ITS Schunk

Sportovní Seat Leon ST s ekonomickým pohonem na CNG

Kombi Leon ST z produkce Seatu je ve znamení ladných linií, nehýří zbytečnými designovými prvky, disponuje hladkými tvary a řekl bych, že je spíš nenápadný. To je jen ale první pohled... Stačí se na něj zadívat pozorněji a z nenápadného vzhledu je najednou temperamentní Španěl. Provedení kombi, které jsem měl k dispozici, nabízí nejen aerodynamické prvky, ale také ekonomický provoz na stlačený zemní plyn CNG. 

 
Testovaný model byl zkrášlen z každé strany nálepkami oznamujícími, že Seat Leon TGI pohání CNG. Tím samozřejmě na sebe poutal pozornost. Několikrát jsem musel odpovídat na dotazy, za kolik jezdí nebo jestli je znát jízda na plyn ve srovnání s benzínem apod. 
V červencovém vydání TechMagazínu jsem psal o koncernovém sourozenci, modelu Škoda Octavia G-Tec, který poháněl dvoupalivový přeplňovaný motor 1,4 TSI o výkonu 81 kW, schopný využívat k pohonu jak klasický benzín, tak i stlačený zemní plyn. A protože Seat patří do koncernu, využívá Leon stejnou technologii pohonu. Také nádrže jsou stejné i jejich umístění. Nádrž na benzín má kapacitu 50 l, dvě vysokotlaké nádrže na stlačený zemní plyn pojmou 15 kg CNG. Umístěny jsou pod zavazadlovým prostorem, jehož objem je nyní 587 l. Díky umístění plynových nádrží chybí rezervní kolo, k dispozici je jen sada na lepení pneumatik. 
Přepínání paliv je automatické. Při startu za nízkých teplot využívá motor benzín a pak hned přepíná do plynového režimu. Přepínat ručně mezi palivy nelze, až se vyprázdní plynové nádrže, systém automaticky přejde na benzín. Hodnoty palubního počítače velmi jednoduše dokumentují zrovna používané palivo, jako je průměrná spotřeba, dojezd apod. Stejně jako u Octavie G-Tec jsou oba ukazatele paliva v zorném poli řidiče, palivoměr CNG je umístěn vlevo místo ukazatele teploty chladicí kapaliny. I když výrobce udává dojezd na plynový pohon cca 250 km, mě ukazovala konečná spotřeba 281 km. Před zcela prázdnou plynovou nádrží systém několikrát varuje řidiče, aby natankoval CNG (v případě G-Tec to bylo při dojezdu 40 km, u Leona při dojezdu 30 km). Přepnutí na benzínový pohon řidič vůbec nezaregistruje, pokud se na to zrovna nesoustředí. Jde o velmi plynulý proces. Jelikož se systém snaží využívat úsporný pohon, po každém nastartování se hlásí a připomíná řidiči, že má natankovat CNG.     
Agregát je propojený se 6stupňovou manuální převodovkou a pohání přední kola. Výkonově (81 kW) nepatří mezi siláky, ale na dálniční předjíždění, díky točivému momentu 200 Nm v rozmezí 1500 - 3500 ot.min-1, bohatě stačí. Líbilo se mi odhlučnění kabiny, do interiéru se při klidné jízdě dostával jen klasický aerodynamický šum. Řazení převodových stupňů je přesné s krátkými drahami a přenáší jen lehké vibrace od motoru.   
Hrdlo nádrže na CNG je umístěno stejně jako u Octavie, hned vedle hrdla nádrže na benzín, pod společným víkem nad zadním pravým kolem. Tankování je jednoduché a trvá jen o něco déle než tankování benzínu. Rozdíl v chodu motoru je nepostřehnutelný, ale při sledování jednotlivých režimů mi přišel motor živější při spalování benzinu. 
V kombinovaném cyklu ukazoval Leon spotřebu 4,4 kg CNG na 100 km, při jízdě na benzín jsem se dostal na 4,9 l. Celkový dojezd palubní počítač ukazuje přibližně 250 + 850 km, záleží ale na stylu jízdy. Po výpočtu jízdy na CNG vyšla spotřeba zhruba na necelou korunu na kilometr.
Při rychlejším projíždění zatáčky Leon drží pěkně stopu a naklání se jen mírně. Kombík je prostorný a velmi příjemný, dá se rychle zvyknout na jeho praktičnost. Ocenil jsem nejen dostatečný prostor na zadních sedadlech (i 180 cm vysoký kolega měl nad hlavou dost místa), ale i systém start/stop
 (který jinak nemusím) reagoval velmi hbitě. Výhodě CNG pohonu přispívá stále se rozšiřující síť čerpacích stanic, kterých je u nás už přes 120.

 
Publikováno: 10. 10. 2016 | Počet zobrazení: 1046 článek mě zaujal 143
Zaujal Vás tento článek?
Ano