Aimtec hnv murr

Strojaři kolem rychlých kol

Se značkami předních výrobců a dodavatelů obráběcích strojů se nesetkáváme jen na oborových veletrzích a podobných akcích, ale nezřídka i tam, kde bychom to asi vůbec neočekávali. V řadě případů se např. objevují i vedle jmen prestižních sponzorů na kapotách nejrychlejších vozů planety - závodních monopostech Formule 1, kde strojírenské firmy figurují v roli klíčových technologických partnerů.

 
Značka Porsche na Ženevském autosalonu v roce 2014 oznámila strategické spojenectví se společnosti DMG MORI, která se stala exkluzivním partnerem Porsche týmu pro vytrvalostní závody v nejvyšší kategorii World Endurance Championship (WEC), jejichž komplex zahrnuje 8 soutěží na třech kontinentech, včetně vrcholného závodu: prestižní 24hodinovky Le Mans. Kromě nepřehlédnutelné reklamy představuje takovéto spojenectví v motorsportu pro strojaře ovšem i další přínos - možnost otestovat si součástky vyráběné na CNC strojích doslova za hranice jejich možností.

Porsche v péči DMG MORI
V roce 2015 dosáhly vozy Porsche v závodě Le Mans umístění na prvních dvou pozicích vítězného žebříčku a automobilka získala titul mistra světa konstruktérů. Na obranu mistrovského titulu se nyní připravuje ve spolupráci se společností DMG MORI nové Porsche 919 Hybrid. Tento nový závodní vůz je ve světě silných aut technologickým skvostem, konstruktéři se rozhodli opět uplatnit hybridní řešení.
Hnací jednotka o výkonu 662 kW dosahuje vyšší účinnosti, aerodynamika byla více specifikována pro různé závodní dráhy a hmotnost jednotlivých složek byla podstatně snížena. 
Nové hybridní Porsche poprvé plně využívá WEC předpisy nasazením tří různých tzv. aerodynamických balíčků, aby vůz nejlépe vyhovoval příslušným úsekům závodních tratí povolených regulemi (maximálně tři aerodynamické parametry). Hmotnost čtyřválcového turbomotoru, stejně jako jeho spotřeba paliva, může být dále snížena. Oba systémy rekuperace energie hybridního pohonu byly vylepšeny z hlediska účinnosti a efektivity. To platí pro optimalizované elektromotory na přední nápravě, napájení elektroniky i nové generace bateriových lithium-iontových článků.
Nová přední náprava umožňuje větší možnosti nastavení, zatímco intenzivní vývoj pneumatik ve spolupráci s další partnerskou firmou Michelin zajistil pro nový Porsche 919 Hybrid rafinované celkové nastavení. Výrobu přesných součástí, které jsou v tomto vytrvalostním závodě ještě více než na obvyklých tratích F1 vystaveny extrémní zátěži, byly vyráběny na strojích technologického partnera DMG MORI.

Haas a nová formule pro USA
Logo a název dalšího z velkých světových výrobců nese na své černé kapotě z lehkých karbonových kompozitů i další ze závodních vozů F1 - americký stroj VF-16 s nímž se na okruhy závodních drah letos - po 20 letech - vrací USA. S jejich výrobou pomáhala firma Haas Automation, jejíž CNC stroje se rovněž uplatnily při výrobě těchto závodních monopostů, a která se stala oficiálním technologickým partnerem amerického závodního týmu. 
Název VF-16 odkazuje na první CNC stroj VF-1, jehož výroba byla ve firmě Haas Automation zahájena v roce 1988. Přitom první písmeno V je zkratkou pro vertikální stroj a zakladatel firmy Gene Haas k tomu přidal F1, takže neoficiálně bylo pojmenování stroje Very First One, což v překladu znamená Úplně první. 
Možnost vidět tento vůz na vlastní oči měli i účastníci letošních zákaznických dnů firmy Teximp, která u nás značku Haas zastupuje, a jejímuž řediteli Martinu Vodvářkovi se podařilo dojednat zapůjčení vozu pro tuto příležitost do ČR.

Misan - formule ČVUT
A pokud byste si mysleli, že svět rychlých vozů monopostů Formule je výhradně záležitostí nadnárodních světových gigantů, budete možná překvapeni, že mezi technologickými partnery těchto “stíhaček na kolech” figurují i české firmy. Konkrétně např. společnost Misan. Logo dodavatele japonských obráběcích strojů Okuma a Brother najdete na studentské formuli ČVUT CTU Cartech, která se nedávno představila i na jarním odborném semináři firmy v jejím technologickém centru v Lysé nad Labem. I když v tomto případě nejde o stroj určený přímo pro prestižní okruhy klasických závodů F1, neznamená to, že by byl horší, naopak je ukázkou skutečné strojírenské moderní hi-tech. Díly totiž vznikaly jednou z nejprogresívnějších průmyslových technologií tzv. aditivní výroby - laserovým spékáním, pro kterou byly využity stroje řady Concept laser, jejichž distributorem v ČR a na Slovensku je právě Misan. Laser cusing (nebo laser sintering) jež zařízení německé firmy Concept laser provádějí, patří k moderním perspektivním metodám strojírenské výroby využívající digitálních prototypů, s jejichž uplatněním se počítá např. právě v nastupující koncepci Průmysl 4.0.
V případě aplikace pro studentskou formuli ČVUT CTU Cartech spolupracoval Misan na návrhu a úspěšné realizaci nové optimalizované konstrukce pádel systému elektropneumatického řazení, který se ve vozech týmu CTU Cartech používá od roku 2009 a umožňuje zkrátit dobu řazení pod 0,2 s. Tyto konstrukční prvky musí vydržet veškeré namáhání během zmáčknutí a poskytovat řidiči co nejpřesnější odezvu. Samozřejmostí je i minimální hmotnost, která je pro rychlé závodní vozy klíčová a o níž konstruktéři usilují u všech součástí. Metoda laserového spékání laser cusing byla ideálním řešením mj. také proto, že umožňuje zhotovit i tvarově velmi komplikované součásti, které není možné vyrobit s použitím konvenčních technologií. 
Další součástí vyrobenou technologií laserového spékání s využitím topologické optimalizace byl sloupek řízení. Šlo o snížení hmotnosti tohoto dílu a zvýšení jeho tuhosti ve vybraných směrech, aniž by byla překročena limitní hodnota maximálního redukovaného napětí. Výsledný díl má celkovou hmotnost 312 g a má 9krát větší tuhost než původní sloupek řízení, řešený jako ocelový svařenec.

 
Publikováno: 26. 7. 2016 | Počet zobrazení: 2182 článek mě zaujal 474
Zaujal Vás tento článek?
Ano