murr Schunk

Zatím nashle, do garáže si zajedu samo...

Systém automatizovaného parkování, který bude používán v garážích stuttgartského muzea MB, je světově první oficiálně schválená plně automatizovaná parkovací funkce SAE, úroveň 4.

 

Automatizované parkovací systémy vozidel sice nejsou úplnou novinkou, ale v tomto případě jde o světovou premiéru svého druhu: Bosch a Daimler získaly úřední souhlas na automatizovaný parkovací systém bez řidiče v garážích muzea Mercedes-Benz ve Stuttgartu, který zaparkuje, vyzvedává a vrací vozidlo zcela bez lidského zásahu.


Parkování bez řidiče
Vývoj tohoto parkovacího systému bez řidiče začal už v roce 2015, pilotní řešení bylo představeno o dva roky později a v testovací fázi už loni mohli návštěvníci muzea využít automatizovanou parkovací službu v provozu, ovšem ještě za doprovodu bezpečnostního personálu. Nyní už automatizované parkování nepotřebuje řidiče. Stačí když vjedete na začátek garáže, vystoupíte a dáte povel přes obrazovku smartphonu. Vůz již sám zaparkuje na vyhrazeném prostoru. Stejným způsobem se auto později vrátí do výchozího bodu. Tento proces je založen na souhře inteligentní infrastruktury parkovací garáže, kde senzory sledují koridor a jeho okolí a poskytují informace potřebné pro navádění vozidla. Technologie v automobilu pak převádí příkazy z infrastruktury na jízdní manévry. Pokud je detekována překážka, vůz se včas zastaví. Tímto způsobem se mohou auta sama pohybovat i po nájezdech a výjezdech mezi jednotlivými podlažími parkovacího domu.
Systém je přístupný přes aplikaci ve smartphonu a nevyžaduje žádný bezpečnostní ovladač. To z něj činí první plně automatizovanou parkovací funkci bez řidiče SAE, úrovně 4, na světě, která by měla být oficiálně schválena pro běžné použití.
„Schválení ze strany orgánů Bádenska-Württemberska a povolení vydané regionálním správním úřadem po posouzení ze strany TÜV Rheinland představuje do budoucna precedens pro získání souhlasu s parkovací službou v garážích po celém světě. Náš projekt vytyčuje cestu pro budoucí sériovou výrobu automatizovaného parkování v parkovacích domech,” říká Michael Hafner z firmy Daimler.

Priorita: bezpečnost
Protože zatím neexistuje oficiální schvalovací proces pro automatizované funkce řízení, které nevyžadují řidiče, dohlížely na projekt místní úřady (Regionální správní úřad ve Stuttgartu a Ministerstvo dopravy Bádenska-Württemberska) s odborníky z Německé certifikační autority TÜV Rheinland. Cílem bylo posoudit provozní bezpečnost automobilové a parkovací technologie v garážích. Výsledkem je komplexní bezpečnostní koncepce s příslušnými testovacími a schvalovacími kritérii, která mohou být uplatněna i mimo zmíněný pilotní projekt.
Vývojáři v konceptu definovali, jakým způsobem vůz bez řidiče detekuje chodce a další vozidla na jeho cestě a spolehlivost zastavení v případě, že narazí na překážku. Rovněž nastavili bezpečnou komunikaci mezi všemi součástmi systému a kroky k zajištění spolehlivé aktivace parkovacího manévru. Zkušenosti z těchto testů se odrážejí i v nedávno vydaném standardu SAE 3134.

 
Publikováno: 4. 10. 2019 | Počet zobrazení: 519 článek mě zaujal 84
Zaujal Vás tento článek?
Ano