rossleor asseco murr

DARPA vybírá stroje pro Liberty Lifter

Když koncem 60. let americké špionážní satelity zaregistrovaly nad hladinou Kaspického moře podivné letadlo, analytici si lámali hlavu, co je to za obří stroj s krátkými tlustými křídly, která ho teoreticky nemohla ve vzduchu udržet.

 

Ukázalo se, že záhadným plavidlem, které získalo přezdívku Monstrum z Kaspického moře nebo Kaspická bestie, byl tzv. ekranoplán neboli hydrofoil. Šlo o speciální nízkolétající hydroplány vyvíjené v 60. letech sovětskou armádou v Aleksejevově konstrukční kanceláři. Tyto stroje byly koncipovány tak, aby se mohly letem ve velmi nízké výšce vyhnout radarové detekci a nést těžký náklad raket. Tajemstvím byl aerodynamický fenomén označovaný jako přízemní efekt (ground effect) nebo efekt přízemního křídla (wing in ground effect - WIG), jedna z velkých záhad studené války.
Když letadlo letí v malé výšce (5–10 m) nad zemí nebo vodou, chová se, jako by mezi ním a zemí byl vzduchový polštář. Výsledkem je snížení odporu a zvýšení vztlaku, takže stroj může mít buď menší křídla, nést těžší náklad, nebo využívat kombinaci obou faktorů.
Nyní se DARPA, agentura amerického ministerstva obrany, rozhodla tento projekt oprášit v hi-tech podobě a plánuje vytvořit moderní velkokapacitní dopravní letoun. Loni oznámila svůj projekt vývoje letadla nazvaného Liberty Lifter s velikostí a kapacitou dopravního C-17 Globemaster III, které by však dokázalo zvládnout více než 100 tun užitečného zatížení (C-17 dokáže unést jen asi 77 tun).
Liberty Lifter má být WIG hydroplán s doletem 6500 námořních mil (12 000 km), což by stačilo s trochou rezervy k letu ze severního pólu k rovníku. Pro vývoj plnohodnotného námořního strategického a taktického demonstrátoru Liberty Lifter Seaplane Wing-in-Ground Effect zvolila dva radikálně odlišné návrhy od týmů vedených firmami General Atomics a Aurora Flight Systems.

Petr Kostolník
Foto: DARPA

 
Publikováno: 17. 3. 2023 | Počet zobrazení: 260 článek mě zaujal 76
Zaujal Vás tento článek?
Ano