ITS Schunk

Volvo XC40 přináší další nadstavbu bezpečnosti a požitku z jízdy

Je nejmladším dítětem vozů SUV této automobilky. S novou XC40 se Volvo vydalo na cestu, na níž ještě nikdy nestálo. Výsledkem je přitažlivý kompaktní crossover, první v historii značky. Navíc jako vůbec první Volvo získala ocenění Evropské auto roku 2018.

 

Jinak se o XC40 mluví také jako o nejchytřejším autě roku. Před testem jsem slyšel na tuto krásku především samou chválu, a tak jsem byl zvědavý, zda předzvěst naplní i ve skutečnosti. Bez uzardění mohu konstatovat, že mj. přináší zajímavé, praktické novinky, a to i v oblasti zvyšování bezpečnosti, kterou je automobilka tradičně pověstná.
XC40 je prvním automobilem postaveným na zcela nové platformě CMA. Vyniká propracovanou kombinací hliníkových slitin a ocelových dílů lišících se technologií výroby, díky tomu je skelet lehký, ale zároveň mimořádně tuhý. To prospívá jak jízdním vlastnostem, tak prvotřídní bezpečnosti.
Nový přírůstek do portfolia značky okamžitě rozpoznáte stejně jako další SUV Volva podle charakteristické masky chladiče či světlometů s LED diodami ve tvaru Thorova kladiva. Robustní, zvýšená karoserie preferuje hrany před oblinami, barevně doladit ji můžete podle vlastních představ. Na vývoji se podíleli zákazníci z celého světa, designérům a konstruktérům pomáhali definovat, co všechno od svého vozu vyžadují. Vzniklo tak auto, které je ve všech směrech stvořeno k jednoduchosti tak, aby usnadňovalo život.
Je to patrné ihned po otevření dveří, uvnitř totiž najdete chytrý a vcelku prostorný interiér s úložnými prostory pro každodenní nezbytnosti. Schránky ve dveřích jsou protaženy až dopředu, takže se do nich vejde notebook a ještě třeba i velká láhev s pitím. A navíc v nich obsah neklouže, protože vnitřek je vystlán měkkým materiálem z recyklovaného plastu. Tohoto řešení bylo dosaženo odstraněním reproduktorů, které ve výplních dveří obvykle bývají. Ty si našly své místo jinde, nicméně hudební zážitek je pořád skvělý. XC40 navíc využívá novou technologii Air Woofer s basovým reproduktorem schovaným za palubní deskou, takže kvalita zvuku je skutečně výjimečná.
Celkově najdeme v interiéru přes dvacet praktických, nápaditých odkládacích prostorů, nechybí držáky na pití, vyjímatelný odpadkový koš či podložka pro indukční dobíjení chytrých telefonů. Další úložné prostory se ukrývají pod sedačkami a v podlaze. Objem zavazadlového prostoru se pohybuje podle uspořádání v rozsahu 460 až 1136 litrů.
Za volantem na první dobrou oceníte sedadlo. Je sportovně laděné, výborně drží v zatáčkách a zároveň velmi pohodlné i na delší cesty. Obdobně se mohou cítit i ostatní cestující, vzadu se však budou tři vzrostlejší postavy nejspíš o svůj prostor přetahovat. Palubní deska nabízí nejmodernější technologie a zároveň si nese specifické pojetí designérů značky s využitím kvalitních autentických materiálů, od hliníku přes kůži až po pravé dřevo. Řidiče nic neruší, vše je v odpovídajícím dosahu s intuitivním ovládáním. Kontrolní a ovládací prvky jsou přehledně rozmístěny na volantu a v páčkách před ním, digitální, široce konfigurovatelný přístrojový štít patří do standardní výbavy. Vše ostatní je integrováno do rozměrného 12,3“ dotykového displeje na středové konzole.
Pohon Volva XC40 zajišťují zejména zážehové a vznětové čtyřválce s objemem 2,0 l s označením Drive-E. Standardně jsou kombinovány s přímým vstřikováním paliva a přeplňováním. Spojovány jsou s 6stupňovými manuálními nebo 8stupňovými samočinnými převodovkami, vybírat se dá mezi pohonem předních kol a elektronicky řízeným pohonem všech kol. V současnosti je v nabídce už i zcela nový zážehový tříválec s objemem 1,5 l. V brzké době by se mělo objevit také plug-in hybridní provedení kombinující spalovací motor s elektromotorem a baterií, ale i čistě elektrické ústrojí.

K testu jsme měli XC40 s nejsilnějším dieselem D4, 8stupňovou automatickou převodovkou Geartronic a pohonem všech kol AWD. V tomto uspořádání uvádí výrobce maximální výkon 140 kW, nejvyšší rychlost 210 km/h, zrychlení 0-100 km/h za 7,9 s, spotřebu 5,7/4,7/5,0 l/100 km. Výbava Momentum, druhá ze čtyř, byla doplněna mnoha výběrovými pakety.
Zcela unikátní v tomto segmentu je nabídka bezpečnostních systémů. XC40 umí např. hlídat provoz při couvání z garáže nebo parkovacího místa, sleduje okolní chodce, cyklisty a auta při jízdě, předpovídá krizové situace, zatímco kamerový systém s rozsahem 360° pomůže řidiči zaparkovat i do těsných míst. Možnost volby jízdních režimů přizpůsobí jízdní vlastnosti aktuálním okolnostem. Eco je pro nejhospodárnější jízdu, Comfort představuje pohodlí a vyrovnanost, Dynamic zdůrazní dynamické schopnosti, Off Road je nabíledni, v režimu Individual můžete vše nastavit podle svých požadavků. V jednotlivých režimech dochází k úpravám charakteristiky posilovače řízení, plynového pedálu, reakcí elektronických asistentů, převodovky a pohonu všech kol, vzhledu přístrojového štítu či adaptivních tlumičů. Příjemnou informací je, že v XC40 se už i u nás dá využívat služba Volvo On Call. Prostřednictvím chytrého telefonu tak můžete na dálku svůj vůz kontrolovat a ovládat a zároveň se propojovat s okolním světem. O dalších vymoženostech by se dalo neustále pokračovat.
Celkem jsme najeli ve všeobecné spokojenosti, rozumným, leč svižným tempem 508 km, z toho asi 150 km v městském provozu. Mám pouze dvě podstatnější negativní připomínky. Dosažená průměrná spotřeba 6,9 l/100 km je znatelně vyšší než deklarovaná, a ukazatel dojezdu překotně lítal mezi nesouměřitelnými hodnotami.
Ceny nového Volva XC40 začínají na 757 500 Kč, základní cena testované verze je 1 045 500 Kč, s volitelnou výbavou dosáhla na 1 465 800 Kč.

Oldřich Šesták  

 
Publikováno: 29. 11. 2018 | Počet zobrazení: 411 článek mě zaujal 70
Zaujal Vás tento článek?
Ano