EMO rossleor murr

Menší, lehčí a výkonnější – zatím spíše hudba budoucnosti

S elektromobilitou, resp. problémy komplikujícími její slibovaný nástup, jsou obvykle spojovány baterie a jejich ještě ne zcela ideální parametry, ale pomoci by mohly i inovace v oblasti vývoje elektromotorů, kde se začínají rýsovat nové slibné možnosti.

 

Většina elektromobilů je dnes vybavena pohonnými jednotkami s tzv. radiálním magnetickým polem, které je kolmé k ose otáčení rotoru. To však vyžaduje větší prostorové nároky a je spojeno i s vyššími energetickými ztrátami, což dává hodnotu účinnosti těchto elektromotorů kolem 70 procent. Automobilky proto začínají koketovat s řešením v podobě elektromotoru s axiálním magnetickým tokem, kde jsou cívky i rotory uspořádány nikoli v pravém úhlu, ale souměrně. Díky tomu má být účinnost až 90procentní ve výrazně kompaktnější formě.
Oproti tradičním elektromotorům mohou mít tyto disky i větší poloměr a dosahovat tak větší točivý moment. Radiální koncept je obvykle efektivnější u průměrů do 150 mm, ale nad tento průměr nabízejí lepší parametry spíše řešení využívající axiální princip. Uspořádání elektromotoru také umožňuje efektivnější chlazení jednotlivých částí např. olejem.
Řešení motoru s axiálním magnetickým tokem má dlouhou historii, ale v použitelné podobě ho vyrobit dokázala až firma Yasa, kterou založil před 15 lety Tim Woolmer a která už má zaregistrováno přes150 patentů, jež řeší zejména nové uspořádání cívek. Dokonce přišla už s tak výkonnými motory, že ji v roce 2021 pod svá křídla převzal Mercedes.
Dosud se tento typ elektromotoru využíval hlavně jako podpůrný pohon v hybridech nebo jako startér. Pokrok v minimalizaci a hlavně vyřešení odvodu velkého množství vznikajícího tepla však otevírá cestu i k jeho nasazení jako pohonu pro elektromobily. To, že jsou tyto elektromotory až o polovinu menší i lehčí a zároveň výkonnější, je umožňuje integrovat např. do kol vozidel a výrazně tak šetřit na hmotnosti elektrických vozidel.
Nová generace motorů Yasa s axiálním tokem, které jsou v současné době ve vývoji a mají přijít v tomto desetiletí, by měla nabídnout více než 30 kW na kilogram, takže např. vůz o výkonu 300 koní by mohl být poháněn motorem vážícím méně než průměrný meloun.
Nicméně ani v tomto případě nejde o univerzální všelék na veškeré problémy – jinak by automobilky samozřejmě už toto řešení dávno nasadily. Motor s axiálním tokem je koncepčně velmi pěkný, ale ve srovnání s radiálním tokem je náročnější na sériovou výrobu – a to znamená i dražší. Zvláště, pokud jako v případě firmy Yasa, jsou při jeho výrobě používány na zakázku vyráběné stroje a pokročilé materiály.

Nejefektivnější elektromotor v historii
Tradiční elektromotory mají obvykle účinnost mezi 85–95 procenty, ale novinka, která nedávno rozčeřila zájem médií, by měla nabízet hodnotu až 98 procent, což v praxi znamená, že motor dokáže využít téměř veškerou přijatou energii a energetické ztráty snížit na minimum. Tuto superefektivní elektrickou pohonnou jednotku přitom stvořila firma, kterou jsme zvyklí spojovat se zcela jiným oborem: čínský výrobce mobilních telefonů Xiaomi.
Kromě účinnosti by však nový motor Xiaomi HyperEngine měl nabízet i neméně pozoruhodné další parametry. Přestože detailní údaje o jeho parametrech ještě nebyly zveřejněny, výrobce uvádí, že překonává mnoho současných elektromotorů na trhu a nabízí lepší akcelerační schopnosti i vynikající celkový výkon.
Zajímavým aspektem elektromotoru Xiaomi je inovativní systém chlazení, který by měl pomoci řešit jeden z klasických problémů elektrických pohonných jednotek: přehřívání, k němuž může docházet zejména při dlouhodobém používání nebo při vysoké zátěži. Pokročilý chladicí systém využívající speciální chladicí kapalinu cirkulující v motoru účinně odvádí teplo a zajišťuje, že všechny kritické části motoru jsou udržovány v bezpečné teplotě. Udržuje tak optimální teplotu motoru, a zvyšuje i jeho účinnost, což mu umožňuje pracovat na maximální výkon po delší dobu bez rizika poruchy z důvodu přehřátí. Prodlužuje tak i životnost motoru.

Řízen umělou inteligencí
Neméně pozoruhodná je na motoru Xiaomi i jeho integrace s chytrými technologiemi. Firma zakomponovala do svého elektromotoru umělou inteligenci (AI) a možnosti konektivity, což umožňuje efektivnější řízení spotřeby a možnosti diagnostiky v reálném čase. Senzory motoru nepřetržitě monitorují jeho výkon i stav a odesílají data do centrální řídicí jednotky, která využívá algoritmy AI k automatickému nastavení chodu na základě jízdních podmínek a stavu vozidla, čímž optimalizuje výkon i efektivitu.
Pokud by se prokázalo, že nový elektromotor má skutečně parametry, jimiž se chlubí jeho výrobce, a podařilo se jej prosadit v masovém měřítku do elektromobilů, může mít novinka značný dopad na automobilový průmysl. Díky extrémní účinnosti, výjimečnému výkonu a efektivnímu systému chlazení může posunout vývoj elektromobility o další mezník kupředu. Zvýšení účinnosti znamená, že vozidla budou schopna se stejným množstvím energie ujet delší vzdálenosti.
Motory HyperEngine jsou navrženy ve verzích V6, V6s a V8s, a podle Xiaomi představují vrchol inovací v různých aspektech, jako jsou materiály, statory a karbid křemíku, přičemž každá verze se může pochlubit unikátními vlastnostmi. Výsledky z předvýzkumných iniciativ naznačují výkony, které umožňují vývojovým motorům dosáhnout maximální rychlosti 35 000 ot./min.
Verze V6, která generuje působivý výkon 299 koní a pracuje na 400V architektuře, vykazuje točivý moment 400 Nm. Motor V6s pracující na pokročilé 800V platformě zvyšuje výkon na 374 koní a nabízí zvýšený točivý moment 500 Nm. Vlajková loď V8s disponuje impozantním výkonem 578 koní, točivým momentem 635 Nm a vynikající účinností 98,11 %. Tento výkonný motor dosahuje pozoruhodné hustoty výkonu 10,14 kW/kg a ohlašuje novou éru ve schopnostech elektromotorů.

Petr Kostolník
Foto: Yasa, Xiaomi

 
Publikováno: 25. 9. 2024 | Počet zobrazení: 188 článek mě zaujal 32
Zaujal Vás tento článek?
Ano
 
 
 
 
deneme bonusu veren siteler
Deneme Bonusu Veren Siteler
gebze escort kurtköy escort maltepe escort
pendik escort
deneme bonusu bonus veren siteler
deneme bonusu veren siteler
streameast
bahis siteleri
deneme bonusu veren siteler 2025
deneme bonusu veren siteler 2025
deneme bonusu veren siteler
streameast
betmarino
hippodromebordeauxlebouscat.com empleosonegocios.com betmarino.club esmemes.com
festwin giriş
betmarino
deneme bonusu veren siteler
deneme bonusu veren siteler
bahis siteleri
deneme bonusu veren siteler
streameast