Pohled z jiné strany
Prezentaci na technologickém semináři Tecnotrade - Iscar měl i Junior Manager společnosti Doosan Machine Tools Europe pan Jason Li, což byla i příležitost položit mu několik otázek.
Jak vidíte výhled strojírenského trhu na letošní rok?
Myslím, že letošní rok by mohl být zhruba stejný jako loňský, přesněji řečeno, jako jeho druhé pololetí. Ale to je můj osobní názor, situaci může změnit spoustu věcí, třeba obchodní válka mezi Čínou a USA, která silně ovlivňuje světovou ekonomiku. Promítá se sem i řada dalších faktorů, jako elektromobilita a s tím související konverze automobilového průmyslu. Speciálně pro evropský strojírenský trh jsou důležitá rozhodnutí lídrů automobilového průmyslu, což není momentální akce, ale záležitost dlouhodobého plánování, kde rozhodování není snadné.
Které firmy jsou aktuálně lídry strojírenského trhu podle vás?
Prostředí je víceméně dlouhodobě stejné, žebříček hlavních se prakticky nemění. Nejsilnější je DMG MORI, pak Mazak, Okuma, Haas, ale nejsou jedinými konkurenty Doosanu. Soupeři se mohou objevovat hlavně v oblasti jako niche market, kde jsou ještě některé mezery na trhu. Tam patří např. Hermle, Choron, kteří jsou silní a aktivní v tomto segmentu, ale stejně i velcí hráči jako DMG MORI.
Řada firem kromě tradičních obráběcích strojů objevuje i nekonvenční řešení v podobě aditivní výroby nebo hybridních zařízení. Týká se to i Doosanu?
Samozřejmě. Je to trend a myšlenka Průmyslu 4.0, což je nyní naše fundamentální zaměření, s takovýmito stroji počítá. Nejde jen o robotiku, AI, ale i o nové technologie a jejich kombinace a začlenění. To je budoucnost. Nejen na straně řízení, ale i na straně mechanických řešení bude řada věcí vzájemně spolu kombinována.
Které trendy budou mít podle vás hlavní vliv ve strojírenství?
Dva hlavní obory, které budou mít velký význam pro rozvoj strojírenství jsou aerospace a automotive. Automobilový průmysl sice nyní zaznamenává pokles, ale aerospace je v pořádku. A tento obor funguje jako průkopník nových řešení a technologií, které se pak přenášení i do dalších oborů. Proto se každý výrobce strojů snaží nabízet řešení pro tento obor. Máme v automotive mnoho zákazníků, ale hodně aktivit vyvíjíme i v aerospace. Pořádáme semináře v Koreji, kam zveme investory i zákazníky z Evropy a dalších zemí, abychom jim v našich centrech a továrnách ukázali nové stroje a technologie pro tyto špičkové obory.
Vidíte nějaké rozdíly např. mezi evropskými, americkými či asijskými zákazníky ve vaší branži, nebo všichni chtějí ty samé stroje?
To je pro mě trochu obtížná otázka, protože zodpovídám za evropský trh, ale obecně lze vidět řadu podobností např. mezi asijským a východoevropským trhem, což možná souvisí s tím, že se řada továren z Evropy přesunula do Číny nebo Jihovýhodní Asie, a podobně zejména v automotive segmentu ze západní části Evropy do východní. Typickým příkladem jsou právě ČR, Slovensko a Maďarsko, kde dominuje automobilový průmysl. Polsko je trochu odlišné, má různorodější strukturu, kromě automotive i letecký průmysl. Závisí to hodně na struktuře průmyslu jako takového.
Připravujete na letošní rok nějaké zajímavé novinky?
Ano, představíme je na hlavních veletrzích, letos to bude třeba METAV na jaře v Düsseldorfu, nebo na podzim AMB ve Stuttgartu.