rossleor asseco murr

Klima-komfort vyvíjený na nejvyšší úroveň pohodlí

Klimatizujeme v létě a topíme v zimě. Dvě nezbytnosti, bez nichž si moderní automobily už nedokážeme představit. Jak probíhá vývoj a implementace klimatizačních a tepelných systémů do automobilů dnes a jak bude vypadat v budoucnu?

 

Zůstane nám komfort v podobě pohodlně uzpůsobené teploty i s nástupem elektromobilů? Odpovědi nám poskytl Jan Hrnčíř, koordinátor odborného týmu klimatizace a topení v Technickém vývoji ve ŠKODA AUTO.

Co je úkolem Vašeho týmu v Technickém vývoji?  
Hlavním cílem je aplikovaný vývoj a integrace koncernových modulů v systému klimatizování a vytápění do vozů značky ŠKODA. Dalším úkolem je odladění a nastavení klima-komfortu prostřednictvím specifických softwarů.

Jak vypadá vývojový proces z pohledu Vašeho týmu?
Náš tým se zapojuje již v prvotních fázích vývoje. Vyhodnocujeme designové modely a scany interiéru z pohledu interní aerodynamiky, analyzujeme možné proudění a ventilaci vzduchu v kabině, tiskneme 3D modely rozvodů vzduchu a následně provádíme zkoušky konceptů ventilace v klimatické komoře. Na bázi technologických nosičů testujeme nové platformové komponenty, specifické díly a začínáme s odlaďováním klima-komfortu. Vedle testování technologických nosičů a prototypů v klimatické komoře, která umožňuje rozsah testování vozů v rozmezí -20 °C až +40 °C, provádíme reálné testování v náročných podmínkách v pouštním prostředí a za polárním kruhem.

Testuje se při vývoji této části vozu také virtuálně?
Vývojové práce v klimatické komoře a testování v extrémních podmínkách jsou velmi nákladné záležitosti, a proto se snažíme využívat v maximální míře výpočetní a virtuální prostředky a tím eliminovat náklady a současně i urychlit celý proces vývoje v oblasti klimatizování. Po celou dobu vývoje úzce spolupracujeme s kolegy z oblasti výpočtů a aerodynamiky. Naše 3D CAD modely dílů jsou nejdříve odzkoušeny v rámci CFD výpočtů, kde umíme virtuálně simulovat i fázové změny (tání ledu na zamrzlém čelním skle) a predikovat směr proudění a rychlost vzduchu v interiéru vozu. Výsledky CFD výpočtů se následně aplikují zpět do CAD konstrukce a tak se do reálných zkoušek s prototypovými vozy dostávají již odladěné díly. Tím odpadají nákladné smyčky na úpravách hardwarových dílů. V letošním roce jsme zprovoznili P.I.V (Particle Image Velocimetry) laboratoř, kde pomoci laseru a vysokorychlostní kamery měříme reálné proudění jednotlivých částic v proudu vzduchu. Měření slouží k validaci CFD výpočtů, popř. lze díky němu rychle analyzovat případné vlivy změn designu na klima-komfort.

Jaká je v pohledu do budoucnosti úloha systémů, jejichž vývojem se zabývá Váš tým?
Řekl bych, že budoucnost je již tady. A to díky masivnímu nástupu elektrovozů, kde se mění paradigma v oblasti klimatizování a vytápění. U konvenčních vozů se spalovacími motory se využívá například zbytkové teplo z motoru k následnému ohřevu vzduchu, který vyhřívá kabinu. U čistých elektromobilů ale není uvedené zbytkové teplo k dispozici, a tak je potřeba zajistit ohřev jinými prostředky. Proto je velká výzva vyvážit potřebu tepla pro komfort v interiéru a současně neomezovat výkon baterií, tedy dojezd vozu. Dalším tématem je třeba nastavení klima-komfortu u autonomních vozidel, kde stávající koncept ofukovačů v přístrojové desce již nebude splňovat požadavky posádky, která se na předních sedadlech bude moci otočit „zády“ ke směru jízdy. Nastavení klima-komfortu musí reagovat na požadovanou variabilitu a nové způsoby používání vozidla. Zmiňovaná variabilita si vynutí i změnu v nastavování ventilace, kde trendem se stane sofistikované hlasové ovládání, bez nutnosti kontaktu s výdechy ventilace.

Poptávka po odbornících ale i po absolventech a studentech technických oborů je v současné době velká. Proč by se měli zajímat o práci v Technickém vývoji automobilky?
Mladá, nastupující generace má jiné standardy a požadavky, než ta předchozí. Sociologové říkají, že doba se neustále zrychluje a to se odráží v požadavku na rychlou komunikaci, výměnu informací a kontaktů. To vše umožňují nové technologie, sociální sítě a další nové technické prostředky, které ovládají mladí lidé. A právě vývoj automobilů je v dnešní době takovou souhrou „klasické konstruktéřiny“ a moderních technologií. Během krátké doby můžete vidět výsledky své práce přímo na cestách kolem sebe. Uspokojení z realizace vlastních návrhů a myšlenek, které přinášejí radost zákazníkům. Zázemí a možnosti nejen vývoje, ale i firmy a celého koncernu skýtají nadstandardní podmínky a možnosti pro profesní a kariérní růst. V neposlední řadě i nadstandardní finanční ohodnocení a benefity jsou jistě možným důvodem.

Zajímá vás práce v Technickém vývoji a nechybí vám to správné zapálení ani smysl pro humor? Více o volných pozicích se dozvíte na www.skoda-kariera.cz/vyvoj  

 
Publikováno: 28. 6. 2018 | Počet zobrazení: 2718 článek mě zaujal 401
Zaujal Vás tento článek?
Ano