ITS Schunk

Česká firma vs. Facebook a Apple: uspěje David proti Goliášům?

Evropská komise přijala stížnost společnosti GeeksHouse na postup společností Apple a Facebook, který znemožnil vydání mobilní aplikace HOWGH. Ušlý zisk by mohl být až 5 mld. Kč, firma se proto obrátila na vrcholné evropské instituce s požadavkem o prošetření možného zneužití dominantního postavení.

 
Aplikace HOWGH do sebe integrovala většinu nejpoužívanějších komunikačních platforem, jako Facebook messanger, nativní komunikační aplikaci Applu - iMessage nebo Viber a WhatsApp. Její výhoda tedy byla pro uživatele zjevná: díky české aplikaci už nemělo být potřeba otevírat různé komunikační aplikace, ale vše se odehrávalo v jedné. O takové řešení byly do té doby pokusy pouze na operačním systému Android, ale pro iOS to byla novinka. Vývojový tým našel způsob, jak jednotlivé platformy integrovat díky jejich otevřeným protokolům. „Věděli jsme, že děláme něco unikátního, co na trhu ještě není a co má potenciál oslovit hodně lidí. Ten vývoj byl navíc dlouhý a náročný,“ říká Ondřej Štěpánek, spolumajitel GeeksHouse a šéf vývojového týmu. 
Společnosti Facebook a Apple se však rozhodly bez předchozího upozornění tyto protokoly zavřít a tím i znemožnit další vývoj aplikace HOWGH, k čemuž došlo v poslední fázi vývoje a prakticky jen pár dnů před uvedením aplikace na trh. Obvyklou praxí přitom je, upozorňovat na chystané uzavření protokolů i několik let dopředu, a to právě z toho důvodu, aby vývojářské týmy neprogramovaly zbytečně. 
Takový postup podle právních zástupců vykazuje znaky zneužití monopolního postavení, a proto se GeeksHouse rozhodli bránit. „Nejprve jsme zkoušeli komunikovat přímo s nimi a poslali jsme dopisy jak na Apple, tak na Facebook. Apple nám odpověděl dopisem, který vypadal jako mnohokrát použitá šablona a Facebook nezareagoval vůbec,“ popisuje Ondřej Štěpánek chování IT gigantů. Následovalo proto sepsání stížnosti k Evropské komisi, která žádost přijala a začíná se ji zabývat. Aktuálně se dotazuje na stanoviska, která ve sporu mají Apple a Facebook.
„Vyčíslili jsme výší potenciálně ušlého zisku, na dvakrát 2,5 miliardy korun. To číslo se může zdát astronomické, ale musíme si uvědomit, že se jednalo o unikátní aplikaci, která by oslovovala obrovské množství lidí. Abychom zmíněnou hodnotu získali, použili jsme zcela standardní vzorec, jaký se při vyčíslení ušlého zisku používá běžně,“ říká Petr Fučík, právní zástupce společnosti GeeksHouse.

 
Publikováno: 30. 11. 2016 | Počet zobrazení: 1193 článek mě zaujal 193
Zaujal Vás tento článek?
Ano