murr Schunk

První elektromobil poháněný článkem na bioetanol

V srpnovém vydání TechMagazínu jsme přinesli zprávu, že japonský Nissan vyvíjí palivový článek s pevnými oxidy, který vyrábí elektřinu z bioetanolu. A nyní je tady první prototyp elektromobilu poháněný palivovým článkem na bioetanol. Jeho dojezd udává výrobce přes 600 km.

 
Prototyp vozidla poháněného palivovým článkem s pevnými oxidy SOFC (Solid Oxide Fuel-Cell) v podání lehkého užitkového vozu e-NV200, představil Nissan v Brazílii, kde je široce zavedena infrastruktura na bioetanol. Průlomový 100% elektrický model využívá reakce kyslíku s různými palivy, včetně etanolu a zemního plynu, pro efektivní výrobu elektrické energie.
Prototyp jezdí na etanol (objem nádrže: 30 l), kterým se nabíjí baterie o kapacitě 24 kWh (výkon SOFC: 5 kW) dovolující dojezd více než 600 km. Jak řekl Carlos Ghosn, prezident a CEO společnosti Nissan: „Elektrický palivový článek na biopalivo nabízí dopravu, která nezatěžuje životní prostředí. Představuje též podporu už existující infrastruktury a umožňuje lokální výrobu energie. Se směsí etanolu a vody se manipuluje bezpečněji než s většinou ostatních paliv. A protože systém nevyžaduje budování nové infrastruktury, představuje obrovský potenciál pro podporu růstu trhu.“
Hnací ústrojí prototypu e-NV200 je vysoce účinné, jezdí na čistý etanol nebo směs etanolu a vody. Elektrický palivový článek nabízí svižnou akceleraci a tichou jízdu elektromobilu, a také nízké provozní náklady. Jeho dojezdová vzdálenost je srovnatelná s vozidly se spalovacími motory.
Bioetanol, který se vyrábí zejména z cukrové třtiny a kukuřice, je běžně k dispozici v zemích Severní i Jižní Ameriky. Díky snadné dostupnosti a nízké hořlavosti směsi etanolu a vody není systém závislý nebo limitovaný stávající infrastrukturou dobíjecích stanic, což usnadňuje jeho zavádění na trh.
 
Publikováno: 27. 2. 2017 | Počet zobrazení: 1139 článek mě zaujal 201
Zaujal Vás tento článek?
Ano