Dlouhodobý růst, ale ne „na sílu“
V letošním roce oslavila společnost SEALL 30. výročí své existence. Při této příležitosti jsme položili několik otázek jednomu z majitelů a jednatelů společnosti ing. Jiřímu Pavlů.
Ve vedení společnosti jste již od roku 1991, stále Vás to baví?
Hydraulika a pneumatika vám neustále rozšiřují životní obzor a vy se v různých provozech neustále setkáváte s novými podmínkami, postupy a řešeními. Vidíte, jak se co vyrábí a zamýšlíte se, jaká řešení zvolit, co zlepšit, zjednodušit či zdokonalit. Jednou jste v jaderné elektrárně, pak řešíte otevírání dveří autobusů nebo vlaků, příště za vámi přijde zákazník, že potřebuje vysokým tlakem tvářet nerezové trubky.
Jsme u technologie výroby dílů do aut, pohybujeme se kolem obráběcích strojů, děláme i do těžebních strojů, lesnictví, zemědělství, stavební techniky, vodních děl, dokonce jsme v Asii řešili hydrauliku na vesmírné observatoři. Stavíme jednoúčelové stroje a zařízení, zkušební standy a poskytujeme řadu dalších zajímavých technických aplikací. Jsme schopni naši optiku zaostřit na pestrou paletu technických aspektů – od problému typu netěsnicího o-kroužku až po návrh, montáž a údržbu výrobní linky ve strojírenských provozech. Možná proto nás tato práce nikdy nezačne nudit.
Kdybyste měl říci nějakou vlastnost, která je v DNA firmy, která by to byla?
Rosteme přirozeně, postupně a bez velkých výkyvů. Nežádáme o finanční injekce zvenčí, nežadoníme o dotace, nerosteme „na sílu“. Co vyděláme, investujeme do firmy. Dnes díky tomu máme 70 kvalifikovaných lidí a přes problémy, které nám stejně jako celé společnosti přinesla pandemie, se snažíme udržet tým a zajistit si jistotu i do budoucna – náš tým je významným faktorem našeho úspěchu.
Ale zpátky k vaší otázce. Možná nejvíc by to byla odbornost, na které si zakládáme, a pak i naše zkušenosti a flexibilita. Možná se to jeví jako příliš banální odpověď, ale kdybychom nepoužívali odbornost a selský rozum a nehledali funkční řešení, nemohli bychom na trhu 30 let existovat a dlouhodobě růst.
Jak je těžké obstát v době, kdy na váš obor útočí nejrůznější technologické inovace a zároveň je jednoduché cokoli nakoupit či přeprodat globálně?
Jediná šance je mít dobré jméno. Naslouchat zákazníkovi, říkat pravdu a navrhovat funkční řešení. Vždycky můžete najít překupníka, garážovou firmu, internetový obchod, který bude levnější. To je dnešní realita. Jenže do našich poboček zákazníci stále jezdí i několik desítek kilometrů, protože ví, že jim poradíme a zároveň, když už něco vymyslíme a postavíme, tak to bude fungovat a nenecháme je ve štychu ani v následné údržbě. To si na internetu ani ve slevové akci nekoupíte.
A co se týká trendů ve vašem oboru – tedy pneumatice a hydraulice?
Čím dál víc do našeho oboru zasahuje elektronika a automatizace. Pro nás je to do určité míry nepříjemná věc, protože klasická pneumatika a hydraulika bývá v některých segmentech nahrazována elektromechanikou. Ale na druhé straně je náš obor neuvěřitelně široký a flexibilní. Například tekutinové mechanizmy najdete téměř ve všech oblastech a v některých aplikacích jsou stále nenahraditelné. Zákazníci také hledají úsporné a spolehlivé řešení. Úsporné energeticky – i co se týká dalších nákladů na údržbu. A s tím jim samozřejmě umíme také pomoci.
Kdo je vůbec typický zákazník SEALLu?
Zákazníci se dají rozdělit do několika skupin. První z nich jsou „opraváři“. Ti jen potřebují vyměnit starší díl za nový nebo někde něco rozšířit. Jsou to odborníci, kteří vědí, pro co si jedou, my jim to dáme a oni se k nám zase vracejí. Následuje skupina uživatelů strojů s fluidními systémy, těm nabízíme komplexní servisní služby od preventivní údržby až po generální opravy nebo přestavby strojů. Pak je skupina zákazníků, která něco projektuje – ti si vezmou katalogy nebo s námi debatují nad CAD soubory. Těm pomáháme hledat nejlepší cestu k realizaci jejich záměru. Ale máme také stále dost zákazníků, kteří mají jen obecnou myšlenku či představu a nevědí, jak ji uvést do reálného života. My si musíme celou problematiku nastudovat a nabídnout komplexní řešení od návrhu až po dodávku stroje nebo zařízení.
Co aktuálně připravujete pro zákazníky?
Jako každým rokem pracujeme na rozšiřování našeho portfolia zboží a služeb, přičemž tím asi nejvýznamnějším počinem je, že jsme začali vyvíjet a vyrábět zařízení, které nám umožní zefektivnit oblast služeb a současně více rozšíří naši činnost do oblasti výroby, kterou jsme dosud s problémy kooperovali. Podrobnosti si ovšem v tuto chvíli ještě necháme pro sebe.
Měl byste pro vaše zákazníky na závěr nějaké poselství?
Předně bych všem popřál mnoho zdraví a štěstí v této zvláštní době. Děkuji našim zákazníkům, zaměstnancům i dodavatelům za spolupráci a ochotu čelit výzvám vyplývajícím z aktuální situace ve světě. Zákazníkům pak také děkuji za to, že se na nás s důvěrou obracejí a ujišťuji je, že i nadále budeme činit maximum pro naplnění jejich požadavků. Jsme s vámi, držte se!
Petr Vorlíček