy. Tu systém využívá vždy při rozjezdu a v nízkých rychlostech. Řidič sám má ale možnost si ji „natvrdo“ vynutit otočením ovladače na středovém panelu do polohy ZEV (Zero Emission Vehicle). Bezemisně se lze pohybovat rychlostí až 70 km.h-1, plně nabité akumulátory typu NiMH (nikl-metal-hydridové), ukryté pod podlahou zavazadlového prostoru vystačí asi na čtyři kilometry. Mile nás překvapilo, že v režimu ZEV není plynový pedál přehnaně citlivý, takže spalovací motor donutí k nastartování až hodně razantní sešlápnutí nebo baterie vybitá pod určitou úroveň. Samotné startování turbodieselu je díky inovativnímu systému Stop/Start, kde funkci startéru přebírá alternátor, rychlé a hladké. Občas jsme ani nepostřehli, že již motor běží. Kromě alternátoru se ale baterie dobíjejí i pomocí rekuperace. Jakmile řidič sundá nohu z plynu, elektromotor přejde do režimu generátoru a začne vyrábět elektřinu. Zároveň plní funkci motorové brzdy, jež tak šetří brzdové destičky. Než jsme však přišli na to, že lze až překvapivě silný brzdný účinek elektromotoru celkem jednoduše regulovat plynovým pedálem, většinou jsme zastavili několik desítek metrů před semaforem.
Vedle režimu ZEV nabízí systém HYbrid4 ještě další tři možnosti. Nejčastěji bude aktivní program Auto, jež se automaticky nastavuje po každém vypnutí zapalování. V tomto programu elektronika nezávisle na řidiči upravuje spolupráci obou agregátů tak, aby se spotřeba co nejvíce přiblížila udávaným hodnotám 3,9-4,1 l ve městě, 3,7-4,0 mimo město a 3,8- 4,1 l/100 km (v závislosti na velikosti kol). Na připraveném 20km městském okruhu jsme se i díky velké snaze systému co nejvíce přenechávat pohon automobilu elektromotoru dostali podle palubního počítače, mimochodem sledujícího spotřebu v 5minutových intervalech, na hodnotu lehce nad tři litry. Celkový průměr se sice zastavil na 5,6 l/100 km, než jsme ale vyzkoušeli režim Sport, svítila na displeji hodnota lehce pod pěti litry.
Pokud totiž řidič otočí kolečko do programu Sport, 3008 výrazně ožije. Elektromotor totiž začne fungovat jako přídavná síla (elektrický boost) posílající na zadní kola až 200 Nm, takže na přidání plynu reaguje o poznání svižněji. Tato „podpora“ se připojuje na základě aktuálních jízdních podmínek vyhodnocovaných podle polohy plynového pedálu a údajů senzorů stabilizačního systému (ESP). Pohon všech kol funguje do rychlosti 120 km.h-1, pak již prý nemá takový přínos. Dynamičtějšímu stylu jízdy pomáhá i robotizovaná převodovka, která odřazuje ve vyšších otáčkách turbodieselu.
Pokud se s 3008 náhodou dostanete do svízelné situace nebo jen potřebujete vyjet po rozblácené či zasněžené cestě ke své chatě, přijde vhod možnost napevno aktivovat pohon všech kol zvolením režimu 4WD. Schopnosti „čtyřkolky“ jsme si vyzkoušeli při nasimulovaném zapadnutí a následném vyjetí z hlubokého písku, kde dostala regulace točivého momentu obou motorů pořádně zabrat. Pohon 4x4 ale pracuje i s vybitými bateriemi, protože 8kW alternátor dokáže vyrobit dostatek elektřiny pro napájení elektromotoru v nízkých rychlostech, což platí i při couvání, také obstarávané elektrickou jednotkou.
Peugeot pochopitelně dopřál cestujícím možnost zabavit se během jízdy sledováním toků energie mezi koly, motory a bateriemi na výklopné barevné 7palcové obrazovce. Řidič ho ale může vidět ve zmenšené a jednodušší podobě i na digitálním displeji palubního počítače v přístrojovém štítu mezi rychloměrem a ručičkovým ukazatelem provozního stavu baterii.
Jak jsme si během asi 300 km ověřili, všechny části hybridního řetězce, na který dává Peugeot záruku 5 let, jsou velmi dobře sladěné a automobil jako celek funguje opravdu bezproblémově. Podpora elektromotoru nejenže celkem úspěšně zakrývá asi o 120 kg vyšší hmotnost proti běžné 3008, navíc dokáže skvěle vyhladit prodlevu řazení robotizované 6stupňové převodovky BMP6. Ta navíc dostala skoro až futuristicky tvarovaný volič, který podobně jako dvoubarevné šedočerné kožené čalounění Guérande a Tramontane patří ke specialitám hybridní verze. Víceprvková zadní náprava z Peugeotu 508 (běžná 3008 má vzadu jednoduchá vlečená ramena) zajišťuje skvělé jízdní vlastnosti v zatáčkách, a to hlavně na nerovném povrchu. I přes snížení objemu zavazadlového prostoru z 432 na 377 l si Peugeot 3008 Hybrid4 zachoval solidní užitnou hodnotu a navíc jako jeden z mála hybridů může tahat přívěs.
ms, foto: Peugeot

Technická data Peugeot 3008 Hybrid4
Spalovací motor: 2,0 HDI 120 kW (163 k)/300 Nm
Elektromotor: 20 kW (27 k)/100 Nm, krátkodobě 27 kW (37 k)/200 Nm
Celkový výkon: 147 kW (200 k)
Převodovka: robotizovaná 6stupňová BMP6
Maximální rychlost: 191 km.h-1
Zrychlení 0-100 km.h-1: 8,5 s
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace): 3,9-4,3/3,7-4,0/3,8-4,1 l/100 km
Emise CO2: 99-108 g/km
 

 

 
Publikováno: 5. 4. 2012 | Počet zobrazení: 2039 článek mě zaujal 312
Zaujal Vás tento článek?
Ano