rossleor asseco murr

Virtuální realita a její otisk v českých autech

Obrovské možnosti využití služeb virtuální reality už poznal celý svět. Trend, který prostupuje společností a ovlivnil už řadu odvětví. Od lékařství, přes armádu, sport a zábavu se dostal samozřejmě i do automobilového průmyslu. Jak tyto technologie ovlivňují moderní automobilku, nám prozradil Antonín Míšek, Specialista virtuální reality z Technického vývoje ŠKODA AUTO. A také fanoušek moderních technologií, jemuž se práce v automobilce stala koníčkem.

 

Prozradíte nám na začátek, Antoníne, jak jste se do ŠKODA AUTO dostal a jak jste tu dlouho?
Do Škodovky jsem nastoupil v roce 1996 po té, co jsme se s rodinou přistěhovali z Moravy. Hledal jsem práci v oblasti zobrazovacích metod, protože jsem se této problematice věnoval v rámci postgraduálního studia. Personalisté ŠKODA AUTO a.s. byli velmi vstřícní a nabídka práce zajímavá, tak jsem v podstatě vůbec neváhal.

Co přesně je náplní Vaší práce?
Mám na starosti přípravu interaktivních 3D prezentací v CAVE. Jedná se o virtuální simulaci interiéru vyvíjeného automobilu, kde reálná je pouze autosedačka a volant, vše ostatní je zobrazováno jen virtuálně. Zaměstnancům vývoje i představenstvu to umožňuje získat reálný dojem z vozu, vyzkoušet si výhled z automobilu, vyzkoušet dosahy ovládacích prvků, porovnat různé varianty řešení, prohlédnout si výbavové stupně. Jedním z cílů je odhalit případné nedostatky a odstranit je v raných fázích vývoje. Podobným způsobem zobrazujeme realitu i pomocí 3D brýlí. Nejen abychom šli s dobou, ale mohli ji v mnohém i předběhnout, je nutné sledovat nejnovější trendy ve virtuální realitě. Osobně se věnuji především výzkumu a vývoji v oblasti virtuálních technologií v úzké spolupráci s vysokými školami.

Co Vás na práci s virtuální realitou v Technickém vývoji ŠKODA AUTO baví nejvíc?
Mám k dispozici špičkovou hardwarovou techniku i aplikace a díky tomu mohu tento obor posouvat dopředu na úroveň předních automobilových značek. To je úžasný pocit a privilegium, které jen tak někde nenajdete.

V čem spočívá největší přínos využití virtuální reality při vývoji automobilů?
Použití technik virtuální reality zrychluje některé fáze vývoje vozu a snižuje tak celkové náklady. Příprava VR prezentací trvá dny, výroba prototypů týdny. Počet fyzických prototypů na jeden model se tedy může snížit a může se rozšiřovat modelová paleta.

Kde všude využívá automobilka služeb virtuální reality?
Využití virtuální reality je ve Škodovce velmi široké, začíná v designu a předvývoji virtuálním hodnocením a testováním virtuálních konceptů, je nedílnou součástí procesu konstrukce, přípravy výroby, plánování výrobních hal, trénování servisu, významná součást marketingu a dalších oblastí. Je tedy skvělé, jak komplexně se ve firmě k novým technologiím přistupuje.

Bude podle Vás ŠKODA AUTO využívat v budoucnosti virtuální techniky více i nad rámec vývoje samotných aut?
Virtuální techniky používáme pro jakékoliv vizualizace 3D dat - a tyto technologie se používají už dlouho i k výrobě reklamních materiálů, pro tvorbu dokumentace vozu,  videonávodů atd. Pokud pojem virtuální techniky zúžíme na 3D brýle, tak tyto technologie jsou adaptovatelné na mnoho typů použití, v praxi pak rozhoduje efektivita a ekonomičnost. Nicméně věřím, že do budoucna se s VR budeme setkávat stále více…

Využíváte Vy sám technologie virtuální reality pouze v práci, nebo i ve volném čase?
Moje práce je natolik zajímavá, že i ve svém volném čase vyhledávám odborné články týkající se této problematiky a vzdělávám se v oboru. Dá se říci, že se mi práce stala koníčkem.

Je technický vývoj ve ŠKODA AUTO vaším snem? Teď je ten vhodný čas. Navštivte www.skoda-kariera.cz/technicky-vyvoj a zjistěte, jaké pozice na vás čekají.

 
Publikováno: 21. 11. 2017 | Počet zobrazení: 3420 článek mě zaujal 442
Zaujal Vás tento článek?
Ano