Továrny FANUC jsou proslulé vysokým stupněm automatizace
Společnost FANUC nedávným oznámením 750 000 dodaných robotů potvrdila své postavení světové jedničky v oblasti průmyslové automatizace. Pro redakci to byl důvod k návštěvě vedení českého zastoupení firmy.
Co říkají na tento unikátní milník, nám prozradili generální ředitel Petr Duchoslav a marketingový ředitel Daniel Havlíček.
Tři čtvrtě milionu vyrobených robotů je impozantní číslo. Co stojí za tímto úspěchem?
P. Duchoslav: Podle mého názoru hlavně prvotní koncept zakladatele firmy pana Inaby. Byl velkým vizionářem a měl jasno, kam chce směřovat a jak toho dosáhnout. I za cenu toho, že někdy může být firma vnímána téměř jako zpátečnická, která nevyužívá všech aktuálně nejnovějších technologií. Jenže právě tento koncept pomohl odfiltrovat různé módní vlny, které se časem ukázaly jen jako „sezónní záležitost“. Mezitím pokračoval vlastní vývoj, z něhož vzešla spolehlivá a vysoce funkční industriální řešení s vysokými parametry a důrazem na výkon, ale i jednoduchost a bezpečnost.
Naše motto je: „Reliable, predictable easy to repair“ – stroje musí být spolehlivé, předvídatelné a snadno opravitelné. Nedávno jsme začali nabízet i doživotní podporu, tzn., že dokud bude náš stroj, robot či systém používán, bude mít zajištěn servis i náhradní díly. Je to obrovský a nákladný závazek, ale i unikátní konkurenční odlišnost a jedna z našich velkých výhod a předpokladů pro dlouhodobý úspěch.
Další z důležitých zásad je „sevice first“, což má více významů a jeden z nich je nejen garantovat, aby zákazníkovi stroje či roboty dokonale fungovaly, ale mít dokonale zvládnuté a zajištěné servisní zázemí a lokální podporu ještě než v určité lokalitě zahájíme obchodní aktivity. Spolupracujeme mezi pobočkami, a to i v rámci Evropy. V případě potřeby má klient vždy zajištěno, že patřičný specialista dorazí během několika málo hodin. Naším cílem je dostat se na průměrnou dobu odezvy na servisní požadavek v řádu hodin.
V Evropě máme nyní 23 poboček, snažíme se zřídit lokální zastoupení všude, kde je vhodný potenciál. Držíme se osvědčených věcí, a snažíme se dělat svou práci poctivě, neorientovat se jen na určité zákazníky, důležití jsou pro nás všichni.
Opravdu nečiníte rozdíl mezi velkými a menšími klienty?
P. Duchoslav: Právě menší firmy se obvykle o stroje starají pečlivěji, nechávají si vyškolit u nás své lidi, což odpovídá naší koncepci naučit uživatele, aby byli soběstační a schopni se postarat o dodaná zařízení v maximální míře sami. Naše specialisty by měli volat jen v opravdu závažných případech, což jim samozřejmě významně šetří peníze. Nesnažíme se mít levný servis, ale kvalifikovaný a rychlý – řadu věcí je tak možné vyřešit jen po telefonu.
Vše se snažíme maximálně zjednodušovat. Proto byly naše tři bývalé divize spojeny do jedné. Nedávno jsme představili nové HMI rozhraní, které je jednotné napříč všemi produktovými řadami, což usnadňuje ovládání, má stejný vzhled, menu apod. Technologie do sebe zapadají a vše je možné vzájemně propojit. Tato propojitelnost a provázanost je ostatně i téma letošní expozice firmy na veletrhu EMO Milano.
S jakými novinkami se na něj firma chystá?
D. Havlíček: Na veletrhu EMO byly prezentovány nejmodernější modely řady Robomachines: vstřikolisy ROBOSHOT, vertikální frézovací centra ROBODRILL i elektroerozivní obráběcí systémy ROBOCUT. Důraz byl kladen na snadné propojení strojů FANUC a součinnost technologií. Svou sekci měl také zmíněný sjednocený One Fanuc a zastoupeny byly i roboty včetně již dříve představeného nového konceptu kobotů.
A co MSV v Brně?
D. Havlíček: Pokud MSV bude, počítáme s účastí. Z reakcí klientů vnímáme zájem o fyzická setkávání po covidové pauze a také určité přesycení virtuálními akcemi, i když ve specifické době určitě pomohly a mohou v řadě případů nabídnout řešení. Místo tradiční prezentace ve dvou pavilonech chceme letos vše sjednotit do jedné expozice.
Kolik instalovaných jednotek už má firma na svém kontě v ČR?
D. Havlíček: Tradičně se uvádí vždy komplexní globální údaj, aby se předcházelo riziku dezinterpretací, protože jde o neustále se měnící živá čísla, ale pro představu snad můžeme říci, že v naší databázi je registrováno více než deset tisíc (v řádu vyšších tisíců) instalovaných jednotek různých typů robotů i CNC strojů značky FANUC.
V rámci svého působení u značky jste určitě měl příležitost navštívit i centrálu v Japonsku, jaký dojem na Vás učinila?
P. Duchoslav: Je to pohled do jiného světa. FANUC je i na japonské poměry proslulý vysokým stupněm automatizace na hlavu. Továrna funguje s minimem personálu, všechno jede samo, roboty montují jiné roboty. Všude je dodržována extrémní čistota a pořádek, že si občas připadáte jako v nějakém sci-fi filmu. Na druhou stranu lze v opravárenských centrech najít staré, ale dosud funkční stroje, což dokládá velkou důvěru ve značku.
V novém centru Reliability Center pro výzkum spolehlivosti jsou zase testovány nejnovější přírůstky a ověřována jejich odolnost, zkoušejí se všechny komponenty, mechanické, elektrické i elektronické, včetně desek tištěných spojů pro řídicí systémy. Jde o špičkově vybavené centrum, kde se používají různé postupy zrychleného stárnutí, ověřování odolnosti vůči extrémním podmínkám, teplotám, vlhkosti apod.
Firma hodně investovala do svého rozvoje v zahraničí – zahájila výstavbu nového vývojového centra v německém Neuhausenu, první svého druhu mimo Japonsko, i česká pobočka je od letoška ve zcela nových prostorách…
P. Duchoslav: Přesídlení nám otevřelo nové možnosti a příležitosti pro další rozvoj. Jsme tu schopni dělat testy pro zákazníky, pořádat např. rozsáhlejší Open House. Je tu také velký prostor pro FANUC Akademii, kde je nyní možnost školit účastníky i na větší stroje a roboty různých typů. Prostor je navíc multifunkční. Díky tomu se k nám přesunulo i centrum pro Východní Evropu, a měli bychom se stát Centrem Excellence pro tento region. Ostatně všechny tamní pobočky vznikly v podstatě z Čech – vrátili jsme se tak svým způsobem opět na počátek, tentokráte nové etapy.
D. Havlíček: Budova má větší přínos pro zákazníky a zároveň nabízí lepší podmínky i zázemí pro zaměstnance. Ale je tu i určitý symbolický prvek – tím, že firma investovala do vlastního sídla v ČR, potvrzuje své rozhodnutí zde pevně zakotvit.
Josef Vališka
Foto: Petr Kostolník, FANUC