Aimtec hnv murr

Slovenský létající automobil se připravuje do prodeje

Na výstavě Top Marques Monaco se kromě nablýskaných luxusních vozů či prototypů formule budoucnosti představil i unikátní hybrid automobilu a letadla. Sám o sobě není úplnou novinkou, o jeho předchůdci jste si mohli přečíst i v TechMagazínu, novinkou však je, že šlo o oficiální premiéru modelu, který by se měl již letos objevit na trhu.

 

Stroj, který je dílem stejnojmenné slovenské firmy AeroMobil, by se - pokud vše půjde podle plánu - mohl stát vůbec prvním sériově vyráběným a komerčně dostupným létajícím autem na světě. Předběhl by tak obdobné projekty, jako např. americkou Terrafugii, která již absolvovala letové testy, ale zatím není v prodeji.
Závazné objednávky s termínem dodání za tři roky chce AeroMobil přijímat již letos. Nejde ovšem o levnou záležitost - AeroMobil bude vyráběn v limitované edici 500 ks a podle konfigurace (dle požadavků zákazníků) by se jeho cena měla pohybovat mezi 1,2 až 1,5 mil. eur (32 až 40 mil. Kč). Což jsou peníze, za něž byste si asi pořídili běžné sportovní letadlo i slušný automobil.

Hi-tech pro silnice i nebe
Firma se vývojem létajícího automobilu zabývá už několik let, a stroj představený v Monaku je v pořadí už třetí verzí. Obě dvě předchozí absolvovaly letové zkoušky a získaly certifikace potřebné k provozu, nicméně pro komerční výrobu je určen až nyní představený model.
Nový konstrukční návrh poskytuje bezprecedentní úroveň bezpečnosti cestujících. Vysoce aerodynamický stroj je díky využití nejmodernějších předregulovaných uhlíkových kompozitů ve struktuře vozidla lehčí a silnější a současně umožňuje převoz značného užitečného nákladu. Centrální část vozidla je tvořena integrovanou uhlíkovou kolébkou, která nese pohonnou jednotku a zajišťuje upevnění křídel. Zadní část vozidla je konstrukční monokok vyrobený z jednoho kusu. Tato sofistikovaná karbonová sestava obsahuje všechny zadní ovládací prvky vozidla, i místa pro upevnění zadního odpružení a vrtule. Křídla jsou rovněž zkonstruována s použitím pokročilých kompozitů a zahrnují sklápěcí konstrukci a ovládací plochy křídla letadla. Ovládací prvky byly vyvinuty pro stabilní, bezpečný let za všech podmínek.
O pohon se stará na zemi 2,0litrový čtyřválcový boxer ICE, ve vzduchu je pak zapojen dedikovaný elektrický systém včetně elektronického diferenciálu a přímý pohon vrtule s rychlostí 2400 ot.min-1. Automobilový výkon pomocí dvojice elektromotorů v přední nápravě činí 80 kW, při letu má pohonná soustava výkon 224 kW přes turbodmychadlo ICE. Spotřeba v autorežimu je udávána hodnotou 4,2 l/100 km (dle NEDC), dolet s 90l nádrží by měl činit 750 km. Na silnici dosahuje stroj maximální rychlost 160 km.h-1, ve vzduchu se může pohybovat rychlostí až 360 km.h-1, startovací činí 129 km.h-1 a přistávací 259 km.h-1. Pro start a přistání potřebuje dráhu o délce 397, resp. 595 m - pro domácí letiště budete tedy potřebovat zhruba 600m ranvej.  

Přehledné řízení, bezpečný provoz
Interiér je efektivně optimalizován tak, aby nabízel pohodlí a provozní jednoduchost se všemi funkcemi v dosahu řidiče. Ovládací prvky jsou stylové, přesto známé a snadno rozpoznatelné pro uživatele. Během jízdy využívá AeroMobil unikátní tzv. Glass cockpit, systém s nastavením displeje používaný leteckými společnostmi. Tyto integrované digitální displeje zobrazují veškeré potřebné informace týkající se automobilového provozu vozidla a při vzletu se transformují do přehledného zobrazovacího systému pro použití v letovém režimu.
V kombinaci dvou náročných dopravních systémů hraje samozřejmě mimořádnou roli bezpečnost. Interiér stroje byl proto navržen tak, aby usnadnil začlenění pokročilých bezpečnostních technologií. Konstrukce kabiny je schopna absorbovat a rozložit náraz a nárazovou energii při zachování celistvosti interiéru. Zádržný systém pro pasažéry využívá technologii pyrotechnických bezpečnostních pásů ve spojení s dvojstupňovými airbagy. O bezpečnost ve vzduchu se stará do konstrukce integrovaný padákový systém s nejmodernějšími balistickými padáky. Systém je navržen tak, aby v případě nouze bezpečně dopravil na zem celý drak i s posádkou. Štefan Klein, jeden z tvůrců AeroMobilu, měl ostatně příležitost otestovat jeho fungování osobně, když při jednom z testovacích letů v roce 2015 havaroval na letišti v Nitře. Ačkoli stroj spadl z výšky více než 200 m, pilot utrpěl jen lehká zranění, díky aktivaci padáku, který ztlumil náraz na zem.

Aeromobil v datech
V režimu automobilu, tzn. se složenými křídly má AeroMobil rozměry 5,9 x 2,2 m a výšku 1,5 m, v podobě letadla šířka díky rozpětí křídel vzroste na 8,8 m, ale délka a výška stroje se o 10 cm zkrátí. Max. vzletová hmotnost činí 960 kg (z toho užitečné zatížení 240 kg). Plná přeměna do režimu letu proběhne za méně než 3 minuty, řidič/pilot má k dispozici pokročilé ovládání a avioniku v režimu Fly i Drive a jako volitelnou možnost autonomní let podle aktuální technologie autopilota.

 
Publikováno: 30. 6. 2017 | Počet zobrazení: 1186 článek mě zaujal 259
Zaujal Vás tento článek?
Ano