hnv murr

Vládní letadla neslouží jen politikům

Na letošním veletrhu IDET jsme v expozici Glomex Military Supplies zastihli jejího nového prezidenta, kterým je od podzimu loňského roku Lukáš Dědina.

 

Jakým směrem se bude Glomex pod Vaším vedením ubírat?
Pokud jde o výhled Glomexu jako takového, chceme především, aby byl konkurenceschopný. Jsme obchodní firma a fungujeme i jako integrátor. To je naše největší deviza. Dokážeme propojit dohromady několik dodavatelů a složit finální produkt třeba pro ministerstvo, armádu apod., a to nejen v rámci ČR, ale i celé střední a východní Evropy. Naše aktivity se perspektivně zaměřují ještě dále – konkrétně do Asie.

Uspět v oboru, v němž působíte, asi pro českou firmu není snadné, ale vám se podle všeho daří.
Snažíme se. Konkurence je samozřejmě silná, jsou to často velké korporace, které mají úplně jiný dosah, takže je to o to těžší. Ale myslím, že se nám to daří velmi dobře hlavně díky týmu, který máme.  

Ve vaší branži je často vyžadována specializace na vysoké úrovni, je problém získat vhodné pracovníky?
Jestli myslíte přetahování lidí, tak touto cestou nejdeme. Snažíme se spíš preferovat cestu výcviku, kdy nabereme pracovníka na juniorskou pozici a postupně ho od základu vyškolíme podle svých potřeb. Ano, zabere to nějaký čas a stojí to peníze, ale naučí se přesně to, co chceme a potřebujeme. On pak vidí našima očima. Jsme rádi, že se podařilo vytvořit takový tým, jako máme nyní, protože naši lidé jsou skuteční profesionálové a kolegové, takže tým jako celek funguje opravdu velmi dobře.  

Které z aktivit Glomexu považujete za nejvýznamnější?
Máme velké a zajímavé projekty, například společně s Lufthansa Technik jsme se dostali i k vládním letounům Airbusu, což byl projekt, který nám dal opravdu hodně cenných zkušeností. Chceme se ale zaměřovat na náš klíčový byznys, v čem jsme nejlepší – a to jsou brýle a systémy nočního vidění, které nejen dodáváme, ale i servisujeme, opravujeme a provádíme přidružené služby, které by jinak zákazník musel absolvovat u výrobce. Dále jsou to vybavení pro letce, výsadkáře, jako jsou padáky, kyslíkové systémy pro piloty a vše v oblasti letectví a speciálních sil ozbrojených složek. To je pro nás stěžejní byznys, kde si chceme udržet pozici, kterou jsme dosáhli.
Snažíme se jít s dobou. Analyzujeme potřeby evropských armád a chceme se zaměřit na drony a autonomní prostředky, tam vidíme aktuálně budoucnost a směr, kterým se bude zřejmě ubírat následující vývoj. Je jednodušší poslat do akce auto bez lidské posádky, než vozidlo plné lidí a riskovat jejich ohrožení či životy.

Řada lidí si vládní letadla spojuje zejména s politiky, ale tyto stroje slouží i jinak…
Ano, ale rozhodně neslouží jen k přepravě politiků. Dopravují se s nimi i vojáci na mise, sportovci na olympiádu nebo paralympionici, kde se úpravy vybavení těchto strojů zvláště uplatňují, což u normálních aerolinek není možné.
Na jednom Airbusu jsme třeba dělali certifikace pro PTU neboli Patient Transport Unit, což je jakási JIPka do letadla včetně kyslíku, takže je možné transportovat jakékoli zranění letecky, tzn. nejrychlejší cestou.
Pro stroje vládní letky jsou k dispozici čtyři PTU, ale pokud není vyžadováno, aby transportovaní byli na kyslíku, nebo v krajním případě i přímo na palubě operováni, pak se tam dá instalovat více systémů MEDEVAC, což je velká výhoda. Například Slováci nemají PTU ve svých letadlech, takže využívají našich služeb, nebo německých strojů, které si půjčují. Ale je to složité, když jde o minuty, a kde je čas kritickým faktorem.
Vládní airbus už má na kontě pár takových zásahů – přepravoval třeba české turisty po havárii autobusu v Chorvatsku, kdy bylo po nehodě 24 raněných. Letadla se využívala i během covidu, jak jinak bychom dostali lidi nebo náklad ze zemí, které uzavřely hranice? Spousta lidí si ani neuvědomuje, jakou službu je ČR schopná svým občanům poskytnout v případě potřeby.
Tyto stroje vyrážely třeba zachránit české občany v zahraničí z nějaké problematické situace, což se stalo na Blízkém východě, když jsme potřebovali evakuovat všechny naše lidi. Ta letadla mají daleko víc funkcí, takže to rozhodně není jen o tom, že si tam sedne prezident nebo premiér a letí do Bruselu.

