murr Schunk

Vyzkoušeli jsme nové facelifty od Opelu s OnStar systémem

Na pozvání automobilky Opel jsme měli možnost nejen se blíže seznámit se dvěma novými modely Mokka X a Zafira po modernizaci, ale také je hned vyzkoušet na našich silnicích a dálnicích. Ale to nebylo vše, do třetice jsme se podrobněji seznámili s asistenčním systémem Opel OnStar, který už  funguje i v Česku a navíc i česky mluví.

 
O systému Opel OnStar jsme poprvé psali při představení modelu Astra poslední generace, nyní jsou tady další dva modely, které jsou vybaveny tímto pro automobilku klíčovým systémem, jenž se stará o bezpečnost a také umí diagnostiku i navigovat. Ještě v loňském roce nebylo možno tento asistenční systém zkoušet v češtině, dnes už se systém dostal do tzv. druhé vlny, kam spadá i Česká republika, takže ano, systém už nyní mluví česky a co je důležité, řidič nekomunikuje s robotem, ale opravdu s operátorem ovládajícím češtinu, ať se nacházíte v jakémkoliv státě.
Ovládání je nenápadné v podobě tří barevně odlišených tlačítek umístěných u stropu, aby
 byla v dobrém dosahu řidiče i spolujezdce. Prostřední modré tlačítko slouží k běžnému volání poradce, který je nonstop na příjmu. Krajní červené tlačítko je pro urgentní  volání operátora a v případě nehody je aktivováno automaticky (udává polohu vozidla a údaje o vozidle, pokud posádka nereaguje, automaticky vysílá na místo složky integrovaného záchranného systému) a druhé krajní tlačítko zajišťuje nastavení wifi nebo i deaktivace GPS. Tento systém je první rok provozu zdarma, po roce pak za měsíční (250 Kč) nebo roční (2499 Kč) úhradu. A co za to? Využívání červeného nouzového tlačítka SOS, v případě zcizení vozidla upozornění, zjištění polohy a zablokování zapalování, diagnostika vozidla s reportem pro servis, navigování přes operátora a aplikace pro smartphone, jako je zamykání a odemykání na dálku (např. při zabouchnutí klíčů ve voze), zjištění stavu paliva nebo aktivace alarmu.
Myslím, že systém, který je už v základní výbavě vyšších výbav, je velmi prospěšný, uživatel vozu má neustále přehled o vozidle pomocí aplikace v mobilním telefonu nebo přes portál MyOpel. Součástí systému je i funkce wifi hotspotu, ten dokáže připojit až 7 zařízení k internetu. Nutností je samozřejmě si objednat datový paušál. Na vyzkoušení je tři měsíce zdarma nebo do vyčerpání 3 GB. Připojení funguje samozřejmě i v zahraničí. 
 
Mokka po modernizace s označením X
Co znamená písmeno X v názvu modelu nám bylo při prezentaci vysvětleno. Jde o nové značení modelů SUV automobilky Opel. Nyní bude každý další crossover označen ikskem. 
Designové linie Mokky byly zachovány, změnili se přední a zadní partie vozu. Příď má nyní výraznější tvary se změněnou maskou v duchu nového designu Opelu s výrazným denním LED svícením zabudovaným v nových adaptivních LED světlometech, které nahradily bixenonové. Oproti Astře, která disponuje chytrými světlomety Matrix, umí se adaptivní světlomety pouze přizpůsobovat situaci, např. v mlze, do zatáček apod. Mokka X při své délce jen 4,28 m působí robustním dojmem.
Interiér získal na přehlednosti, zmizela většina tlačítek a funkce se ovládají přes dotykový velký displej. Palubní deska je nová s multimediálním systémem Intellink umožňující integraci smartfonu. Díky novému centrálnímu LCD displeji je i přehlednější sdružený přístroj. Jak je u Opelu zvykem, hlavní je bezpečnost, proto byla Mokka vybavena řadou asistenčních a bezpečnostních systémů, např. novou generací kamery Opel Eye, bezklíčovým zamykáním a startováním a také ergonomickými sedadly se zdravotní certifikací AGR.
Mokka X může být vybavena inteligentním adaptivním systémem pohonu všech kol, který automaticky mění podle trakce poměr točivého momentu na jednotlivé nápravy od 100:0 po 50:50 %. Tento systém je k dispozici pro modely se zážehovým čtyřválcem 1,4 l (103 kW), turbodieselem 1,6 CDTI (100 kW), oba s 6stupňovou manuální převodovkou a zážehovým čtyřválcem 1,4 EcoTec (112 kW) propojený s 6stupňovou automatickou převodovkou. 
Mé první dojmy z jízdy jsou vesměs kladné, ujel jsem s Mokkou X asi jen 130 km, většinou v dálničním provozu, takže na nějaké resumé to rozhodně není. Motor je vcelku pružný a zabírá hned od nízkých otáček, překvapilo mě velmi dobré odhlučnění a také příjemná sedadla s vysokým bočním vedením. Určitě je ale zajímavá cena nové Mokky X. Za model se zážehovým 1,6 l motorem o výkonu 85 kW, propojeným s 5stupňovou manuální převodovkou, v nejnižší výbavě Selection, jak stojí v akčním ceníku, zaplatíte 377 900 Kč.   
 
Tradiční rodinná Zafira
Druhým z modernizovaných modelů byla velkoprostorová Zafira. U tohoto MPV proběhla modernizace podobně jako u menší Mokky, takže se změnila hlavně přední část vozu. Byl přepracován nárazník a Zafira dostala dynamicky tvarované nové LED světlomety s technologií AFL. Nyní vypadá Zafira více sportovněji. Také zadní svítilny získaly LED technologii. V interiéru byla také odstraněna spousta tlačítek jako u Mokky a potřebné funkce se volí dotykovým displejem. Inovacemi prošel i multimediální systém. Velkou devizou Zafiry je její variabilita prostoru a komfortní svezení. Zafiru lze upravit od dvoumístné verze až po 7 místný „minibus". Přitom jen u předních sedadel je možnost ergonomické technologie AGR. Potěšilo mě, že Opel dal opět možnost si za příplatek pořídit v zadním nárazníku integrovaný nosič až pro čtyři jízdní kola.
Zafira je k dispozici s ucelenou nabídkou motorů, od zážehových a vznětových, přes plynové na LPG až po CNG. Nyní je už jen ve dvou nabídkách výbavy (Edition a Innovation), ale o to bohatších oproti předchozí generaci. Vyzkoušel jsem dvoulitrový turbodiesel o výkonu 96 kW propojený s 6stupňovou automatickou převodovkou. Tady jsem opět ocenil odhlučnění a také příjemný podvozek, který umožňuje posádce velmi komfortní svezení. 
U Zafiry začíná akční cena na 455 900 Kč za model ve výbavě Edition, s benzínovým motorem 1,4 l o výkonu 88 kW propojený s 6stupňovou manuální převodovkou. Naopak vrchol nabídky končí na cenovce 666 900 Kč za model ve výbavě Innovation, poháněný turbodieselem 2,0 CDTI o výkonu 125 kW propojený se 6stupňovou automatickou převodovkou.
 
Publikováno: 29. 12. 2016 | Počet zobrazení: 1421 článek mě zaujal 252
Zaujal Vás tento článek?
Ano