Honnover rossleor asseco murr

Žádné permanentní magnety, ale velký výkon

Na letošním veletrhu CES představila značka BMW své nejnovější elektrické dítko: iX M60. Jeho nejzajímavějšími částmi jsou elektromotory, které pomáhají řešit jeden z klíčových problémů – závislost na kovech používaných v motorech s permanentními magnety.

 

Mezi elektromotory s nejvyšším výkonem se obvykle řadí bezkomutátorové typy s permanentními magnety, ale jejich Achillovou patou je v současné době právě potřeba suroviny, která je pro rozvoj politiky prosazované elektromobility stále obtížnější získávat – přinejmenším při snaze dodržovat proklamované etické principy. Výrobci se proto snaží vyvíjet vysoce účinné bezmagnetické indukční motory, aby snížili velkou závislost na Číně, která kontroluje přes 90 % světových zásob těchto materiálů. Nyní se k nim zařadila i automobilka BMW se svým novým elektromotorem.
Řešení, použité u elektromotoru pro nové iX M60, kombinuje osvědčené systémy „staré školy“ s high-tech. Představuje významný pokrok, pokud jde o zvýšenou účinnost, a zároveň se vyhýbá používání vzácných kovů, které obvykle využívají permanentní magnety. Automobilka se jim snaží vyhnout tím, že vsadila na klasickou technologii – kartáčové motory, které existují od vynálezu elektromotoru. Kartáče mohou být vyrobeny z téměř jakéhokoli materiálu, kterým projde proud (výkon přitom může ovlivnit i to, jak jsou čela kartáče drážkovaná). V mnoha případech jsou slinuté z práškových kovů a jiných materiálů, podobně jako brzdové destičky. Jenže stejně jako u brzdových destiček, kartáče i komutátor vytvářejí prach a opotřebovávají se, což vyžaduje jejich pravidelnou výměnu. To představuje jeden z důvodů, proč se většina výrobců elektrických vozidel rozhodla toto řešení nevyužívat.
Místo nich automobilky upřednostňují bezkomutátorové motory s permanentními magnety, u nichž odpadá údržba a prach, které přicházejí s kartáči odírajícími opotřebitelný povrch (komutátor), což obojí zvyšuje životnost motoru. Nevýhodou jsou vyšší počáteční náklady a komplikovanější regulátory otáček motoru, které obvykle vyžadují tři senzory s Hallovým efektem pro správné měření polohy statoru a rotoru (ačkoli některé moderní regulátory našly chytré způsoby, jak se bez těchto senzorů obejít) – a nyní i již zmíněná etická stránka získávání surovin používaných pro klíčové permanentní magnety.
Značka BMW však vsadila na použití moderních materiálů a high-tech technologie těsnění a vyvinula svůj nový elektromotor bez permanentních magnetů, který funguje v „retro stylu“ jako třífázový synchronní motor na střídavý proud. Ten pro napájení vinutí rotoru využívá kartáče a komutátor, ovšem moduly kartáčů jsou v uzavřeném a utěsněném prostoru, což eliminuje kontaminaci kabeláže prachem uvnitř statoru a  rotoru.
Podle automobilky má její novinka větší hustotu energie, lepší tepelný management a rychlejší spínací frekvenci. To vše se podle vyjádření firmy promítá do vyšších otáček, většího točivého momentu a ještě většího výkonu. Standardní kombinovaný výkon duálního (předního i zadního) elektromotoru nového iX M60 bude 390 kW. Přední motor bude mít výkon 170 kW a výstupní výkon 1,96 kW/kg, zatímco zadní elektromotor v normálním provozu bude mít výkon 360 kW a vysokou hustotu výstupního výkonu o hodnotě 2,59 kW/kg. V režimu Sport Boost by kombinovaný výkon měl dosahovat přes 440 kW a točivý moment 1015 Nm.

Justin Banner
Foto: BMW, Justin Banner

 
Publikováno: 4. 5. 2022 | Počet zobrazení: 691 článek mě zaujal 136
Zaujal Vás tento článek?
Ano
 
 
 
 
deneme bonusu veren siteler
Deneme Bonusu Veren Siteler
gebze escort kurtköy escort maltepe escort
pendik escort
casino siteleri
deneme bonusu bonus veren siteler
deneme bonusu veren siteler
streameast
bahis siteleri
deneme bonusu veren siteler 2025
deneme bonusu veren siteler 2025
deneme bonusu veren siteler
streameast
betmarino
hippodromebordeauxlebouscat.com empleosonegocios.com betmarino.club esmemes.com
festwin giriş
betmarino
토토사이트
deneme bonusu veren siteler
deneme bonusu veren siteler
bahis siteleri
crackstreams
deneme bonusu veren siteler
streameast