hnv murr

Na ZČU testují bezpečnost autobusů

Regionální technologický institut (RTI), výzkumné centrum FS ZČU v Plzni, spolupracuje s výrobcem autobusů SOR na speciálních testech karoserií pro větší bezpečnost cestujících.

 

Pro výrobce autobusů, trolejbusů a elektrobusů zajišťuje RTI statické a únavové zkoušky materiálů, spojů a konstrukčních uzlů karoserií. Cílem je zpřesnit podklady pro simulaci převrácení autobusu podle předpisu EHK 066, resp. Směrnice EU 2001/85.
Převrácení patří mezi nejčastější a nejtragičtější nehody autobusů. Pro zvýšení bezpečnosti pasažérů je tak stanovena maximální povolená deformace karoserie, aby i při nehodě zůstal v interiéru tzv. prostor pro přežití. Zda tomu tak opravdu je, lze prokázat i počítačovou simulací bez nutnosti ničit reálné vozy. To vyžaduje znalost mechanických vlastností použitých materiálů a deformační křivky spojů až do oblasti plastických deformací.
Při testech jsou konstrukční části karoserií deformovány předepsanými hodnotami rychlosti a směru. Zkouškám předchází řada detailních testů materiálů a jejich spojů. Pasivní bezpečnost karosérií se nyní bude opírat i o data pořízená ve zkušebně RTI na elektrohydraulickém zatěžovacím systému Inova pro statické a únavové zkoušky konstrukčních dílů.

Foto: RTI

 
Publikováno: 28. 7. 2022 | Počet zobrazení: 394 článek mě zaujal 93
Zaujal Vás tento článek?
Ano