hnv murr

Variabilní Toyota Proace Verso

Japonská automobilka vyvíjela svůj velkoprostorový model ve spolupráci s francouzskou skupinou PSA. Vznikly tak tři, resp. čtyři téměř totožné modely, které se vizuálně odlišují zejména předními partiemi.

 

Kromě kompaktních dodávek jde o velkoprostorové modely pro převoz cestujících, jako jsou Peugeot Traveller, Citroën Spacetourer a Toyota Proace Verso, které v letošním roce na trhu doplní Opel Zafira Life.  Toyota svůj model Proace Verso zaměřila nejen na přepravu osob, ale i na řešení pro vyznavače aktivního životního stylu. Tomu odpovídá spousta místa, pohodlí a praktická řešení, která jsou doplněna vyspělými motory a pokrokovými technologiemi.
K dispozici jsou tři varianty tohoto modelu (C, L1, L2) a tři verze s nabídkou různého uspořádání sedadel (Shuttle, VIP a Family). Varianta C (City) disponuje délkou 4609 mm, varianta L1 (střední délka) 4959 mm a nejdelší L2 (prodloužená délka) 5309 mm. Verze Shuttle může být osazena 5, 6, 8 nebo 9 místy, verze VIP 6 a 7 samostatnými a pohodlnými sedadly a Family 5 nebo 8 sedadly.
Na redakční test jsme měli k dispozici variantu L1 ve verzi Family s 8 sedadly. Jde o velmi všestranný model, jehož výhodou je velké množství úložných prostor a přihrádek. To jsme ocenili při delší jízdě, kde si všechny věci našly své místo. Jen na palubní desce jsou tři velké uzavírací schránky a dveřní kapsa pohodlně drží 1,5litrovou láhev.
Přední sedačky jsou příjemné s dobrým bočním vedením. Musím pochválit nejen dobrý výhled z místa řidiče, ale také vlastní sezení, kdy mě ani po několika stovkách kilometrů nebolela záda. Druhá i třetí řada sedadel s nízkým bočním vedením je osazena v kolejnicích pro podélný posun ve formě dvousedáku a jednoho samostatného sedadla. Právě díky kolejnicím je umožněna rychlá modularita uspořádaní interiéru pro větší pohodlí. V případě potřeby lze sedačky ve druhé a třetí řadě jednoduše vyjmout a využít prostor jako dodávku na převoz materiálu.
Palubní deska je přehledná s čistými liniemi, ocenil jsem přístrojovou kapličku s budíky, které jsou graficky velmi dobře čitelné. Jde o shodné provedení se sesterskými modely PSA. Velmi oceňuji mechanické nastavování klimatizace i základních funkcí. Z mého pohledu jde určitě o bezpečnější ovládání než prostřednictvím dotykového displeje. Tříramenný volant se drží dobře a ovládání na něm je pěkně přehledné.
Pod vysoko posazenou kapotou byl dvoulitrový dieselový agregát o výkonu 110 kW, kterého dosahoval při 4000 ot./min. Chod motoru byl plynulý a měkký. Velmi hbitě reagoval na plynový pedál a zátah měl již při nízkých otáčkách. Při potřebě okamžitého zrychlení dokázal pěkně dynamicky reagovat i při téměř plném obsazení. Dálniční cestování je příjemné i díky velmi dobrému odhlučnění. Na okresních silnicích se krásně vyrovnává s projížděním zatáček, naklánění je minimální.  
Motor byl propojen s manuální 6st. převodovkou. Krátká řadicí páka umístěna na ostrůvku uprostřed palubovky je v dobrém dosahu. Zajímavá je hlavice řadicí páky v podobě zaoblené kostky, ruka si ale na ní hned zvykla. Jednotlivé stupně jdou v kulise řadit pěkně hladce.
Překvapila i kombinovaná spotřeba. Po najetí 753 km v obsazení pěti dospělými osobami včetně zavazadel ukazovalo centrální počítadlo 8,1 l na 100 km.
Příjemná Toyota Proace Verso se hodí nejen pro velké rodiny nebo aktivní sportovce. Nabídne skvělou variabilitu interiéru, plnohodnotná místa k sezení ve všech řadách, velmi dobré odhlučnění a příjemnou dynamickou jízdu. Výhodou je i výška 1899 mm, která umožňuje vjezd do garáží nákupních center.

 
Publikováno: 21. 2. 2020 | Počet zobrazení: 1903 článek mě zaujal 323
Zaujal Vás tento článek?
Ano