Ceratizit AMPER 2019

Vodík na silnicích už je realitou i v ČR

Jedním z atraktivních exponátů na mezinárodním veletrhu CzechBus byl i světový unikát v podobě autobusu s trihybridním pohonem. TriHyBus, který vyvinul Ústav jaderného výzkumu Řež a jeho partneři za podpory Ministerstva dopravy ČR a EU je zároveň prvním autobusem s vodíkovými palivovými články vyvinutý ve střední a východní Evropě.  

 

TriHyBus (Triple Hybrid Hydrogen Bus, neboli trihybridní vodíkový autobus) na první pohled vypadá jako běžný autobus, ale je nabit nejmodernějšími technologiemi a představuje jeden ze směrů, kam se může ubírat budoucnost městské dopravy. Při jeho provozu nevznikají žádné škodlivé emise, minimální je i hladina hluku a vibrace při jízdě.

Trojkombinace ekologických pohonů
TriHyBus s koncepcí trojitého hybridního pohonu je unikátní i mezi obdobnými vodíkovými vozidly, protože kombinuje hned několik pohonných systémů: vodíkové palivové články, baterie a výkonné kondenzátory (tzv. ultrakapacitory). „TriHyBus v podstatě využívá naplno všechny výhody této koncepce. Navíc uchovává brzdnou energii, aby ji mohl využít při akceleraci nebo jízdě do kopce. Tím pracuje s mnohem vyšší účinností a tedy i delším dojezdem. Naším cílem bylo snížit cenu vodíkového autobusu použitím menšího palivového článku, a snížit spotřebu vodíku. Zároveň jsou všechny tři zdroje energie provozovány v optimálním režimu, čímž se prodlužuje jejich životnost,“ uvedl Luděk Janík z ÚJV Řež. Podle něj má koncept trojitého hybridního systému šanci prosadit se na mezinárodním poli v sériové výrobě. ČR by se tak opět zařadila mezi technologické lídry v oblasti inovativního automobilového průmyslu.

Mezinárodní dílo na českých silnicích
Základním zdrojem energie pro TriHyBus je elektřina z palivových článků o výkonu cca 50 kWe, dále baterie Li-ion a ultrakapacitory. Pro spolupráci všech zdrojů energie byl vyvinut řídicí systém, který optimalizuje tok energií v systému napájení trakčního motoru. Právě tento systém umožňuje rekuperaci energie do sekundárních zdrojů (např. při jízdě z kopce, brzdění atd.) a její opětovné využití v energeticky náročných režimech (např. zrychlování). Toto uspořádání umožňuje využít palivový článek, primární energetický zdroj, s relativně malým výkonem.
Na projektu TriHyBus pracoval ÚJV Řež od roku 2005. Postupně se do něj zapojila řada dalších partnerů z ČR i dalších evropských zemí: Škoda Electric, Proton Motor (Německo), LindeGas, IFE Halden (Norsko) a Veolia Transport. Jezdit bude TriHyBus na běžné lince v Neratovicích, data z provozu se budou sbírat a analyzovat pro účely dalších vylepšení.

Seznamte se: TriHyBus v číslech
12 m dlouhý, 14tunový autobus postavený na podvozku Irisbus Citelis používá jako primární zdroj energie: 50 kW membránový (PEM) vodíkový palivový článek o výkonu 48 kW, sekundární zdroje tvoří li-ion Akumulátor (max. 40 kW, 10 kWh) a ultrakapacitory (4 x 18F, max. 200 kW, 1,2 kWh ). Výkon elektrického trakčního motoru je 120 kW (odpovídá 163 HP), maximální rychlost je omezena na 65 km.h-1. Zásoba plynného vodíku (20 kg) je uložena ve čtveřici vysokotlakých (30 MPa~ 20 kg H2)  kompozitních nádrží o celkovém objemu 800 l umístěných na střeše vozidla. Jejich natankování trvá 10 min a na jednu nádrž ujede až 300 km. Spotřeba činí 7,5 kg vodíku na 100 km, což odpovídá přibližně 20 l nafty.
 

 

 
Publikováno: 11. 12. 2011 | Počet zobrazení: 2324 článek mě zaujal 383
Zaujal Vás tento článek?
Ano