SPS AMPER 2019 Schunk EuroBlech Murrelektronik

Nejúspornější a technicky nejvyspělejší verze v historii Transitu

Legendární Transit přichází pro rok 2012 s několika úpravami. Díky nové generaci úsporných agregátů a uplatnění řady inovací nabízí nová verze nejen výrazně sníženou spotřebu paliva, ale i vyšší výkon. Výrobci umožnila poskytovat také výhodu prodloužených servisních intervalů (dva roky nebo 50 000 km) a prodlouženou záruku na prorezavění karoserie až na 12 let.  

 

Při pohledu na Transit lze snadno rozeznat nový model 2012 od předchozích verzí podle nové stříbřité masky chladiče a modře lemovaných číslic v označení celkové hmotnosti. Nově jsou také pozinkované přední i boční nášlapy.
Transit je jediný plnoformátový užitkový automobil na trhu, který nabízí na jedné platformě výběr mezi pohonem předních, zadních a všech čtyř kol. Stejně jako dosud bude možnost vybírat z pěti úrovní výbavy: Transit, Transit Trend, Transit Limited, Transit SportVan a Transit ECOnetic.

Standardní paleta verzí zahrnuje čtyři hlavní modifikace:
- Van (tři délky rozvoru náprav, čtyři celkové délky, tři výšky střechy, objem nákladového prostoru od 6,5 do 14,3 m3 a celková hmotnost od 2,5 do 4,6 t),
- Kombi/Tourneo (tři délky rozvoru náprav, tři výšky střechy, dvě až devět sedadel),
- Bus (13 až 17 sedadel),
- Single Cab a Double Cab (tři/dvě délky rozvoru náprav, plus verze s prodlouženým rámem; s plošinou nebo bez; jednoduchá nebo dvojitá montáž kol na zadní nápravě dle verze a nosnosti; celková hmotnost od 3,0 do 4,6 t).
Již od základního provedení nabízí Transit bohatou sériovou výbavu počínaje dálkově ovládaným centrálním zamykáním, přes elektrické stahování oken, vyhřívané čelní okno až po rádio s přehrávačem CD a vstupem pro externí přehrávač MP3. Užitečnou technologií je také zadní parkovací kamera a zařízení, které zabraňuje nechtěnému couvnutí vozu při rozjezdu ve svahu. Systém udrží tlak v brzdové soustavě dvě a půl sekundy pro bezpečný rozjezd.
Automobilka vystavuje užitkový model Transit náročným testům a jeho konstrukce je předimenzována, aby spolehlivě mohl sloužit uživatelům po dlouhou dobu, nehledě na to, jaké zátěži a v jak náročných podmínkách je provozován. Vychází z toho také nyní zdokonalená protikorozní ochrana, se silnou vrstvou kovového povlaku ve spodní části karoserie, díky které Ford prodloužil záruku na prorezavění karoserie z 8 na 12 let. Celkově je na novém modelu nově cca 1000 součástí chráněno pozinkováním, např. spodní podélné nosníky, příčné nosníky a komponenty nosné struktury. Nové izolační materiály v palubní desce, podlaze a ve stropní výplni pomohli snížit hladinu hluku a omezit přenos vibrací.

 

