rossleor asseco murr

Francouzi „stopli“ e-maily po pracovní době

Pokud obchodujete s francouzskými partnery, připravte se na to, že budete muset potřebné záležitosti vyřídit výhradě během pracovní doby. A ta je ve Francii výrazně kratší než u nás a ve zbytku světa - od roku 2000 má pracovní týden v zemi galského kohouta jen 35 hodin, což si vymohli odboráři. Nyní přichází francouzské pracovní předpisy s další novinkou.

 
Od 1. ledna letošního roku platí ve Francii nový zákon, který omezuje e-maily v nepracovní době a firmám s více než 50 zaměstnanci nařizuje dohodnout se na „právu na odpojení“, kdy zaměstnanci nebudou muset psát ani odpovídat na pracovní e-maily. Zatímco až dosud záleželo stanovení pravidel jen na vůli zaměstnavatele, nyní mají velké firmy ze zákona povinnost explicitně vymezit povinnosti zaměstnanců i pracovní dobu a nesmí po nich vyžadovat, aby některé z těchto povinností, např. vyřizování pracovní pošty, nebo reagování na pracovní telefonáty, plnili mimo určenou pracovní dobu.
Předpis, který Francouzům garantuje, že po pracovní době nemusí číst žádné pracovní emaily, nebo brát telefonické hovory a reagovat na ně, prosadila v rámci balíčku pracovních zákonů ministryně práce Myriam El Khomriová. Rozhodnutí zdůvodňuje vláda tím, že od doby, kdy byla pracovní doba snížena na 35 hodin, mnozí zaměstnanci nestíhají své povinnosti a část z nich si plní mimo pracovní dobu (nejčastěji jde právě o odpovídání na pracovní emaily), což jsou podle zákonodárců v podstatě skryté neplacené přesčasy, na které si zaměstnanci stěžovali - přestože pracovními e-maily strávili spousty hodin i během volna, žádné peníze za ně nedostali. Navíc je podle ní třeba bojovat proti nezdravé pracovní kultuře, která zaměstnance nutí být neustále on-line a proti negativním důsledkům, které sebou nezdravé pracovní tempo přináší, jako jsou možné psychické důsledky z přepracovanosti, nespavost, syndrom vyhoření nebo problémy v rodině. Podle studie francouzských výzkumníku skupiny Eleas, uvítalo nová pravidla 60 % zaměstnanců, zákon samotný ovšem nestanovuje žádné sankce pro firmy, které povinnost nedodrží.
Jak uvedl server International Business Times, který přinesl informace o novém předpisu, francouzský zákon není prvním případem, kdy se vedení firmy snaží zajistit zaměstnancům právo na to, aby pracovní záležitosti nezasahovaly příliš do jejich soukromého času, a poukazuje na aktivitu německé automobilky Daimler, která v roce 2014 nabídla zaměstnancům možnost nastavit si v mailu režim, kdy bude na příchozí zprávy server automaticky odpovídat, že příslušný pracovník je momentálně na dovolené, zpráva bude smazána a odesílatel se má ozvat později, nebo v nutném případě kontaktovat někoho z pověřených kolegů, a e-maily došlé během dovolené automaticky mazat, aby se jimi po návratu z dovolené pracovník nemusel zabývat. Cílem bylo zbavit je tradiční obavy mnoha zaměstnanců: masa přijatých e-mailů po návratu z delší nepřítomnosti v práci, kterou musejí projít a vyřídit. Podobná řešení již praktikuje řada dalších, zejména německých firem.
 
Publikováno: 27. 2. 2017 | Počet zobrazení: 2582 článek mě zaujal 433
Zaujal Vás tento článek?
Ano