hnv murr

Škoda Rapid Spaceback Monte Carlo má sportovní ladění

Kompaktní hatchback nižší střední třídy má oslovovat zejména mladé lidi a rodiny svoji dynamikou a atraktivním vzhledem. Jeho emocionální ambice umocňuje model Monte Carlo se sportovním střihem zvenku i uvnitř. V letošním parném létě jsme s ním zavítali do nejrůznějších končin naší republiky.

 

Spaceback má stejně jako dříve narozený Rapid vyplnit prostor mezi modely Fabia a Octavia. Nabízí dostatek místa, řadu Simply Clever prvků, vysokou úroveň bezpečnosti, zajímavé možnosti individualizace a měl by lákat nízkou spotřebou a vstřícným poměrem ceny a nabízené hodnoty.
Přesné linie, dynamické kontury, uměřené proporce a výrazná hra světla a stínu dodávají autu osobitý vzhled. Boční profil se vyznačuje dlouhým rozvorem a ostrou, vysokou linií. Třetí boční okno spolu s velkorysým prosklením dveří a štíhlými sloupky karoserie dodávají pocit vzdušnosti, světlosti a útulnosti uvnitř vozu, to pochopitelně přispívá i k dobrému výhledu pro posádku. Cílem bylo, aby silueta byla v porovnání s jinými hatchbacky sportovnější a protaženější, a tak se opticky a funkčně odlišovala od konkurence. Spaceback nabízí slušné prostorové podmínky pro posádku vpředu i vzadu, objem zavazadlového prostoru patří s rozpětím 415-1381 litrů při sklopených zadních sedadlech k nejlepším ve třídě.
Název Monte Carlo připomíná sportovní úspěchy továrních vozů v legendární rallye. Dynamický design vozu zdůrazňují četné černé prvky, specifická mřížka chladiče, standardně dodávaná černá 16“ kola z lehkých slitin s leštěným vnějším obvodovým prstencem, černé boční prahy, kryty zpětných zrcátek, mlhové světlomety s funkcí osvětlení zatáčky, zatmavená boční okna a sklo pátých dveří (SunSet), zadní spoiler a zadní nárazník s difuzorem. Při pohledu zezadu je nápadné především prodloužené sklo pátých dveří. I v barevném interiéru dominuje od stropu po podlahu černá barva. Sportovní sedadla jsou potažená látkou v kombinaci barev černá/šedá/červená ve speciálním designu Monte Carlo, tříramenný kožený sportovní volant, hlavici řadicí páky, středovou loketní opěrku a loketní opěrky ve dveřích zdobí červené švy. Pedály jsou z ušlechtilé oceli, dekorační lišta na palubní desce má karbonový vzhled. Nástupní prahové lišty u předních dveří jsou rovněž ozdobeny nápisy Monte Carlo.
Ke standardní výbavě vozu Rapid Spaceback Monte Carlo patří také velká prosklená panoramatická střecha s průhlednou plochou 1210 x 780 mm, která sahá až k pátým dveřím, a manuálně ovládanou sluneční roletou. Při své výšce 186 cm jsem měl v tomto osazení vzadu lehký pocit nedostatku místa nad hlavou. Součástí standardní výbavy jsou také energeticky úsporné bi-xenonové světlomety, klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, osvětlená odkládací schránka před sedadlem spolujezdce a elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zrcátka.
Nejzvědavější jsem byl na jízdní vlastnosti motoru. V současnosti jsou u nás v nabídce k tomuto vozu jen benzínové přeplňované tříválce 1,0 TSI ve dvou výkonových variantách, 70 a 81 kW. V testovaném autě byl ten silnější v kombinaci s 6stupňovou manuální převodovkou. Výrobce u tohoto uspořádání uvádí kombinovanou spotřebu 4,9 l/100 km, nejvyšší rychlost 195 km/h, zrychlení na 100 km/h za 9,9 s. K dispozici je i 7stupňová automatická převodovka DSG. Všechny pohonné jednotky jsou standardně dodávány se systémem Start-Stop a rekuperací brzdné energie. Měl jsem lehké obavy, zda nebude litrový motor v protikladu ke sportovně laděnému vozu jakýmsi loudou. Byl jsem vcelku příjemně překvapen. Sportovní střelec to sice není, ale na druhou stranu splní požadavky na pohodové cestování. Při plnějším zatížení trochu vázne v kopcích, leč spolehlivě, vcelku svižně a poměrně tiše doveze do cíle. Celkem jsme najeli rozumným tempem povětšině po dálnicích a běžných silnicích 1374 km, z toho po městě asi 350 km, při průměrné spotřebě 5,4 l/100 km. Ta nepřesahuje moc tu továrně deklarovanou, což je v porovnání s jinými srovnatelnými vozy chvályhodné.
Celkové stručné zhodnocení říká, že jde o kvalitní vůz zacílený zejména na mladší generace s dosahem na nižší střední automobilovou třídu, se slušnou užitnou hodnotou, jeho sportovní náboj se však daleko více týká vnějšího i vnitřního designu než výkonových parametrů. Spolehlivé služby však odvede ve městě i při delších cestách.
Základní cena Škody Rapid Spaceback Monte Carlo v testované verzi je 409 900 Kč.

Oldřich Šesták, foto autor

 
Publikováno: 30. 10. 2018 | Počet zobrazení: 1618 článek mě zaujal 323
Zaujal Vás tento článek?
Ano