OnRobot Schunk

VW Crafter 4Motion - výkonný pomocník

Při vývoji nové generace modelu Crafter se automobilka Volkswagen už nespoléhala na spolupráci s Daimlerem, ale vycházela čistě z potřeb svých zákazníků. Nejdřív přišel na trh Crafter s pohonem přední nápravy a motorem uloženým napříč, poté následovala verze 4Motion a nakonec provedení s motorem umístěným podélně a poháněnou zadní nápravou.

 
Rozmanitost kombinací je tak široká, že lze vytvořit až 69 variant modelů, navíc s možností firemní individualizace. Crafter má totiž v nabídce čtyři základní modely, tři délky a tři výšky karoserie, čtyři vznětové dvoulitrové motory (75, 90, 103 a 130 kW), dvě převodovky (mechanickou a 8stupňový automat), dva rozvory náprav, přední a zadní pohon a pohon 4Motion. K dispozici jsou tak nejen skříňová provedení, ale i podvozky se základní nebo prodlouženou kabinou.
Na redakční test jsme měli k dispozici provedení s pohonem všech kol se středním rozvorem a vysokou střechou, který byl poháněn nejsilnějším dvoulitrovým motorem, dosahujícím maxima výkonu 130 kW při 3600 ot./min. Krouticí moment 410 Nm byl dostupný v rozmezí 1500-2000 ot./min. Motor byl propojen s 6stupňovou manuální převodovkou.
Nebudu popisovat venkovní design, protože už prošel několika texty v předchozích číslech TM, ale pracoviště řidiče stojí za to. Připomíná totiž spíše osobní automobil, než užitkovou verzi. Je to dáno tím, že při vývoji se vycházelo z potřeb uživatelů. Spousta prvků, jako třeba volant, řadicí páka či některé ovladače, jsou znatelné z osobních modelů VW, ale i dotykový 8" displej informačního a navigačního systému. Nadchlo mě řidičovo sedadlo, které se dá přizpůsobit jakékoliv výšce a proporcím řidiče, navíc je anatomicky pohodlné s odpružením a neunavující ani na delších trasách. Výhodou jsou i loketní opěrky z obou stran. Řidič má všude dostatek místa, spoustu přihrádek a perfektní výhled do všech stran i za záď vozu při couvání díky velkým bočním zrcátkům a kameře umístěné nad zadními dveřmi karoserie. Samozřejmostí je už konektivita pro chytré telefony se systémy Apple iOS a Android a rozhraní Bluetooth.
Objem nákladového prostoru byl v našem případě 10,7 m3. Jeho provedení je s rovnými stěnami, bez zbytečných výklenků, které pak brání nakládání rozměrných věcí. Musím pochválit široké boční posuvné dveře, které umožňují nakládku i nejširších palet, ale i zadní dvoukřídlé dveře s možností otevírání až 270°, na které se dají umístit uzavírací kapsy pro drobné předměty.
Nejvýkonnější motor velmi dobře spolupracuje s manuální převodovkou, její řazení je přesné a dobře odstupňované. Dva poslední převody (5 a 6) umožňují motoru pracovat při běžných rychlostech v nízkých otáčkách, což se pak projeví nejen na spotřebě, ale i na nízkém vnitřním hluku. I když celkově je kabina vcelku dobře odhlučněna. Jízda je pohodlná, řekl bych až komfortní díky novému podvozku s elektromechanickým posilovačem řízení, který umožňuje velmi dobrou ovladatelnost v městské zástavbě. Při zkoušení na polní cestě podvozek velmi dobře pohlcuje nerovnosti. Robustní konstrukce zvládá i větší výmoly. Temperament vozu se nezapře ani na dálnici, ale je fakt, že jsem jezdil s prázdným vozem bez zátěže.    
Systém pohonu všech kol 4Motion umožňuje spolehlivou trakci na jakémkoli povrchu a výbornou směrovou stabilitu. Mezinápravová spojka Haldex, která je pevnou součástí zadní nápravy, variabilně dle potřeby rozděluje hnací sílu mezi přední a zadní nápravu. Není tak problém se spolehlivě přesouvat i na zablácených površích či do strmých strání.
Spotřeba je dle tabulek v kombinovaném provozu udávána hodnotou 8,9 l v provedení 4Motion s nejsilnější motorizací. Hodně záleží na vytížení vozidla, ale protože jsem jezdil bez zátěže a navíc s lehkou nohou, ukazoval mi palubní počítač po týdenním testu provozní spotřebu 7,6 l na 100 km.
Crafter je vybaven více než 15 asistenčními a bezpečnostními systémy ať v základu, či za příplatek. Vzpomenu jen ty nejdůležitější, jako je aktivní ochrana boků vozidla, asistent pro couvání s přívěsem, adaptivní tempomat ACC a protikolizní systém Front Assist s vykrýváním mrtvých úhlů, asistent pro vyjíždění z parkovacího místa, parkovací asistent či multikolizní brzda.
 
Publikováno: 8. 8. 2018 | Počet zobrazení: 489 článek mě zaujal 89
Zaujal Vás tento článek?
Ano