Aimtec hnv murr

Jak zvládnout bez problémů zimu na silnicích

Nejdůležitějším krokem je bezesporu výměna letních pneumatik za zimní a kontrola technického stavu vozidla. S přezutím neradno čekat na první sníh. Zimní pneumatika totiž překonává svými vlastnostmi letní pneumatiku nejen na sněhu, ale i na suchém a mokrém povrchu, jakmile teploty poklesnou pod 7 °C.   

 

Důvodem je rozdílné složení pryžové směsi letních a zimních pneumatik. Měkčí běhounové směsi zimních pneumatik zaručují i během teplejší zimy bez sněhu větší stabilitu, lepší ovladatelnost a výrazně kratší brzdnou dráhu.
Na výše uvedené skutečnosti zareagovala i česká legislativa, která od 1. listopadu 2011 zavádí pro osobní a užitkové vozy povinnost používat zimní pneumatiky za zákonem stanovených podmínek na všech druzích pozemních komunikací, nikoli tedy jen na vyznačených úsecích, jako tomu bylo doposud.
V ČR platí povinnost používat zimní pneumatiky pro období od 1. listopadu do 31. března, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo kde lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Zákon rovněž stanovuje, že u motorových vozidel s celkovou hmotností do 3500 kg jsou zimní pneumatiky povinné na všech kolech a hloubka jejich hlavních dezénových drážek musí činit nejméně 4 mm. Povinnost se nevztahuje na případy nouzového dojetí s rezervní pneumatikou.
Na tuto povinnost zareagovali i pojišťovny a od listopadu začnou vymáhat od viníků nehod, kteří je zavinili kvůli nepřezutým letním pneumatikám, proplacení části toho, co uhradily z povinného ručení poškozenému motoristovi. Kromě toho řidičům na letních pneu seškrtají desítky procent odškodnění z havarijního pojištění.

Několik užitečných rad
- Řidiči, kteří přezouvají na již používané zimní pneumatiky v předchozích sezonách, by je měli před montáží důkladně prohlédnout, zda nejsou poškozené či příliš opotřebované. Legislativní požadavek na minimální hloubku dezénu 4 mm má své opodstatnění. Při nižší hloubce vzorku ztrácí zimní pneumatika své přednosti na sněhu a mizí i takzvaný samočisticí efekt. Dalším směrodatným kritériem pro výměnu stávajících zimních pneumatik za nové je kromě hloubky dezénu také stáří pneumatiky. Odborníci ze společnosti Bridgestone doporučují obměňovat zimní pneumatiky nejpozději po pěti sezonách provozu. Každá pneumatika totiž ztrácí časem své původní vlastnosti vlivem povětrnostních podmínek na použitou směs.
Výsledky nezávislých testů ukázaly, že při volbě nových zimních pneumatik se vyplatí sázka na kvalitu, která žel není zaručena pouhým označením „M+S“, „M.S“, „M/S“ nebo „MS“ (mud and snow = bláto a sníh) na bočnici nebo zařazením do kategorie terénních pneumatik. Někdy jsou tak totiž označeny také pneumatiky, které nejsou vyrobeny ze speciální zimní směsi pro nízké teploty nebo nemají potřebné lamelování nezbytné pro bezpečnou jízdu na sněhu a kluzkém povrchu. Výrobci značkových pneumatik proto zavedli jako spolehlivé vodítko pro spotřebitele symbol horského štítu a sněhové vločky umisťovaný na bočnice pneumatik, které jsou skutečně připraveny na všechny nástrahy zimního období. Tyto pneumatiky jsou navíc často vybaveny indikátorem opotřebení udávajícím zbývající hloubku dezénu 4 mm. Indikátor má na sobě symbol sněhové vločky (hvězdičky) a jeho poloha v běhounu je označena symbolem hvězdičky a hodnotou 4 mm v ramenní části. Používání pneumatik označených symbolem sněhové vločky vyžaduje od prosince 2010 např. německá legislativa.
- Motoristé, kteří se v zimě chystají do zahraničí, by si měli předem zjistit, jak je v zemích, jimiž budou projíždět, definováno zimní období a jaké jsou tamní požadavky na zimní výbavu, protože co stát, to jiná právní úprava.
- Na cesty do hor je doporučováno rovněž přibalit sněhové řetězy, jejichž použití může být za určitých okolností někde dokonce povinné (např. v Německu při extrémních klimatických podmínkách). Montáž sněhových řetězů je vhodné se naučit a vyzkoušet předem.
- V době výměny pneumatik by měl automobil projít také důkladnou kontrolou technického stavu, hlavně brzdové soustavy a osvětlení vozidla. Nerovnoměrné brzdění jednotlivých kol může přivodit na kluzkém povrchu velmi nebezpečnou situaci.
- Předejít poškození motoru vozidla zaparkovaného v mrazivém počasí lze kontrolou nemrznoucí chladicí kapaliny (do -25 °C).
- Výhled z vozu za jízdy v každém počasí zaručí vhodná zimní směs v nádobce pro ostřikovače a dobrý stav stíracích lišt stěračů.
- Pro bezproblémové spouštění motoru i za velkého mrazu je nezbytné udržovat akumulátor v dobrém stavu. V případě nouze mohou pomoci startovací kabely, které by přes zimu neměly chybět ve vozidle, stejně jako škrabka na led, smetáček, rukavice a případně i pytlík s pískem. Rozmrazovač zámků naopak je lepší v autě nenechávat, má-li být užitečný.
- Před přimrznutím pryžových těsnění k rámům dveří pomůže zabránit jejich včasné ošetření vhodnými prostředky. /ks/
 

 

 
Publikováno: 11. 12. 2011 | Počet zobrazení: 3487 článek mě zaujal 751
Zaujal Vás tento článek?
Ano