Vládní letka ale není jediný projekt Glomexu u nás…
Dalším z velkých projektů je dodávka vozů Toyota Hilux pro AČR, kde jsme získali roli výhradního armádního dovozce. Dodáme přes tisícovku vozidel, a usilujeme, aby tato vozidla měla v armádě jednotnou platformu a na ní se pak mohly efektivně stavět různé nástavby – velitelská vozidla, radiostanice apod., prakticky vše, co se dá na korbu připevnit. Novinka prezentovaná zde na IDETu je Toyota Hilux v úpravě Chamois, kterou jsme vyvinuli na základě armádních požadavků a jejich představ. Vozidlo si vlastně vyspecifikovaly bojové jednotky. Má všechny systémy, které jsou pro vojáky klíčové. Třeba naviják, zvýšený podvozek i zvýšené sání pro případ překonávání vodních úseků, tzn. i zvýšenou brodivost, systém blackout, kdy řidič může jezdit s využitím nočního vidění, a to i v koloně, kdy se vozidla mezi sebou vidí.  

V expozici jsme zahlédli, že spolupracujete i s českými dodavateli…
Jsou české firmy, které nemají zastoupení dále v Evropě a soustřeďují se pouze na domácí trh, přitom mají produkt, který stojí za pozornost a nám se hodí do kombinace s naší nabídkou nebo nějakým jiným produktem. A za to jsme rádi, protože je tam přidaná hodnota, a může i vzniknout skupina, která bude dodávat po Evropě. Tohle funguje.

V čem byste viděl přednosti Glomexu před konkurencí?
Naše přednosti jsou hlavně propracovaná integrace. Přiblížím to třeba na servisu vládních airbusů, který jsme zajišťovali s Lufthansa Technik. Armáda ČR samotná byla zvyklá mít servis u Československých aerolinek (ČSA) v češtině a bylo to pro ně jednodušší. Po jednání jsme se domluvili a spojili část, kterou chtěli s ČSA, s tou, kde se uplatnilo největší know-how Lufthansy, takže jsme využili několik dodavatelů, aby zákazník dostal nejlepší možný produkt na trhu, který by ale normálně nezískal. Kdyby to dělala jen Lufthansa, nepřidá jim ten finální kousek, který by chtěli. Snažíme se připravit projekt tak, aby zákazník dostal opravdu to, co chce, v nejlepší podobě. To je naše velká výhoda.

Je nějaká speciální oblast, která Vás osobně oslovila?
Zajímají mě drony. Je fascinující, že i poměrně malé zařízení ovládané operátorem dokáže unést až neuvěřitelné zatížení na velkou vzdálenost. Myslím, že právě tohle je budoucnost a ve spojení s umělou inteligencí a vším, o čem jsme se bavili, může představovat neskutečné možnosti.
Stejně tak mě zajímá i idea umělé inteligence, a kam až se dostane třeba právě v armádních aplikacích.

Josef Vališka
Foto: Petr Kostolník

 
Publikováno: 20. 7. 2023 | Počet zobrazení: 355 článek mě zaujal 34
Zaujal Vás tento článek?
Ano