Ceratizit AMPER 2019

Projekt Better Place se systémem výměnných baterií

Od posledního ledna letošního roku přibyla mezi vozidla brázdící silnice v zemi zaslíbené také stovka elektrických sedanů v úpravě, která umožňuje rychlou výměnu akumulátorů prostřednictvím robotizovaného systému. Síť výměnných stanic se rozšiřuje po celé zemi a společnost Bettrer Place, provozovatel tohoto systému, rozvíjí své aktivity i v zahraničí.  

 

Výměnu baterií na speciálních stanicích zajišťují roboty ukryté pod zemí, které během okamžiku nahradí vybitý akumulátor za plný, a vozidlo může pokračovat v cestě stejně, jako když natankuje palivo u standardní čerpací stanice.
Nezdržujte se dobíjením, vyměňte si za plnou celou baterii
Systém využití elektromobilů s výměnnými bateriemi vyvinula a zrealizovala stejnojmenná americká společnost. Vozy, které nabízí klientům, lze dobíjet jak doma, tak u běžných nabíjecích stanic, které jsou nyní zřizovány např. v obchodních centrech apod., ale především prostřednictvím rychlovýměny celých baterií. Standardizovaný akumulátor o hmotnosti 225 kg a výkonu 22 kW zajistí vozu dojezd cca 160 km. Rozmístění nejbližších dobíjecích a výměnných stanic ukazuje vestavěná navigace, takže řidič elektromobilu se díky jejich relativně husté síti může vydat v Izraeli i na dlouhodobé vyjížďky. Do projektu byly v první fázi zařazeny sériově vyráběné vozy Renault Fluence ZE, upravené pro rychlovýměnu baterií a spolupráci se stanicemi programu Better Place, uživatelé platí za jejich pronájem. Bytová zásuvka zajistí dobití vozu Fluence Z.E. za zhruba 6-8 h, rychlodobíjení na dobíjecích stanicích trvá v průměru půl hodiny a výměna baterií nezabere více než 5 minut.
Kořeny programu Better Place, který využívá odlišný, komplexněji pojatý model elektromobility, než většina již ohlášeních pilotních projektů na podporu nasazení elektromobilů, sahají už do roku 2008. O systém je značný zájem, projekt je koncipován jako mezinárodní. Prvními zeměmi zařazenými do programu se staly Izrael a Dánsko.
V červnu loňského roku analogicky s budováním izraelského projektu zřídila Better Place obdobnou stanici na předměstí Kodaně a během následujících 9 měsíců by mělo v Dánsku vzniknout ještě dalších 19 takovýchto stanic. V Izraeli je plánováno vybudování několika desítek stanic rychlovýměny baterií, což by umožnilo jezdit prakticky po celé zemi bez zdržujících zastávek potřebných k výměně akumulátorů tradičním způsobem. Firma rovněž uzavřela dohody o spolupráci s několika leasingovými společnostmi. Schéma pronájmu vozu plus výměna baterií společných pro všechny sítě může být tím nejlépe životaschopným modelem. Společnost nabízí předplatné na obsluhu v rámci stanic umožňujících výměnu baterií bez zásahu člověka s využitím elektronické karty.
Na řadě jsou Čína a Japonsko, ale i Evropa
Obdobné projekty a iniciativy avizovaly i další společnosti, ale do realizační fáze je zatím dostala pouze Better Place a dokázala, že systém výměny akumulátorů je reálnou variantou rozvoje elektromobility. Pokusný systém stanic hot-swap pro rychlovýměnu baterií „za provozu“ dokázal zvládnout v rekordním čase jedné minuty - docílili toho v roce 2009 v Jokohamě. Japonsko rovněž inklinuje k zavedení systému Better Place a v roce 2010 byla na takovýto režim vybavena nevelké flotila tokijských taxíků – v tomto případě byly použity vozy Nissan Quashqai. Současně japonské hlavní město zkouší systém plně automatické hot-swap výměny baterií v běžném provozu.
Koncem loňského roku zřídila společnost experimentální centrum s rychlovýměnou baterií (Switchable Electric Car Experience Center), které tvoří demonstrační stanice, showroom, předváděcí sál apod. také v Číně. Poté se hodlá Better Place zaměřit na spolupráci s místními firmami a vybudovat síť elektroservisů a stanic v několika jihočínských provinciích. Firma zahájila v Číně jednání s tamní energetickou společností a v budoucnu se uvažuje o možnosti zapojení čínských výrobců automobilů s jejich modely elektromobilů. Jak uvedl šéf Better Place Shai Agassi, nyní společnost zvažuje rozšíření své působnosti také v Německu a ve Francii.
 

 

 
Publikováno: 5. 4. 2012 | Počet zobrazení: 1876 článek mě zaujal 281
Zaujal Vás tento článek?
Ano