Schunk

Autonomní robotické lodě

 

Ještě před koncem příštího roku má být spuštěna světově první autonomní elektrická přepravní kontejnerová loď norské společnosti Yara, která ve spolupráci s námořní technologickou firmou Kongsberg projekt připravuje. Vysokorychlostní kontejnerová loď s názvem Yara Birkeland bude přepravovat chemikálie a hnojiva z výrobního závodu Yasar Prosgrunn do měst Brevik a Larvik. Před přechodem na dálkové řízení bude nejprve fungovat jako plavidlo s posádkou a plně autonomní provoz by měl nastat do roku 2020.
Nejvýznamnější výhodou je značné snížení emisí NOx a CO2, neboť čistě elektrická cesta, kterou by loď využívala, může nahradit dosavadní silniční trasu a 40 000 kamionů za rok, jimiž společnost nyní přepravuje zboží. Nicméně před nástupem autonomních plavidel je potřeba ještě překonat řadu právních a regulačních bariér. Norský námořní úřad a Norská pobřežní správa proto už loni podepsaly dohodu vyhlašující fjord Trondheim za první zkušební oblast na světě pro autonomní lodě. Rolls Royce navrhuje vizi, kde by autonomní robotické lodě bez paluby byly dálkově monitorovány pobřežními řídicími středisky. Datum, které Rolls Royce předpovídá, je rok 2020. Pokud se společnosti Yara podaří realizovat svůj projekt v předpokládaném termínu, je doba robotických lodí už za dveřmi a autonomní námořní plavidla by se mohla dostat do reálného provozu ještě dříve než samořiditelné automobily.

 
Publikováno: 2. 8. 2017 | Počet zobrazení: 1485 článek mě zaujal 213
Zaujal Vás tento článek?
Ano