asseco Aimtec murr

Pneumatika nás (možná) vynese do oblak

Na letošním ženevském autosalonu prezentovala společnost Goodyear vizi unikátní funkci pneumatiky pro autonomní létající vozidla budoucnosti.

 

Koncept Goodyear AERO ukazuje pneumatiku, která plní dvě funkce, jde o typ „dva v jednom“. Pneumatika pro autonomní létající auta budoucnosti by fungovala jednak pro klasickou jízdu po silnici, a pak jako naklápěcí „vrtule“ pro vzlet, přistání i vlastní létání ve vzduchu.

Nový způsob uvažování
Vývoj vyžadoval nový způsob uvažování mimo obvyklý návrhářský proces, kdy se designéři museli oprostit od běžných zvyklostí, i kombinace různých poznatků. Museli nalézt vyvážený mix mezi robustností a pevností pneumatiky, a flexibilitou. Zjistit správnou pružnost a pozici jednotlivých lopatek, protože vzhledem k tomu, že jsou pružné, potřebují určitý prostor k ohýbání a jejich kontakt by mohl způsobit narušení integrity pneumatiky a její schopnosti zdvihnout vozidlo do vzduchu. Například byla využita simulace pomocí metody analýzy konečných prvků, určujících strukturální chování pneumatiky, zatímco v roli vrtule se při zkoumání letových vlastností uplatnily metody z oboru výpočetní fluidní dynamiky. Bezkontaktní rotaci umožňuje použití magnetického pohonu a elektromagnetická pole reagující se speciálními magnetickými materiály, což generuje síly otáčející kolem. Důvodem volby nepneumatické struktury bylo, že nabízí řešení, které může být snadno vytištěno na 3D tiskárně a je silné a lehké.
„Již více než 120 let se Goodyear zabývá inovacemi a vynálezy, a uplatňuje partnerství s průkopníky změn a objevů v dopravě. Vzhledem k tomu, že firmy zabývající se mobilitou hledají odpověď na výzvy městské dopravy a dopravních zácp, vedla naše práce na pokročilých architekturách a materiálech pneumatik k návrhu kola, které by mohlo sloužit jako tradiční pneumatika na silnici i jako pohonný systém ve vzduchu,“ uvedl Chris Helsel, technický ředitel společnosti Goodyear.

Inovativní prvky vize AERO

Multimodální provedení – Řešení v podobě multimodálního naklápění rotoru by sloužilo jako hnací ústrojí k přenosu a absorpci sil na a ze silnice v tradiční orientaci, a jako pohonný systém letadla k zajištění zdvihu v jiné orientaci. U vozidel s těmito schopnostmi by AERO poskytlo budoucím dopravním prostředkům volnost plynulého přechodu ze silnice do vzduchu a naopak.

Nepneumatická struktura – Paprsky konceptu by poskytovaly podporu pro nesení hmotnosti vozidla a působily jako lopatky turbíny, resp. dmychadla pro zvedání, když je pneumatika nakloněna. Tato unikátní bezvzduchová pneumatika používá pneumatickou strukturu, která je dostatečně pružná, aby tlumila rázy při jízdě po silnici, a dostatečně silná a odolná, aby mohla rotovat vysokou rychlostí nezbytnou k tomu, aby rotory vytvořily svislý zdvih.

Magnetický pohon – Koncept by používal magnetickou sílu k zajištění pohonu bez tření. To by umožnilo dostatečné rychlosti otáčení potřebné k pohonu vozidla na zemi a při náklonu kola vysoké rychlosti ke zvednutí vozidla ze silnice a pohánět jej ve vzduchu.

Optické snímače – Světelné vláknové optické senzory sledují stav vozovky, opotřebení pneumatik a strukturální integritu samotné pneumatiky.

Umělá inteligence – Koncept rovněž počítá s vestavěným procesorem využívajícím umělé inteligence (AI), který by kombinoval informace ze senzorů pneumatik s daty z komunikace mezi vozidlem a vozidlem vůči infrastruktuře. AI procesor by analyzoval tyto toky dat a doporučil postup umožňující vozidlu přizpůsobit se režimu létání nebo řízení. Dokázal by identifikovat a vyřešit potenciální problémy související s pneumatikami dříve, než k nim dojde.
Ačkoli je AERO ryze koncepční návrh, jehož účelem je vyvolat debatu o pneumatikách a dopravních technologiích pro nový ekosystém mobility, některé z doporučovaných technologií, jako je pneumatická struktura a inteligentní vlastnosti pneumatik, jsou vyvíjeny už dnes. Ty další se mohou stát základem pro nové nápady a potenciálně nové produkty v budoucnu.

 
Publikováno: 17. 1. 2020 | Počet zobrazení: 1026 článek mě zaujal 211
Zaujal Vás tento článek?
Ano