Aimtec hnv murr

Tři dny ve znamení železnice

Na Výstavišti v Brně si ve dnech 7.–9. června odbyl svou premiéru mezinárodní železniční veletrh a konference Rail Business Days, který letos vystřídal tradiční RailDays v Ostravě. Už první ročník přilákal téměř 11 tisíc (konkrétně 10 820) návštěvníků z řad široké i odborné veřejnosti.

 

Největší akce zaměřené na segment kolejové dopravy u nás se zúčastnilo přes 6 desítek vystavovatelů, kteří ve vnitřních (pavilon A) i venkovních expozicích představili rozsáhlou škálu produktů z oblasti železničního průmyslu a na téměř 800 m kolejí více než desítku drážních vozidel.

Od TGV po drezínu
Hlavním magnetem veletržní expozice byl především legendární rychlovlak TGV, na jehož převoz do areálu středem Brna se přišlo podívat tisíce lidí. Souprava, která byla součástí expozice Správy železnic, jež si demonstrační jednotku zapůjčila od francouzského státního dopravce SNCF, měla za cíl propagaci vysokorychlostní železnice. Návštěvníky však neméně zaujala i další vozidla, např. národní dopravce České dráhy představil mj. moderní soupravu InterJet, ukázky svého vozového parku předvedl i největší český nákladní železniční dopravce ČD Cargo, disponující více než 700 elektrickými i motorovými lokomotivami, nebo Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK Cargo). Zájemci mohli nahlédnout i do kabiny lokomotiv Siemens Vectron nebo vícesystémového stroje Bombardier Traxx MS3, prohlédnout si zblízka dvoucestná vozidla či moderní podbíječku firmy Hrochostroj, či různá další vozidla pro diagnostiku a údržbu železnic, jako Zephir Crab aj.
K hlavním vystavovatelům patřili kromě Správy železnic i České dráhy a dceřiné společnosti ČD – Informační Systémy a ČD – Telematika, nebo dodavatel technologických celků v oboru zabezpečovacích, sdělovacích, řídicích a komunikačních technologií dopravní infrastruktury AŽD Praha a firmy z jeho skupiny. Dále pak VHC Trade, dodavatel mechanizace, strojů a technologie pro železnice od firem Plasser & Theurer, Speno, Robel či Vogel & Plötscher, Zeppelin CZ, dodavatel lokomotivních motorů značky Caterpillar nebo český výrobce mazacích systémů Tribotec.

Na kolejích jako doma
Silné zastoupení měli i rakouští vystavovatelé, jako např. skupina igm Robotersysteme, Thales Austria či strojírenský výrobce Enzfelder. Představila se i mladá strojírenská skupina Thein Industry, zaměřující se mj. i na vývoj vlastních vodíkových technologií v oblasti kolejové i silniční dopravy, český stavební holding Enteria, inženýringové firmy Elvac a Uptime Engineering, a dodavatelé komponent pro železniční průmysl, jako plzeňský závod Faiveley Transport Czech ze skupiny Wabtec, HellermannTyton, Form-Thermit, Getzner Roste Trade, výhradní zástupce společností a značek Nextsense, Geismar a Bertolotti Rail, výrobců zařízení a strojů pro měření, diagnostiku a údržbu a železničního svršku.
Nechyběli ani dodavatelé drážních komunikačních technologií jako Radom, Nextrail, Starmon, DCom či elektronických systémů a zařízení pro oblast železniční dopravy a průmyslu TRAMECo Systems a Sefos, Alfa Union, specialista na kabeláže LAPP CZ, či převodové systémy IG Watteeuw, Tramo Rail, působící v oblasti určených (UTZ) a vyhrazených (VTZ) technických zařízení údržby, montáže a rekonstrukce trakčního vedení a silnoproudých zařízení, dodavatel zabezpečovacích komponent a infrastruktury ČMŽO Elektronika, Amit, Amtek, Ekotern, Level, PZK Brno aj.
Technická řešení a dodávky hydrauliky pro železniční vozidla představila společnost Chvalis a On Rail, zastoupeni byli i vystavovatelé z řad servisních a opravárenských firem, které zajišťují údržbu a modernizace železnic, jako Elmesy, Plasmametal, Českomoravská železniční opravna a její slovenská pobočka.
Své služby na Rail Business Days představily i zkušebny a testovací a certifikační instituce – Výzkumný Ústav Železniční, Rail Tec Arsenal, nezávislý mezinárodní výzkumný a zkušební ústav pro dopravní systémy a technická zařízení vystavená extrémním klimatickým podmínkám, Dopravní vzdělávací institut apod.

Aktuální stav i výhled železnice v ČR
Pro železniční profesionály byla stěžejní částí veletrhu především celodenní odborná konference, která proběhla v první veletržní den. Zúčastnily se jí přes čtyři stovky posluchačů z řad špiček železničního průmyslu i odborné veřejnosti. Představitelé železničních organizací – dopravci, provozovatelé i dodavatelé vozového parku a drážní infrastruktury – se na ní věnovali aktuální situaci a tématům v oboru. Těmi byly: Železniční byznys v ČR, Současný stav a budoucnost regionální osobní dopravy na železnici, Moderní, bezpečná a ekologická železnice a Aktuality a trendy v oblasti bezpečnosti, posuzování, certifikace a zkušebnictví železničních vozidel, železničních systémů a drážní dopravy, a Nákladní železniční doprava – trendy, aktuality, plány – vozidlové parky a modely přepravy.
Součástí veletrhu byla i speciální studentská sekce Student Lounge, kde firmy mohly oslovit své potenciální budoucí zaměstnance z řad školské mládeže a seznámit je s možnostmi, které se jim nabízejí.

Další ročník mezinárodního veletrhu a konference je již naplánován na 6. až 8. června 2023.

Petr Přibyl
Foto: Archiv TMP

 
Publikováno: 28. 7. 2022 | Počet zobrazení: 292 článek mě zaujal 69
Zaujal Vás tento článek?
Ano