Schunk

Klasika jménem Cherokee

Segment vozů SUV utěšeně roste, dnes je k mání v nabídce každé automobilky, dokonce i u takových, které se soustředili vždy jen na silné sportovní vozy, ale zákon trhu dokázal zamíchat kartami.

 

Nablýskaná SUV už nejsou těmi tradičními terénními auty, pro které bylo slovo jeep pojmem, nyní jde spíše o image. Současné modely SUV v mnoha případech vůbec nepřiznávají pohon 4 x 4, protože o něj není takový zájem. Majitelům těchto vozů prostě stačí pohon na přední kola a to, že auto jen vypadá jako „drsňák". Proto jsem rád, že Jeep Cherokee ještě „umí" zvládnout i složitější terén. Vždyť to byl právě on, který byl jedním ze zakladatelů segmentu SUV.
Na týdenní test jsme do redakce dostali model Cherokee ve výbavě Overland se zdvihovým objemem 2184 cm3. Už jeho vzhled je majestátní, vhodně doplněný 19" koly. Samozřejmě se přizpůsobil také módnímu trendu a jeho design je nyní více líbivější. Ale stačí nasednout a hned máte pocit, že by se mělo zajet někam do terénu, protože bytelný Cherokee je na to připravený. Disponuje totiž pneumatickým odpružením, které nahradilo klasické ocelové pružiny. Díky němu je umožněno nastavení různých jízdních režimů.
Interiér je velmi dobře zpracovaný, vyšší posez řidiče nabízí skvělý výhled do všech stran. Palubní kaplička má mezi kruhovými ukazateli konfigurovatelný 7" barevný informační displej, na kterém lze nastavit od navigace, médií až po pneumatický systém zavěšení kol. Ocenil jsem, že klimatizace se ovládá mechanicky, a ne pouze přes dotykový displej (8,4"), jak je dnes módním trendem, přitom je to podle mě dost nebezpečné, protože řidič při manipulaci s dotykovou obrazovkou musí odvrátit zrak od silnice před ním. Na druhou stranu ale nabízí sofistikovaný infotainment nejen pro zábavu, ale i pro online služby.
Celkově je vnitřní prostor dobře dimenzovaný, na všech sedadlech je dostatek místa, i zavazadelník  o objemu 448 l je pěkně prostorný. Přední masivní sedadla s elektrickým nastavením mají skvělé boční vedení, které pěkně drží tělo při terénní jízdě. Na zadních sedadlech takový komfort není, ale zato je tam místa na rozdávání. Zkoušel jsem si sednout za kolegu, který měří 196 cm, netrpěl jsem nedostatkem místa před koleny. Výklopné dveře zavazadelníku se otvírají bezdotykově ovladačem nebo kopnutím nohou pod nárazník.
Jeep poháněl 2,2 l dieselový čtyřválec o výkonu 143 kW při 3500 ot./min. Maximum točivého momentu 450 Nm, který dosahuje při 2000 ot./min, posílá na přední nápravu. Motor byl propojen s automatickou 9st. převodovkou AWD, jejíž řazení probíhalo přirozeně hladce. Horší to bylo s podřazováním na rovině, kde nechává dost vysoké otáčky ca 2000 ot./min, čímž se znatelně projeví i zvukový doprovod. Motor má jinak pěkně tlumený běh a velmi dobře reaguje na plynový pedál. Naladění podvozku je příjemně tužší, díky tomu se karoserie při projíždění prudších zatáček příliš nenaklání. Příčné prahy zvládá hladce, ale při rychlejší jízdě přes ně jsou cítit silnější rázy. Zkoušel jsem pouze lehčí terén a Cherokee splňuje očekávání, nabízí velmi dobrou průchodnost terénem, přitom v komfortním svezení. Nájezdové úhly vpředu i vzadu jsou přizpůsobeny strmým svahům. Při sebemenším prokluzu se k přední nápravě automaticky připojí zadní, převodovka disponuje i redukovaným převodem.
S Jeepem Cherokee dokážete zvládnout těžší terén se silnými náklony nebo broděním říčního koryta, přitom nemusíte slevit ze svého pohodlí. Na silnici je z něj opět elegán a příjemný společník pro komfortní jízdu i na delší cesty. Řízení je příjemné, za co vděčí také velké paletě asistenčních systémů. Najezdili jsme s vozem 330 km a kombinovaná průměrná spotřeba se ustálila na 7,9 l na 100 km.

 
Publikováno: 17. 1. 2020 | Počet zobrazení: 166 článek mě zaujal 24
Zaujal Vás tento článek?
Ano