Schunk

Autobus jezdí na kyselinu mravenčí

Výrobci vozidel se zaměřují na elektromobily či hybridy, ale co když energii pro vozidla bude dodávat něco úplně jiného než elektřina nebo vodík? Třeba kyselina mravenčí.

 
Právě ta je totiž základem pro pohonnou jednotku unikátního autobusu, který představil v červenci studentský tým FAST z nizozemské Technologické univerzity v Eindhovenu. Systém obsahuje jako první svého druhu na světě elektrickou sběrnici připojenou k malému přívěsu, jež přeměňuje kyselinu mravenčí na elektřinu. Palivo nazvané Hydrozine tvoří směs 99% kyseliny mravenčí a činidlo zvyšující výkon. Má čtyřnásobek energetické hustoty běžné baterie. A právě to pohání autobus.
Podle výzkumníků je kapalná směs udržitelná, uhlíkově neutrální a také bezpečná. Kyselina se přirozeně vyskytuje v žahavých kopřivách a v některých mravencích, ale lze ji také snadno vyrábět na průmyslové úrovni, kde se nejčastěji používá k ochraně krmiva pro hospodářská zvířata. Studenti v Eindhovenu vytvořili systém, který je 42tisíckrát silnější, než byl původně plánovaný a schopný vyrobit 25 kW výkonu. Přívěs, který dělí Hydrozin na vodík a oxid uhličitý se chová jako jakýsi rozsahový extender (důvod, proč byl krátce nazván REX), což umožnilo autobusu cestovat na větší vzdálenosti, než by mohl sám. V současné době tým dokončuje závěrečné testy a předpokládá se, že autobus s kyselinou mravenčí bude v provozu do konce roku 2017.
 
Publikováno: 2. 10. 2017 | Počet zobrazení: 1407 článek mě zaujal 193
Zaujal Vás tento článek?
Ano