hnv murr

Volkswagen T6 Multivan s přezdívkou Spací

Automobilka se snaží novou už šestou generací modelu T obohatit trh užitkovými vozy s vysokou úrovní komfortu, bezpečnosti, hospodárnosti a užitných vlastností. Tato modelová řada má obrovskou tradici, za 65 let výroby to znamená už více než 12 mil. aut. Nabídka v minulosti a samozřejmě i současnosti zahrnuje nepřeberné množství kombinací, redakce měla možnost vyzkoušet tu, která může poskytnout posádce pohodlný nocleh. 

 
Stejně jako doposud je také řada T6 rozdělena do tří základních kategorií. Do užitkových vozidel se řadí skříňový vůz, valník, dvojitá kabina a kombi, mezi MPV koncipované pro podnikání i soukromé využití Multivan a Caravelle, vozidlem pro volný čas je California. Mimořádnou variabilitu a funkčnost zvyšují dva rozvory a tři výšky střechy. Spolu s velkým počtem nabízených možností poháněcího ústrojí se tak dá nakombinovat více než 500 variant.
Nová generace je na první pohled rozpoznatelná především podle zcela nové nadčasové čelní partie, která má být výrazem síly. Charisma a dynamiku dodává dolů protažený nárazník, který se nízko nad vozovkou začíná téměř vertikálně zvedat vzhůru. Originální je také záď, její horizontální prolis zdůrazňuje šířku vozu, což ještě umocňuje široké zadní okno s geometricky jasně vymezeným prostorem pro registrační značku osvětlenou LED diodami. Z kabiny je ze všech míst skutečně výborný výhled na všechny strany. Přístrojová deska se vyznačuje vysokou úrovní praktičnosti, vyváženou ergonomií, četnými odkládacími prostory a přehledností. Sedadla jsou uspořádaná variabilně v závislosti na modelu, totéž platí pro další odkládací prostory. Třeba ve variantách pro přepravu osob je výrazně širší středová konzola s držáky nápojů, přihrádkou pro multimediální přístroje, mobilní telefon, i přihrádkou pro lahve s možností chlazení napojením na klimatizaci.
Na výběr je z šesti vpředu napříč uložených dvoulitrových motorových jednotek, z nichž čtyři jsou nové čtyřválce TDI a dva TSI. Všechny jsou sériově vybaveny systémem start/stop. V závislosti na výkonu jsou kombinovány s 5stupňovou či 6stupňovou mechanickou převodovkou nebo se 7stupňovou převodovkou DSG. Mnoho variant je možné navíc objednat s pohonem všech kol 4MOTION.
K testu jsme měli model Multivan uzpůsobený i k přenocování. Byl v druhé nejvyšší výbavě Highline, která má mj. už v sériové výbavě boční posuvné dveře z obou stran. Ty se dají otevírat a zavírat elektricky zatažením za kliku, na povel tlačítka nebo dálkovým ovládáním na klíčku. To samozřejmě velmi usnadňuje přístup na všechna zadní sedadla. Pohodlný nocleh posádce zajišťuje na přání dodávané speciální prodloužení lehací plochy s kovovou konstrukcí v kolejnicovém systému a matrace. Pod vysokou plochou na ležení je velkorysý prostor pro zavazadla, přepravky s nápoji nebo nákupní košíky. Paket pro přenocování zahrnuje i záclonky na okna, potah pro druhou řadu sedadel, tři plastové výsuvné odkládací schránky pod třímístnou lavicí, odpadkový koš ve dveřích řidiče a bodovou svítilnu. O příjemné klima i během chladnějších nocí se postará nezávislé horkovzdušné topení s časovým spínačem a druhým bezúdržbovým akumulátorem. My jsme s autem naopak jezdili ve velmi horkém letním počasí, a tak jsme v něm nepřespávali, abychom nemuseli týrat klimatizaci. Mimochodem třízónová automatická klimatizace Climatronic se jinak v úmorném vedru velmi osvědčila, stačí jen nastavit požadovanou teplotu a všechny ostatní parametry včetně ventilátoru se řídí zcela automaticky. Nicméně zpět k nabízenému spacímu uspořádání. Cvičně jsme si ho vytvořili a vyzkoušeli. Jeho instalace je vcelku snadná a intuitivní, může poskytnout zázemí pro dva dospělé i třeba s jedním dítětem. 
Celkově byla výbava vozu nadstandardní. Vedle nejrůznějších bezpečnostních, jízdu usnadňujících a komfortních prvků a systémů, Highline na první pohled charakterizuje černě lakovaná mřížka masky chladiče vícedílného nárazníku, zdobená třemi elegantními chromovanými lištami. Dynamický vzhled umocňují 17“ kola z lehké slitiny s širokými pneumatikami rozměru 235/55 R 17. Interiér se vyznačuje ozdobným obložením a plochami čalouněnými tkaninou v bočním obložení. V autě byla také navigace Discover Media Plus s 6,3" barevným dotykovým displejem a hlasovým ovládáním, funkčně velmi kvalitní až na to, že vzhledem k umístění toho na ní, při intenzívním slunečním svitu, moc vidět není.
Auto poháněl silnější dvoulitrový zážehový čtyřválec s nejvyšším výkonem 150 kW a maximální rychlosti 198 km.h-1, v kombinaci se 7stupňovou převodovkou DSG a s pohonem všech kol 4MOTION. Pro jízdní komfort je toto uspořádání velmi vstřícné. Skvělý výkon, příjemný zvuk,
 optimální řazení, v případě potřeby automaticky zaberou jednotlivá kola. Najeli jsme 564 km v maximálním obsazení tři osoby, tři horská kola, patřičná bagáž. Nejvíce ukrojila dálnice, provoz v Praze a okolí si napočítal asi 150 km. Výrobce uvádí kombinovanou spotřebu 9,2 l/100 km, my jsme se dostali při klidné jízdě při tolerantním dodržování předepsaných rychlostí na 11,3 l/100 km, což není málo. I tak je však dojezd na plnou nádrž o objemu 80 l poměrně slušný.
Pořizovací základní cena bez DPH testovaného Volkswagenu T6 Multivan Highline v popsaném uspořádání byla 1 348 138 Kč, celková s výbavou na přání dosáhla na 1 667 186 Kč.

Oldřich Šesták   

 
Publikováno: 1. 11. 2016 | Počet zobrazení: 3651 článek mě zaujal 490
Zaujal Vás tento článek?
Ano