EuroBlech Murrelektronik

Propagace EU v Česku přijde na více než šest miliard korun

Nepochválíš-li se sám, nikdo jiný to za tebe neudělá. Tento Cimrmanův axiom – jako jediný z odkazu českého génia – vzal Brusel doslova. Převeden do evropské praxe znamená, že dotace poskytované Evropskou unií jsou spojené s tzv. povinnou publicitou. Jinými slovy, obdarovaný musí všude hlásat, jak mu evropské fondy pomohly. Na to má jít zhruba procento dotací.  

 

Česko může v letech 2007 až 2013 z Bruselu získat celkem 26,69 miliardy eur, tedy podle aktuálního kurzu 686 miliard korun. Na propagaci je tak určeno více než šest miliard korun. A to v době, kdy se očekává další ekonomický útlum a Česku chybí životně důležité úseky dálnic, chybí 300 milionů korun na zvýšení bezpečnosti silnic prvních tříd, kde v roce 2011 došlo k největšímu počtu smrtelných dopravních nehod, chybí peníze na modernizaci železničních koridorů či na čistírny odpadních vod. 
Nejnověji chystá ministerstvo pro místní rozvoj propagační kampaň za zhruba 200 až 240 milionů korun. Kampaň má představit nejen výsledky evropské pomoci programům ministerstva, ale souhrnně propagovat výstavbu silnic, železnic, výrobních provozů, staveb v sociální oblasti, rekvalifikační a vzdělávací kampaně i zlepšení životního prostředí, které se za pomoci peněz z evropských fondů v Česku realizovaly.
„Na publicitu evropských fondů v operačním programu Technická pomoc v gesci ministerstva pro místní rozvoj navrhla česká vláda v roce 2006 částku dvou miliard korun, tuto sumu Brusel schválil. Ministr Kamil Jankovský z toho 1,2 miliardy korun přesunul do jiných programů, abychom podpořili potřebné oblasti. Jsme přesvědčeni, že cílů publicity dosáhneme i s částkou 800 milionů korun,“ uvedla mluvčí ministerstva Jana Jabůrková.
Připravovaná kampaň ministerstva může být podle Jabůrkové i levnější, protože rozhodujícím parametrem v připravovaném tendru bude cena. Kampaň má zahrnovat jak články v tisku, rozhlasové a televizní pořady, billboardy a letáky, tak i semináře a konference.

Rozšíření obzorů za 27 milionů
Ministerstvo školství letos a v příštím roce využije evropských peněz na povinnou publicitu v kampani Rozšiřte si obzory. Bude stát 27 milionů korun.
„Je to kampaň na podporu rekvalifikací,“ řekl mluvčí ministerstva Hynek Jordán.
S tématicky zaměřenými kampaněmi, na něž z 85 % přispěly evropské fondy, má zkušenosti i vládní agentura na podporu cestovního ruchu CzechTourism. Ta dokázala spojit povinnou publicitu s propagací Česka.
V jiných případech může povinná publicita zavánět zbytečným rozhazováním milionů korun. To, že silnice, domov důchodců nebo čistírna odpadních vod existuje, je patrné na první pohled. Navíc u každé takové stavby stojí výrazná tabule, zdůrazňující příspěvek EU.
„Když ty peníze na publicitu nevyužijeme, tak propadnou, nic nedostaneme,“ vysvětluje Jana Jabůrková motiv utrácení. Pro publicitu evropských fondů existují striktní pravidla a manuály. Pracovaly na nich desítky bruselských úředníků a rozpracovávají je desítky dalších lidí na českých ministerstvech. Jsou přesně stanoveny odstíny barev log, znaků evropských programů, vzdálenosti mezi nimi na úředních dokumentech i informačních tabulích. Je přesně stanoveno, že na billboardech musí informace o finanční spoluúčasti EU zabírat nejméně čtvrtinu plochy. Odchylka od normy může znamenat, že EU náklady na takovou propagaci neuhradí. Jen proto, že hvězdy evropské vlajky plasticky nevystupovaly nad povrch vlajky na pamětní desce jedné dokončené budovy, hrozilo, že Brusel odmítne tisíce korun za bronzovou desku zaplatit.
Jedním z největších propagátorů evropských fondů je Státní fond životního prostředí. Na povinnou publicitu, semináře, školení i na přípravu dalších dotací má podle nařízení Bruselu vynaložit více než 48 milionů eur, to je podle aktuálního kurzu 1,25 mld. Kč. Tato suma představuje 0,99 % dotací na všechny aktivity, týkající se životního prostředí. Počítá se s tím, jako i u jiných organizací, že informační projekty zahájené do konce roku 2013 se z evropských peněz budou platit až do roku 2015.

Národ sobě - po evropsku
Každá firma i organizace má právo na propagaci své činnosti. Daňový poplatník z toho ale nadšený být nemusí. Pokud by Brusel rozděloval peníze, které získal odněkud z Číny nebo Ameriky s tím, že je nemusí vracet, zaslouží pozlacené tabule na každém rohu. Ale Čína ani Amerika Evropské unii žádné peníze nedarují.
Takže evropští úředníci přerozdělují peníze, které jim poslaly jednotlivé členské státy EU. Ani státům nic z nebe nepadá, peníze vyberou na daních od svých občanů. Na informačních tabulích a v propagačních letácích by proto Češi, Moravané a Slezané měli poděkovat sami sobě. A ještě Němcům a Francouzům. Platit miliony korun za to, že si člověk bude blahopřát sám sobě, ovšem nedává smysl nejen v době očekávaného ekonomického útlumu.
Česká republika od svého vstupu do EU v roce 2004 do konce letošního června podle ministerstva financí získala z evropských fondů 401,2 mld. Kč. Ve stejné době Česko odvedlo do unijního rozpočtu 239 miliard.
Znamená to, že 6 korun z každé desetikoruny, která přišla z Bruselu, ve skutečnosti pochází z Česka. Z necelých 7 mld. Kč na povinnou publicitu evropských fondů Češi, Moravané a Slezané tak sami zaplatili a ještě zaplatí více než čtyři miliardy korun. Za co? Za billboardy, letáky a semináře o tom, jak jim pomáhají dotace z Evropské unie.
Možnost, že by se přestaly přerozdělovat peníze daňových poplatníků Evropy, považuje Brusel za destruktivní. Ostatně, takový nápad v Cimrmanově odkazu chybí.
Milan Samek

 

 

 
Publikováno: 14. 2. 2012 | Počet zobrazení: 1843 článek mě zaujal 316
Zaujal Vás tento článek?
Ano