MURR2 Schunk

ČVUT testuje nový motor

Tým Fakulty strojní ČVUT v Praze ve spolupráci s GE Aviation poprvé spustil experimentální motor GE Catalyst na křídle své létající zkušebny.

 
Společný výzkum, který vznikl podpisem smlouvy roku 2016, představuje nejvýznamnější spolupráci mezi veřejným a privátním sektorem v ČR. V jeho rámci univerzita buduje spolu s GE Aviation ucelený ekosystém pro vývojové centrum turbovrtulových motorů. Pro létající zkušebnu byl zvolen dvoumotorový stroj King Air 350, který je nyní upravován firmou Berlin Beechcraft Aviation (BBA) pro experimentální provoz. Na jednom křídle bude provozován motor stávající generace, zatímco na druhém je instalován prototypový motor pro experimenty ČVUT. Fakultní tým musel vyřešit nejen záležitost instalace do křídla letounu, ale především integraci plně digitálního moderního motoru do stávajícího analogového řízení letounu.
Historický okamžik nastal 18. prosince 2020, kdy úspěšně proběhlo první spuštění experimentálního motoru nové generace GE Catalyst, který GE Aviation v Česku vyvíjí. Jako vůbec první ve své kategorii přináší do svého tržního segmentu zcela digitální ovládání motoru i vrtule a technologie, jako jsou vzduchem chlazené lopatky generátorové turbíny a variabilní nastavení lopatek kompresoru.
První start proběhl přesně podle testovacího plánu a trval několik minut, než byl motor řízeně zastaven. Po ověřování funkčnosti instalace a integrace motoru do systémů řízení letounu by měl letos na jaře proběhnout první zkušební let. Poté bude ČVUT provádět experimenty za různých letových podmínek a zátěží.
 
Publikováno: 23. 3. 2021 | Počet zobrazení: 53 | Počet přeposlání: 0 článek mě zaujal 7
Zaujal Vás tento článek?
Ano