Úsporné a výkonné motory Duratorq TDCi 2,2 l
Provozovatelé řadí spotřebu paliva a provozní náklady mezi nejdůležitější faktory pro provoz autoparků. Z toho vyplývá nabídka automobilky na nové motory TDCi 2,2l a delší intervaly údržby.
Nová globální vznětová jednotka, jak ji výrobce nazývá, Duratorq TDCi 2,2 l, navazuje na současné agregáty (2,2 a 2,4 l) a vyrábí se v několika úrovních výkonu v motorárně Ford ve Velké Británii a také v závodě Ford-Otosan v Turecku. V závislosti na konkrétní verzi bude pohánět přední, zadní nebo všechna čtyři kola.
Pro pohon předních kol je k dispozici ve výkonových variantách 74, 92 a 103 kW, zatímco nejvýkonnější varianta se zadním pohonem disponuje výkonem 114 kW. S tím souvisí také nárůst hodnot točivého momentu. Základní motorizace a novinka modelového roku 2012 s výkonem 74 kW disponuje maximem točivého momentu 310 Nm a model o výkonu 114 kW nabízí až 385 Nm.
Nový agregát je osazen vysokotlakým přímým vstřikováním common-rail, turbodmychadlem s proměnnou geometrií a olejovým čerpadlem s proměnným objemem, k čemuž se u verzí plnících Euro V přidává ještě zcela nový systém recirkulace výfukových plynů (EGR) a filtr pevných částic s aktivní vrstvou (cDPF).
Nový systém vstřikování common-rail pracuje s 8otvorovými piezoelektrickými vstřikovači, které dávkují palivo do válců pod tlakem až 1800 barů (u dosavadního motoru 1600 barů). Toto uspořádání zajišťuje dokonalejší atomizaci rozprášeného paliva a umožňuje velmi přesně kontrolovat spalovací proces. Výsledkem je nárůst výkonu i točivého momentu při podstatném snížení spotřeby paliva a emisí CO2.
Pro efektivnější proudění vzduchu do motoru slouží nové turbodmychadlo s proměnnou geometrií. Úhel natočení lopatek rozváděcího kola se mění v širokém rozsahu dle aktuálních provozních podmínek a je ovládán elektronicky.
Kvůli vyššímu vstřikovacímu tlaku a novému turbodmychadlu byl snížen kompresní poměr ze 17,5:1 na 15,5:1. Snížený kompresní poměr zároveň pomáhá dosáhnout lepší rovnováhy mezi výkonem, emisní charakteristikou a hlučností. Aby se kompenzovalo rychlejší ochlazování nasávaného plynu, způsobené menší kompresí, byl motor osazen novými nízkonapěťovými žhavicími svíčkami, jež umožňují lepší kontrolu nad zahříváním každého jednotlivého válce. Díky tomu se motor po studeném startu rychleji zahřeje na provozní teplotu.
Zdokonalený systém EGR se vyznačuje lepší schopností ochlazovat výfukové plyny. Má nové plnicí potrubí s centrálně umístěnou komorou škrticí klapky, která umožňuje lepší distribuci přiváděného vzduchu a zefektivňuje průtok výfukových plynů. V součtu se takto podařilo snížit množství oxidu dusíku (NOX) ve výfukových plynech o 40 % a s rezervou splnit přísné požadavky emisní normy Euro V.

Šetří kudy jezdí
Konstruktéři uplatnili u nového Transitu řadu pozoruhodných šetřících technologií. Mezi nejzajímavější patří:
- Inteligentní rekuperační dobíjení. Systém zvýší výkon alternátoru, když vozidlo brzdí nebo zpomaluje. Protože převádí kinetickou energii vozidla na energii elektrickou, snižuje zatížení motoru alternátorem a šetří tak palivo. Získaná elektrická energie se ukládá do akumulátoru, odkud si ji později mohou odebrat elektrické systémy vozu.
- Systém pokročilé regulace napětí v akumulátoru. Tento systém nepřetržitě monitoruje stav akumulátoru, a pokud je aktuální hodnota napětí nad 80 % maxima, odpojí alternátor, aby snížil zatížení motoru. Spolu s inteligentním rekuperačním dobíjením patří tento systém do sériové výbavy většiny verzí nového Transitu.
- Hydraulické čerpadlo s proměnným objemem. Dodává motoru mazivo v množství právě odpovídajícím aktuální potřebě, čímž šetří energii a přispívá k menší spotřebě paliva.
- Čerpadlo posilovače řízení s proměnným objemem. Modely s pohonem zadních kol mají posilovač řízení osazeny novým čerpadlem, které mění svůj aktuální pracovní objem podle potřeby. Nová konstrukce snižuje rychlost průtoku hydraulické kapaliny při vysokých otáčkách motoru, kdy je zapotřebí mnohem slabší posilový účinek než například při parkování.
- Podtlakové čerpadlo. Jednotka podtlakového čerpadla je umístěna v hlavě válců a přímo poháněná vačkou. Ve srovnání s pohonem přes řemen, který se používá u dosavadních modelů se zadním pohonem znamená toto řešení nižší spotřebu paliva a větší spolehlivost.
- Sada ECO Pack. Jde o výbavu na přání, která zahrnuje systém Stop-start a omezovač rychlosti na 110 km.h-1, které jdou v případě potřeby vypnout. Systém Stop-start spolupracuje se systémem SureStart. Aktivuje se, když automobil zpomaluje do zastavení a je zařazen neutrál. K úspoře paliva přitom dochází už při stání v délce dvou sekund. Systém pracuje i při teplotě 0 °C, a opětovné spuštění motoru po sešlápnutí pedálu spojky trvá pouze 0,6 sekundy. Podle prováděných testů činí úspora paliva až čtyři procenta.

