Francouzi „stopli“ e-maily po pracovní době
Pokud obchodujete s francouzskými partnery, připravte se na to, že budete muset potřebné záležitosti vyřídit výhradě během pracovní doby. A ta je ve Francii výrazně kratší než u nás a ve zbytku světa - od roku 2000 má pracovní týden v zemi galského kohouta jen 35 hodin, což si vymohli odboráři. Nyní přichází francouzské pracovní předpisy s další novinkou.
Předpis, který Francouzům garantuje, že po pracovní době nemusí číst žádné pracovní emaily, nebo brát telefonické hovory a reagovat na ně, prosadila v rámci balíčku pracovních zákonů ministryně práce Myriam El Khomriová. Rozhodnutí zdůvodňuje vláda tím, že od doby, kdy byla pracovní doba snížena na 35 hodin, mnozí zaměstnanci nestíhají své povinnosti a část z nich si plní mimo pracovní dobu (nejčastěji jde právě o odpovídání na pracovní emaily), což jsou podle zákonodárců v podstatě skryté neplacené přesčasy, na které si zaměstnanci stěžovali - přestože pracovními e-maily strávili spousty hodin i během volna, žádné peníze za ně nedostali. Navíc je podle ní třeba bojovat proti nezdravé pracovní kultuře, která zaměstnance nutí být neustále on-line a proti negativním důsledkům, které sebou nezdravé pracovní tempo přináší, jako jsou možné psychické důsledky z přepracovanosti, nespavost, syndrom vyhoření nebo problémy v rodině. Podle studie francouzských výzkumníku skupiny Eleas, uvítalo nová pravidla 60 % zaměstnanců, zákon samotný ovšem nestanovuje žádné sankce pro firmy, které povinnost nedodrží.
Jak uvedl server International Business Times, který přinesl informace o novém předpisu, francouzský zákon není prvním případem, kdy se vedení firmy snaží zajistit zaměstnancům právo na to, aby pracovní záležitosti nezasahovaly příliš do jejich soukromého času, a poukazuje na aktivitu německé automobilky Daimler, která v roce 2014 nabídla zaměstnancům možnost nastavit si v mailu režim, kdy bude na příchozí zprávy server automaticky odpovídat, že příslušný pracovník je momentálně na dovolené, zpráva bude smazána a odesílatel se má ozvat později, nebo v nutném případě kontaktovat někoho z pověřených kolegů, a e-maily došlé během dovolené automaticky mazat, aby se jimi po návratu z dovolené pracovník nemusel zabývat. Cílem bylo zbavit je tradiční obavy mnoha zaměstnanců: masa přijatých e-mailů po návratu z delší nepřítomnosti v práci, kterou musejí projít a vyřídit. Podobná řešení již praktikuje řada dalších, zejména německých firem.