asseco murr

Věčný Velorex – i po 50 letech

Podobně jako ikonický aerodynamický Tatraplán se stal československou legendou svého druhu i po něm parodicky pojmenovaný „hadraplán“ neboli „hadrák“, jak byla ironicky, leč láskyplně označována motorizovaná tříkolka Velorex.

 
Dodnes jezdí v Česku téměř 300 těchto vozítek, jejichž příznivci se sdružují v řadě klubů a pořádají srazy a rallye. Z kdysi vysmívaného „hadroletu“ se stal ceněný veterán, zvláště pokud je v dobrém stavu – na inzertních serverech se prodávají za ceny blížící se čtvrt milionu korun.
Tříkolku poháněnou dvoutaktním motocyklovým motorem vymysleli a zkonstruovali František a Mojmír Stránští původně jako vozítko pro invalidy. Nejprve jej sami vyráběli, než jeho výrobu převzalo královéhradecké velodružstvo, do jehož struktury se dílna bratří Stránských od ledna 1951 začlenila. Vozítka (tehdy ještě pod názvem OS-KAR, což byla přesmyčka zkratky „Kára na ose“) byla osazována dvoutaktními jedno- a dvouválci Jawa a ČZ o objemu 175, 250 a 350 cm3. Do roku 1971, v jehož závěru byla výroba ukončena, vzniklo na 16 680 velorexů, z toho 15 300 v tříkolové verzi. Pak se ještě do roku 1973 vyráběla čtyřkolová verze, která se však nikdy nestala kultovním strojem jako jejich předchůdce.
 
Publikováno: 15. 12. 2021 | Počet zobrazení: 688 článek mě zaujal 149
Zaujal Vás tento článek?
Ano