Zdokonalená 6stupňová převodovka
V zájmu plného využití zvýšeného výkonu a točivého momentu jsou všechny vozy Transit modelového roku 2012 opatřeny 6stupňovou převodovkou s vylepšenou synchronizací a delším celkovým převodem.
Převod prvního rychlostního stupně je nyní vyráběn kuličkováním, což činí povrch ozubení trvanlivějším, šestý rychlostní stupeň je osazen robustnějšími ložisky a odvzdušnění rychlostní skříně bylo přemístěno tak, že nyní umožňuje brodivost až 600 mm. V zájmu snížení spotřeby paliva a zvýšení kultivovanosti byl stálý převod u některých provedení Transitu upraven na hodnotu 3,31:1.
Úpravy obou typů převodovek přinesly významné snížení otáček motoru při dané cestovní rychlosti. O 650 ot.min-1 ve srovnání se současnou 5stupňovou převodovkou a o 250 ot.min-1 oproti stávající 6stupňové rychlostní skříni.
Díky spojce s větším průměrem (u verzí s předním a zadním pohonem disponuje spojka nyní největším průměrem v dané kategorii (258, respektive 273 mm)) se dokáže Transit lépe rozjíždět do kopce nebo si hravě poradí s vlečením přívěsů či převozem těžkých nákladů.
Po více než 45 letech, kdy se vyrobilo celkem 6,3 mil. modelů Transit se jeho spolehlivost a hospodárnost skloňuje ve všech pádech a název „transit“ zůstává jako synonymum pro užitkové vozy. Oblibu si získal také pro svůj interiér připomínající osobní vozy. /kos/

Nejúspornější Transit - ECOnetic
První hospodárný model ECOnetic uvedl Ford na trh v roce 2009 a dnes, tři roky poté představuje dvě nové verze Transit ECOnetic, které jsou vybaveny nejmodernějšími úspornými technologiemi jako systém stop-start, inteligentní rekuperační dobíjení nebo systém pokročilé regulace napětí v akumulátoru.
Transit ECOnetic 74 kW FT280 s krátkým rozvorem náprav (SWB) spotřebuje o 8,5 % méně paliva než předchozí model. Pokud je vybaven na přání dodávaným fixním omezovačem rychlosti na 100 km.h-1, dosahuje kombinované spotřeby jen 6,55 l/100 km, což oproti předchůdci znamená při proběhu 150 000 km úsporu 909 l paliva. Průměrné emise CO2 činí jen 173 g/km, respektive 178 g/km v případě vozů nevybavených omezovačem rychlosti.
Druhým nabízeným modelem je ECOnetic poprvé s dlouhým rozvorem náprav a střední výškou střechy. Model 92 kW FT350 spotřebuje v kombinovaném provozu 7,16 l/100 km a emise CO2 pouze 189 g/km. Oproti současnému modelu 85 kW s dlouhým rozvorem a střední výškou střechy spotřebuje na vzdálenosti 150 000 km o 1875 l nafty méně.
Jak ECOnetic, tak všechny „jednotunové“ modely Transit nyní jezdí na pneumatikách Conti Vanco Eco s nízkým valivým odporem. Verze s nosností dvě tuny se standardně „obouvají“ do plášťů Conti Vanco 2, které dokáží snížit spotřebu paliva v průměru o dvě procenta.
 

 

 
Publikováno: 11. 12. 2011 | Počet zobrazení: 2746 článek mě zaujal 402
Zaujal Vás tento článek?
Ano